Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Gerillamarknadsföring kan beskrivas som en kreativ och okonventionell marknadsföringstaktik. Det som kännetecknar gerillaaktiviteter är att de är överraskande och väcker direkt uppmärksamhet. Ofta sker aktiviteterna på oväntade platser.
Att sticka ut med gerillaaktiviteter
Denna typ av marknadsföring handlar om att sticka ut utan att betala dyra pengar. Istället krävs resurser i form av tid, engagemang och kreativitet. För företag kan det vara en god idé att ägna sig åt gerillamarknadsföring, inte minst om man har en tajt budget. Av förekommen anledning passar en sådan typ av aktivitet bra oavsett företagets storlek.
Att sticka ut med gerillaaktiviteter
Denna typ av marknadsföring handlar om att sticka ut utan att betala dyra pengar. Istället krävs resurser i form av tid, engagemang och kreativitet. För företag kan det vara en god idé att ägna sig åt gerillamarknadsföring, inte minst om man har en tajt budget. Av förekommen anledning passar en sådan typ av aktivitet bra oavsett företagets storlek.
Den virala effekten
I den digitaliserade värld där vi befinner oss blir vi dagligen överösta med reklam och kraven för att nå igenom bruset har blivit allt högre. För företag som behöver hitta nya sätt att nå igenom mängden innehåll som sprids kan gerillamarknadsföring därför vara värt att lägga ner tid på.
Fördelen med lyckade gerillaaktiviteter är att de snabbt kan få viral spridning på nätet och via sociala medier. På så sätt har dagens digitala plattformar underlättat för företag som gör oväntad och kreativ reklam, genom att informationen enkelt kan spridas och delas i många kanaler samtidigt.
Vikten av god planering
Som med all marknadsföring finns där även risker med gerillamarknadsföring. En risk är att budskapet man önskar nå ut med missförstås. Se därför till att lägga ner mycket tid på planeringen av en gerillaaktivitet. Sätt gärna ihop en grupp av personer i företaget med olika kompetenser för att bolla idéer och säkra att budskapet är förståeligt. Se till att aktiviteten och dess mål är väldefinierat för att undvika missuppfattning. Och viktigast av allt, försäkra er om att aktiviteten inte strider mot lagen.
Omtalad gerillamarknadsföring
Det finns en mängd välkända exempel på gerilla-aktiviteter som fått stor spridning. Några av dem är:
Schweiziska klocktillverkaren IWC >>
Företaget utmanade genom att sätta sina klockmotiv på säkerhetshandtag i bussar.
Dumb ways to die >>
Digital kampanj från Metro Trains Melbourne vars syfte var att förmedla betydelsen av att ta det försiktigt i vardagen.
Volkswagens pianotrappa >>
Syftet var att uppmana folk att ta trapporna istället för andra alternativ.
Vikten av god planering
Som med all marknadsföring finns där även risker med gerillamarknadsföring. En risk är att budskapet man önskar nå ut med missförstås. Se därför till att lägga ner mycket tid på planeringen av en gerillaaktivitet. Sätt gärna ihop en grupp av personer i företaget med olika kompetenser för att bolla idéer och säkra att budskapet är förståeligt. Se till att aktiviteten och dess mål är väldefinierat för att undvika missuppfattning. Och viktigast av allt, försäkra er om att aktiviteten inte strider mot lagen.
Omtalad gerillamarknadsföring
Det finns en mängd välkända exempel på gerilla-aktiviteter som fått stor spridning. Några av dem är:
Schweiziska klocktillverkaren IWC >>
Företaget utmanade genom att sätta sina klockmotiv på säkerhetshandtag i bussar.
Dumb ways to die >>
Digital kampanj från Metro Trains Melbourne vars syfte var att förmedla betydelsen av att ta det försiktigt i vardagen.
Volkswagens pianotrappa >>
Syftet var att uppmana folk att ta trapporna istället för andra alternativ.
Relaterade inlägg
Så använder du PR för att förbättra din SEO
SEO, eller sökmotoroptimering, har blivit ett framgångsrikt verktyg…
Läs hela3D-printing – revolution eller bubbla?
Entusiasterna talar om en tredje industriell revolution. Belackarna…
Läs hela