Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Frågor och svar-sidor, FAQ på engelska, är sällan webbplatsens mest prioriterade avdelning. Många tycker inte att de fyller någon större funktion eller att de inte hört hemma på moderna webbplatser. Men många webbplatser skulle må bra av att strukturera upp delar av sin information med hjälp av FAQ-sidor. Ofta har besökarna liknande typer av frågor. Hittar de inte vad de söker kommer de förmodligen att kontakta företaget, eller det sämre alternativet: lämna sidan och leta vidare på annat håll.
Varför behövs Frågor och svar-sidor?
Att skapa smarta Frågor och svar-sidor är bra för både användarna och sökmotorerna. Många webbplatsbesökare förväntar sig att hitta en sådan avdelning om de inte hittar rätt information på de övriga undersidorna. FAQ kan också användas som en del av kundtjänsten och lösa flera ärendet utan att besökaren behöver ta kontakt med företaget. Dessutom ger det ett bra feed för nytt sökoptimerat content.
Varför behövs Frågor och svar-sidor?
Att skapa smarta Frågor och svar-sidor är bra för både användarna och sökmotorerna. Många webbplatsbesökare förväntar sig att hitta en sådan avdelning om de inte hittar rätt information på de övriga undersidorna. FAQ kan också användas som en del av kundtjänsten och lösa flera ärendet utan att besökaren behöver ta kontakt med företaget. Dessutom ger det ett bra feed för nytt sökoptimerat content.
Så skapar du bra frågor och svar-sidor
I ett idealt läge ser informationshierarkin, UX och copyn tillsammans till att besvara besökarnas frågor. Men så är sällan fallet erbjudandets komplexitet och storlek ökar. För att skapa smarta FAQ-sidor ska du börja med att ta reda på vilka de vanligaste och oftast återkommande frågorna till företaget är. Det har både kundserviceavdelningen, säljavdelningen och de sociala medie-ansvariga information om. Här är sex tips för bättre FAQ-sidor.
1. Besökaren > sökmotorerna
Det är lockande använda FAQ-sidorna främst i SEO-höjande syfte och skapa innehåll som sökmotorerna gillar men som egentligen inte svarar på några faktiska frågor. Se FAQ-sidorna som ett komplement till sajtens övriga sidor! Fokus ska ligga på att svara på verkliga frågor som ofta återkommer, inte att förstärka sajtens viktigaste sökord.
2. Använd korta frågor
Försök i den mån det går att använda korta, okomplicerade frågor. Det ökar chansen att läsaren snabbt hittar rätt bland frågorna när hen skummar frågelistan.
3. Svara på rätt fråga
Det är lätt att vilja svara på en massa frågor som kan tänkas vara kopplade till ämnet. Men se till att svaren är koncisa och innehåller det allra mest väsentliga för läsaren. Kräver svaret en längre utläggning? Fundera då på att skapa och länka till en ny undersida med mer information, eller dela upp frågan i två delar.
4. Klustra frågor
Behöver sajten en större FAQ-bank för en större mängd frågor är det en bra idé att klustra ihop frågorna och skapa övergripande kategorier. Med tydliga rubriker är det lättare för besökaren att scanna av vilka områden de har behov att läsa mer om.
5. Använd retargeting
Koppla på retageringkampanjer i microformat till de användare som besökt vissa av FAQ-sidorna. Erbjud till exempel extraerbjudanden, prova på-perioder eller locka in dem till sidor med vidare läsning om ämnet.
6. Utvärdera Frågor och svar-sidorna
Efter en tid med FAQ-sidorna är det bra att utvärdera att arbetet gett resultat. Målet är att minska antalet återkommande frågor som ställs till företaget. Ta för vana att se över vilka frågor som ställs till kundtjänst, säljare, i sociala kanaler och så vidare. Då vet du också om du borde addera fler FAQ-frågor.
Många ingångar är bra
Kanske behöver sajten utvecklas till mer än bara ett svar i textform. Då kan köpguider, white papers, infographics och case-beskrivningar vara olika content-former som ger matigare information i en smart förpackning. Dessa hör inte i sig hemma i en Frågor och svar-del av en webbplats, men använd gärna FAQ för att hänvisa till denna information. Ju fler ”ingångar” som finns till nedladdningsbart material, desto bättre.
1. Besökaren > sökmotorerna
Det är lockande använda FAQ-sidorna främst i SEO-höjande syfte och skapa innehåll som sökmotorerna gillar men som egentligen inte svarar på några faktiska frågor. Se FAQ-sidorna som ett komplement till sajtens övriga sidor! Fokus ska ligga på att svara på verkliga frågor som ofta återkommer, inte att förstärka sajtens viktigaste sökord.
2. Använd korta frågor
Försök i den mån det går att använda korta, okomplicerade frågor. Det ökar chansen att läsaren snabbt hittar rätt bland frågorna när hen skummar frågelistan.
3. Svara på rätt fråga
Det är lätt att vilja svara på en massa frågor som kan tänkas vara kopplade till ämnet. Men se till att svaren är koncisa och innehåller det allra mest väsentliga för läsaren. Kräver svaret en längre utläggning? Fundera då på att skapa och länka till en ny undersida med mer information, eller dela upp frågan i två delar.
4. Klustra frågor
Behöver sajten en större FAQ-bank för en större mängd frågor är det en bra idé att klustra ihop frågorna och skapa övergripande kategorier. Med tydliga rubriker är det lättare för besökaren att scanna av vilka områden de har behov att läsa mer om.
5. Använd retargeting
Koppla på retageringkampanjer i microformat till de användare som besökt vissa av FAQ-sidorna. Erbjud till exempel extraerbjudanden, prova på-perioder eller locka in dem till sidor med vidare läsning om ämnet.
6. Utvärdera Frågor och svar-sidorna
Efter en tid med FAQ-sidorna är det bra att utvärdera att arbetet gett resultat. Målet är att minska antalet återkommande frågor som ställs till företaget. Ta för vana att se över vilka frågor som ställs till kundtjänst, säljare, i sociala kanaler och så vidare. Då vet du också om du borde addera fler FAQ-frågor.
Många ingångar är bra
Kanske behöver sajten utvecklas till mer än bara ett svar i textform. Då kan köpguider, white papers, infographics och case-beskrivningar vara olika content-former som ger matigare information i en smart förpackning. Dessa hör inte i sig hemma i en Frågor och svar-del av en webbplats, men använd gärna FAQ för att hänvisa till denna information. Ju fler ”ingångar” som finns till nedladdningsbart material, desto bättre.
3. Svara på rätt fråga
Det är lätt att vilja svara på en massa frågor som kan tänkas vara kopplade till ämnet. Men se till att svaren är koncisa och innehåller det allra mest väsentliga för läsaren. Kräver svaret en längre utläggning? Fundera då på att skapa och länka till en ny undersida med mer information, eller dela upp frågan i två delar.
4. Klustra frågor
Behöver sajten en större FAQ-bank för en större mängd frågor är det en bra idé att klustra ihop frågorna och skapa övergripande kategorier. Med tydliga rubriker är det lättare för besökaren att scanna av vilka områden de har behov att läsa mer om.
5. Använd retargeting
Koppla på retageringkampanjer i microformat till de användare som besökt vissa av FAQ-sidorna. Erbjud till exempel extraerbjudanden, prova på-perioder eller locka in dem till sidor med vidare läsning om ämnet.
6. Utvärdera Frågor och svar-sidorna
Efter en tid med FAQ-sidorna är det bra att utvärdera att arbetet gett resultat. Målet är att minska antalet återkommande frågor som ställs till företaget. Ta för vana att se över vilka frågor som ställs till kundtjänst, säljare, i sociala kanaler och så vidare. Då vet du också om du borde addera fler FAQ-frågor.
Många ingångar är bra
Kanske behöver sajten utvecklas till mer än bara ett svar i textform. Då kan köpguider, white papers, infographics och case-beskrivningar vara olika content-former som ger matigare information i en smart förpackning. Dessa hör inte i sig hemma i en Frågor och svar-del av en webbplats, men använd gärna FAQ för att hänvisa till denna information. Ju fler ”ingångar” som finns till nedladdningsbart material, desto bättre.
5. Använd retargeting
Koppla på retageringkampanjer i microformat till de användare som besökt vissa av FAQ-sidorna. Erbjud till exempel extraerbjudanden, prova på-perioder eller locka in dem till sidor med vidare läsning om ämnet.
6. Utvärdera Frågor och svar-sidorna
Efter en tid med FAQ-sidorna är det bra att utvärdera att arbetet gett resultat. Målet är att minska antalet återkommande frågor som ställs till företaget. Ta för vana att se över vilka frågor som ställs till kundtjänst, säljare, i sociala kanaler och så vidare. Då vet du också om du borde addera fler FAQ-frågor.
Många ingångar är bra
Kanske behöver sajten utvecklas till mer än bara ett svar i textform. Då kan köpguider, white papers, infographics och case-beskrivningar vara olika content-former som ger matigare information i en smart förpackning. Dessa hör inte i sig hemma i en Frågor och svar-del av en webbplats, men använd gärna FAQ för att hänvisa till denna information. Ju fler ”ingångar” som finns till nedladdningsbart material, desto bättre.
Många ingångar är bra Kanske behöver sajten utvecklas till mer än bara ett svar i textform. Då kan köpguider, white papers, infographics och case-beskrivningar vara olika content-former som ger matigare information i en smart förpackning. Dessa hör inte i sig hemma i en Frågor och svar-del av en webbplats, men använd gärna FAQ för att hänvisa till denna information. Ju fler ”ingångar” som finns till nedladdningsbart material, desto bättre.
Relaterade inlägg
Apple fortfarande värdefullaste varumärket
Även 2016 hittar vi Apple överst bland världens…
Läs helaMålgruppsanalys ger effektivare kommunikation
Innan du kan formulera rätt budskap. Innan du…
Läs hela