Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
För många B2B-företag är en blogg ett riktigt bra verktyg, både för att marknadsföra sig och för att generera leads. Enligt HubSpot får företag som bloggar närmare 100 procent fler inlänkningar till sin webbsajt och de genererar närmare 70 procent fler leads än företag som inte bloggar. Har du inte en företagsblogg ännu är det hög tid att starta när du läst det här inlägget.
En företagsblogg skapar leads
Att bloggen är ett effektivt marknadsföringsverktyg har du säkert förstått. Här kan du bjuda på kunskap, vara personlig och hjälpa dina potentiella kunder att förstå varför just du har den bästa lösningen. Men att du med en intressant blogg, SEO-optimerade inlägg och kontinuerlig delning i sociala medier kan dubbla trafiken till den egna hemsidan, och generera leads som du kan konvertera till nya kunder, kommer nog som en nyhet för många.
En företagsblogg skapar leads
Att bloggen är ett effektivt marknadsföringsverktyg har du säkert förstått. Här kan du bjuda på kunskap, vara personlig och hjälpa dina potentiella kunder att förstå varför just du har den bästa lösningen. Men att du med en intressant blogg, SEO-optimerade inlägg och kontinuerlig delning i sociala medier kan dubbla trafiken till den egna hemsidan, och generera leads som du kan konvertera till nya kunder, kommer nog som en nyhet för många.
Bättre ROI
Enligt HubSpot har närmare 60 procent av alla företag i USA har en blogg. De B2B-företag som marknadsför sig genom en blogg får 67 procent fler leads än de som inte gör det. Undersökningen HubSpot State of Inbound 2014 visar också att om du prioriterar att marknadsföra dig med en blogg har du 13 gånger så stor chans att nå positiv ROI (Return on Investment).
Trovärdig källa
Inom många branscher idag är den potentiella B2B-kunden redan klar med sitt beslut när det är dags att träffa en säljare. För att stötta den potentiella kunden i research-arbetet är bloggen viktig. Det är här man får en känsla för om ni vet vad ni pratar om. Bloggar har bedömts som den femte mest trovärdiga källan för korrekt information. De är till naturen personliga och därför litar man på dem i hög grad. Det gör det möjligt för dig att på ett trovärdigt sätt både bygga ditt varumärke och skapa ökad försäljning.
Intresse dygnet runt
En av de stora fördelarna är att bloggen jobbar för dig även när du är ledig. Ju mer kontakt ett lead har med dig desto större är sannolikheten att du kommer till avslut. Om du publicerar kvalitativt innehåll regelbundet kommer du att bli förvånad över hur stort intresset för dina tjänster och produkter medan du koncentrerar dig på annat.
Dela i många kanaler
En annan stor fördel med bloggen är att du kan återanvända materialet på fler håll. Dels kan du dela innehållet i alla dina kanaler och sociala medier, dels fungerar blogginläggen perfekt som innehåll i dina nyhetsbrev till befintliga och potentiella kunder. Se gärna till att du är aktiv i många kanaler. Idag är det lätt att dela med enkla verktyg och har du bra innehåll borde alla som vill veta något om ditt företag kunna ta till sig det i flödet i sin favoritkanal.
SEO-optimera inläggen
Tänk på att ta fram en tydlig strategi för din blogg, inte minst vad gäller sökmotoroptimering (SEO). Identifiera vilka sökfraser dina kunder använder på Google och välj ut dem med störst volym där du dessutom har något att erbjuda. Optimera dina inlägg enligt konstens alla on- och off-page-regler och helt plötsligt är du dubbelt så sökbar som om du bara SEO-optimerar din webbsajt.
Marknadsför inläggen
Testa gärna att marknadsföra dina delade inlägg på exempelvis Facebook och LinkedIn för att generera ännu mer trafik till din blogg. För relativt små pengar går det att åstadkomma mycket. Har du ett riktigt intressant inlägg men med ett ämne som många skriver om kan det dessutom vara värt att skapa adwords som länkar till ditt specifika inlägg för att du ska få dina målgrupper att hitta dig.
Generera länkar
Koppla gärna bloggen till olika landningssidor på din webbsajt och helt plötsligt har du skapat tunnlar som gör det intressant för besökaren att läsa mer om vad du har att erbjuda. Det finns undersökningar som visar att företag som bloggar får upp till 100 procent fler länkningar till sin webbsajt. Har du bra innehåll vill andra länka till dig och dela det du berättar vilket i sin tur genererar nya leads till dig.
Automatisera så långt det går
Locka dem gärna att lämna sin e-postadress i utbyte mot ytterligare information som en e-bok, ett whitepaper eller en rapport. När du väl har e-postadressen så kan du börja bearbeta dem direkt med intressanta erbjudanden och nyhetsbrev. Klickar de på något i dina utskick och du har rätt system för marketing automation kan du dessutom se på individnivå vad de gör nästa gång de går in på bloggen eller din webbsajt. Har du dessutom en bra koppling mot ditt CRM-system så kan du bygga upp profilkort för kunden som visar vilka aktiviteter hon eller han gjort och hur du har bearbetat honom eller henne.
Skapa internt engagemang
Tipsa dina medarbetare om när du publicerar så att de kan gå in och gilla och dela för att hjälpa till att sprida innehållet. Detta skapar dessutom en intern stolthet och positiv spiral som dels sporrar fler att hjälpa till dels höjer kunskapsnivån kring den digitala världen.
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Trovärdig källa
Inom många branscher idag är den potentiella B2B-kunden redan klar med sitt beslut när det är dags att träffa en säljare. För att stötta den potentiella kunden i research-arbetet är bloggen viktig. Det är här man får en känsla för om ni vet vad ni pratar om. Bloggar har bedömts som den femte mest trovärdiga källan för korrekt information. De är till naturen personliga och därför litar man på dem i hög grad. Det gör det möjligt för dig att på ett trovärdigt sätt både bygga ditt varumärke och skapa ökad försäljning.
Intresse dygnet runt
En av de stora fördelarna är att bloggen jobbar för dig även när du är ledig. Ju mer kontakt ett lead har med dig desto större är sannolikheten att du kommer till avslut. Om du publicerar kvalitativt innehåll regelbundet kommer du att bli förvånad över hur stort intresset för dina tjänster och produkter medan du koncentrerar dig på annat.
Dela i många kanaler
En annan stor fördel med bloggen är att du kan återanvända materialet på fler håll. Dels kan du dela innehållet i alla dina kanaler och sociala medier, dels fungerar blogginläggen perfekt som innehåll i dina nyhetsbrev till befintliga och potentiella kunder. Se gärna till att du är aktiv i många kanaler. Idag är det lätt att dela med enkla verktyg och har du bra innehåll borde alla som vill veta något om ditt företag kunna ta till sig det i flödet i sin favoritkanal.
SEO-optimera inläggen
Tänk på att ta fram en tydlig strategi för din blogg, inte minst vad gäller sökmotoroptimering (SEO). Identifiera vilka sökfraser dina kunder använder på Google och välj ut dem med störst volym där du dessutom har något att erbjuda. Optimera dina inlägg enligt konstens alla on- och off-page-regler och helt plötsligt är du dubbelt så sökbar som om du bara SEO-optimerar din webbsajt.
Marknadsför inläggen
Testa gärna att marknadsföra dina delade inlägg på exempelvis Facebook och LinkedIn för att generera ännu mer trafik till din blogg. För relativt små pengar går det att åstadkomma mycket. Har du ett riktigt intressant inlägg men med ett ämne som många skriver om kan det dessutom vara värt att skapa adwords som länkar till ditt specifika inlägg för att du ska få dina målgrupper att hitta dig.
Generera länkar
Koppla gärna bloggen till olika landningssidor på din webbsajt och helt plötsligt har du skapat tunnlar som gör det intressant för besökaren att läsa mer om vad du har att erbjuda. Det finns undersökningar som visar att företag som bloggar får upp till 100 procent fler länkningar till sin webbsajt. Har du bra innehåll vill andra länka till dig och dela det du berättar vilket i sin tur genererar nya leads till dig.
Automatisera så långt det går
Locka dem gärna att lämna sin e-postadress i utbyte mot ytterligare information som en e-bok, ett whitepaper eller en rapport. När du väl har e-postadressen så kan du börja bearbeta dem direkt med intressanta erbjudanden och nyhetsbrev. Klickar de på något i dina utskick och du har rätt system för marketing automation kan du dessutom se på individnivå vad de gör nästa gång de går in på bloggen eller din webbsajt. Har du dessutom en bra koppling mot ditt CRM-system så kan du bygga upp profilkort för kunden som visar vilka aktiviteter hon eller han gjort och hur du har bearbetat honom eller henne.
Skapa internt engagemang
Tipsa dina medarbetare om när du publicerar så att de kan gå in och gilla och dela för att hjälpa till att sprida innehållet. Detta skapar dessutom en intern stolthet och positiv spiral som dels sporrar fler att hjälpa till dels höjer kunskapsnivån kring den digitala världen.
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Dela i många kanaler
En annan stor fördel med bloggen är att du kan återanvända materialet på fler håll. Dels kan du dela innehållet i alla dina kanaler och sociala medier, dels fungerar blogginläggen perfekt som innehåll i dina nyhetsbrev till befintliga och potentiella kunder. Se gärna till att du är aktiv i många kanaler. Idag är det lätt att dela med enkla verktyg och har du bra innehåll borde alla som vill veta något om ditt företag kunna ta till sig det i flödet i sin favoritkanal.
SEO-optimera inläggen
Tänk på att ta fram en tydlig strategi för din blogg, inte minst vad gäller sökmotoroptimering (SEO). Identifiera vilka sökfraser dina kunder använder på Google och välj ut dem med störst volym där du dessutom har något att erbjuda. Optimera dina inlägg enligt konstens alla on- och off-page-regler och helt plötsligt är du dubbelt så sökbar som om du bara SEO-optimerar din webbsajt.
Marknadsför inläggen
Testa gärna att marknadsföra dina delade inlägg på exempelvis Facebook och LinkedIn för att generera ännu mer trafik till din blogg. För relativt små pengar går det att åstadkomma mycket. Har du ett riktigt intressant inlägg men med ett ämne som många skriver om kan det dessutom vara värt att skapa adwords som länkar till ditt specifika inlägg för att du ska få dina målgrupper att hitta dig.
Generera länkar
Koppla gärna bloggen till olika landningssidor på din webbsajt och helt plötsligt har du skapat tunnlar som gör det intressant för besökaren att läsa mer om vad du har att erbjuda. Det finns undersökningar som visar att företag som bloggar får upp till 100 procent fler länkningar till sin webbsajt. Har du bra innehåll vill andra länka till dig och dela det du berättar vilket i sin tur genererar nya leads till dig.
Automatisera så långt det går
Locka dem gärna att lämna sin e-postadress i utbyte mot ytterligare information som en e-bok, ett whitepaper eller en rapport. När du väl har e-postadressen så kan du börja bearbeta dem direkt med intressanta erbjudanden och nyhetsbrev. Klickar de på något i dina utskick och du har rätt system för marketing automation kan du dessutom se på individnivå vad de gör nästa gång de går in på bloggen eller din webbsajt. Har du dessutom en bra koppling mot ditt CRM-system så kan du bygga upp profilkort för kunden som visar vilka aktiviteter hon eller han gjort och hur du har bearbetat honom eller henne.
Skapa internt engagemang
Tipsa dina medarbetare om när du publicerar så att de kan gå in och gilla och dela för att hjälpa till att sprida innehållet. Detta skapar dessutom en intern stolthet och positiv spiral som dels sporrar fler att hjälpa till dels höjer kunskapsnivån kring den digitala världen.
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Marknadsför inläggen
Testa gärna att marknadsföra dina delade inlägg på exempelvis Facebook och LinkedIn för att generera ännu mer trafik till din blogg. För relativt små pengar går det att åstadkomma mycket. Har du ett riktigt intressant inlägg men med ett ämne som många skriver om kan det dessutom vara värt att skapa adwords som länkar till ditt specifika inlägg för att du ska få dina målgrupper att hitta dig.
Generera länkar
Koppla gärna bloggen till olika landningssidor på din webbsajt och helt plötsligt har du skapat tunnlar som gör det intressant för besökaren att läsa mer om vad du har att erbjuda. Det finns undersökningar som visar att företag som bloggar får upp till 100 procent fler länkningar till sin webbsajt. Har du bra innehåll vill andra länka till dig och dela det du berättar vilket i sin tur genererar nya leads till dig.
Automatisera så långt det går
Locka dem gärna att lämna sin e-postadress i utbyte mot ytterligare information som en e-bok, ett whitepaper eller en rapport. När du väl har e-postadressen så kan du börja bearbeta dem direkt med intressanta erbjudanden och nyhetsbrev. Klickar de på något i dina utskick och du har rätt system för marketing automation kan du dessutom se på individnivå vad de gör nästa gång de går in på bloggen eller din webbsajt. Har du dessutom en bra koppling mot ditt CRM-system så kan du bygga upp profilkort för kunden som visar vilka aktiviteter hon eller han gjort och hur du har bearbetat honom eller henne.
Skapa internt engagemang
Tipsa dina medarbetare om när du publicerar så att de kan gå in och gilla och dela för att hjälpa till att sprida innehållet. Detta skapar dessutom en intern stolthet och positiv spiral som dels sporrar fler att hjälpa till dels höjer kunskapsnivån kring den digitala världen.
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Automatisera så långt det går
Locka dem gärna att lämna sin e-postadress i utbyte mot ytterligare information som en e-bok, ett whitepaper eller en rapport. När du väl har e-postadressen så kan du börja bearbeta dem direkt med intressanta erbjudanden och nyhetsbrev. Klickar de på något i dina utskick och du har rätt system för marketing automation kan du dessutom se på individnivå vad de gör nästa gång de går in på bloggen eller din webbsajt. Har du dessutom en bra koppling mot ditt CRM-system så kan du bygga upp profilkort för kunden som visar vilka aktiviteter hon eller han gjort och hur du har bearbetat honom eller henne.
Skapa internt engagemang
Tipsa dina medarbetare om när du publicerar så att de kan gå in och gilla och dela för att hjälpa till att sprida innehållet. Detta skapar dessutom en intern stolthet och positiv spiral som dels sporrar fler att hjälpa till dels höjer kunskapsnivån kring den digitala världen.
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Kostnadseffektiv lösning
Den stora kostnaden för en blogg är din tid. Det kostar inte mycket att sätta upp den och det är definitivt värd de få pengarna det kostar att få hjälp med en tydlig strategi och rätt system. Det är det löpande innehållsarbetet som är resurskrävande. Men vi kan garantera att det är värt det – det kommer du också att tycka när du får ditt första spontana samtal från ett lead som hittat dig via bloggen.
Vi hjälper dig
Vi på Navigator hjälper dig gärna att sätta upp och komma igång med din blogg. Vill du dessutom ha hjälp med att skriva och bildsätta inlägg gör vi det också. Vi kan även hjälpa dig att dela och marknadsföra dina inlägg i sociala medier. Och givetvis kan vi hjälpa dig med en digital strategi så att alla dina insatser koordineras på ett effektivt sätt. Vi på Navigator rekommenderar:
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
- Wordpress för din blogg
- Apsis för marketing automation, lead management och e-postplattform
- Ranktrail för att mäta din SEO
- Feedkit för att dela och följa dina inlägg i sociala medier
Relaterade inlägg
Corporate storytelling gör varumärket personligare
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…
Läs helaExponentiella teknologier – artificiell intelligens
Vi går en spännande framtid till mötes. Men…
Läs helaFördelarna med öppen innovation
Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer…
Läs hela