Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
När det händer något nytt och spännande i företaget är det både viktigt och roligt att berätta det för omvärlden! För att få utrymme i media och därmed nå en stor grupp människor brukar det ofta vara bra att använda sig av ett pressmeddelande. Ett pressmeddelande är, för den mindre insatte, en slags färdig nyhetsartikel som skickas till nyhetsredaktioner för publicering. Ett lyckat pressmeddelande handlar om något som väcker intresse och nyfikenhet hos läsaren, oavsett om hen tillhör allmänheten eller en smalare grupp. Men det finns vissa fallgropar som kan hindra även den mest intressanta nyhet från att väcka uppmärksamhet. Här berättar vi hur du kan ta dig förbi dem och nå större framgång med ditt pressmeddelande.
1. Ditt pressmeddelande är utan nyhetsvärde
Nyheten är A och O i ett pressmeddelande. Det går inte att skriva om alla saker som händer i ditt företag – oavsett hur intressant du själv tycker att det är. Innan du sätter dig och skriver ett pressmeddelande är det alltså otroligt viktigt att du funderar över huruvida fler är intresserade av informationen i fråga. Tänk igenom vad du vill ha sagt och vilka som tillhör målgruppen. Om du är osäker kan det alltid vara bra att prata med någon utomstående – en vän eller kanske en PR-konsult som ser på ämnet med andra ögon.