Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Entusiasterna talar om en tredje industriell revolution. Belackarna kallar det en bubbla. Det råder ingen tvekan om att digital tillverkning eller 3D-printing är ett av de hetaste ämnena just nu. Det är dags att reda ut begreppen och försöka förstå potentialen.
Vad är 3D-printing?
I princip handlar det om en vanlig skrivare som printar i tre dimensioner med hjälp av mycket tunna lager som skrivs ovanpå varandra och bygger upp objektet. Den stora fördelen med 3D-printing är att du kan tillverka flera olika detaljer i en och samma maskin, direkt från en datorritning utan att byta verktyg.
Vad är 3D-printing?
I princip handlar det om en vanlig skrivare som printar i tre dimensioner med hjälp av mycket tunna lager som skrivs ovanpå varandra och bygger upp objektet. Den stora fördelen med 3D-printing är att du kan tillverka flera olika detaljer i en och samma maskin, direkt från en datorritning utan att byta verktyg.
En i varje hem
Visionen är att det i framtiden ska finnas en 3D-skrivare i varje produktionsanläggning, verkstad och slutligen i varje hem. Det handlar om önskan att kunna skapa vad man vill, när man vill, var man vill och transformera information från den digitala världen till fysiska objekt i den reella världen. Varför inte? År 2020 när mer än 50 miljarder sensorer kopplar samman oss över Internet är det mesta möjligt.
Allt går att printa
Du har säkert hört om ett antal intressanta saker som är möjliga att producera med hjälp av 3D-printing, exempelvis spelbara elgitarrer där alla rörliga delar är utskrivna i ett stycke. Här är några exempel på vad som kan tillverkas digitalt idag.
- Bilar – Local Motors har 3D-printat en bil på under 44 timmar och siktar på kommersialisering under året.
- Bildelar – General Electric ersatte sin äldre bränsleinsprutning som bestod av 20 delar med en 3D-printad version i en del som med lätthet klarar den tuffa miljön i en jetmotor.
- Djuprodukter – Modern Meadow använder 3D-printing för att tillverka läder och de arbetar även med olika matprodukter som ska lösa näringsbehovet för människor i framtiden.
- Hörapparater – 3D-printing är perfekt för hörapparater och hörlurar som kan skräddarsys efter dina öron.
- Proteser – En grupp på Princeton har 3D-printat ett öra med elektronik för superhörsel.
- Rymdprylar – Made in Space tillverkade nyligen det första objektet utanför jorden på en Internationell rymdstation.
Inget nytt
De första utskrifterna gjordes redan för 25 år sedan. Då fanns det inte material som var tillräckligt bra för produktion och hållbara prototyper. Det finns det idag. Nu är mer än 200 material tillgängliga för 3D-printing och de kan tillverkas med samma precision ända ned på nanonivå, exempelvis är tekniken avgörande för att ta fram framtidens nanobots.
Ledande tillverkare
Amerikanska Makerbot är en av de mer kända aktörerna i branschen och har sålt över 22 000 enheter sedan starten. De har idag en modell för ”hemmabruk” till en kostnad av 15 000 kronor. I Sverige är de Arcam som är ledande inom 3D-printing som tillverkar stora, avancerade maskiner för industrin som kostar cirka 5 miljoner kronor styck. Hittills har man sålt ett hundratal skrivare globalt.
Stor potential
Utvecklingen har gått oerhört fort de senaste åren vilket gör det svårt att överblicka den framtida potentialen. Enligt facktidningen Wohlers Report har den industriella 3d-printingmarknaden vuxit med i snitt 25 procent per år sedan 1989. I dag är marknaden värd närmare 3 miljarder dollar och år 2021 spår Wohler att marknaden för 3d-skrivare och tillhörande tjänster är värd nästan 11 miljarder dollar.
Flera fördelar
Så vad är det som gör digital tillverkning så intressant? Det handlar främst om möjligheten att kunna skapa objekt i ett stycke som vi tidigare bara vågat drömma om. Framför allt att kunna skapa komplexa objekt utan sammansättning som inte blir särskilt mycket dyrare för att de är komplexa. Dessutom löser det ett antal logistik och transportproblem som i sin tur kan hjälpa till att skapa ett mer hållbart samhälle.
Nya utmaningar
Men tekniken har också fört med sig en rad nya utmaningar. Hur gör man exempelvis med copyright? Hur skyddar man sina produkter när allt som krävs är en mobiltelefon och en 3D-printer för att återskapa dem. En annan utmaning är att det går att tillverka saker som annars är förbjudna, exempelvis vapen.
Förändra våra liv?
Digital tillverkning eller 3D-printing har troligtvis bara precis sett dagens ljus. Det kanske inte är nödvändigt att vi förstår alla tekniska aspekter av hur 3D-printing fungerar men det kan vara viktigt att vi förstår hur det kan komma att förändra våra liv. Eller vad tror du?
Allt går att printa
Du har säkert hört om ett antal intressanta saker som är möjliga att producera med hjälp av 3D-printing, exempelvis spelbara elgitarrer där alla rörliga delar är utskrivna i ett stycke. Här är några exempel på vad som kan tillverkas digitalt idag.
- Bilar – Local Motors har 3D-printat en bil på under 44 timmar och siktar på kommersialisering under året.
- Bildelar – General Electric ersatte sin äldre bränsleinsprutning som bestod av 20 delar med en 3D-printad version i en del som med lätthet klarar den tuffa miljön i en jetmotor.
- Djuprodukter – Modern Meadow använder 3D-printing för att tillverka läder och de arbetar även med olika matprodukter som ska lösa näringsbehovet för människor i framtiden.
- Hörapparater – 3D-printing är perfekt för hörapparater och hörlurar som kan skräddarsys efter dina öron.
- Proteser – En grupp på Princeton har 3D-printat ett öra med elektronik för superhörsel.
- Rymdprylar – Made in Space tillverkade nyligen det första objektet utanför jorden på en Internationell rymdstation.
Inget nytt
De första utskrifterna gjordes redan för 25 år sedan. Då fanns det inte material som var tillräckligt bra för produktion och hållbara prototyper. Det finns det idag. Nu är mer än 200 material tillgängliga för 3D-printing och de kan tillverkas med samma precision ända ned på nanonivå, exempelvis är tekniken avgörande för att ta fram framtidens nanobots.
Ledande tillverkare
Amerikanska Makerbot är en av de mer kända aktörerna i branschen och har sålt över 22 000 enheter sedan starten. De har idag en modell för ”hemmabruk” till en kostnad av 15 000 kronor. I Sverige är de Arcam som är ledande inom 3D-printing som tillverkar stora, avancerade maskiner för industrin som kostar cirka 5 miljoner kronor styck. Hittills har man sålt ett hundratal skrivare globalt.
Stor potential
Utvecklingen har gått oerhört fort de senaste åren vilket gör det svårt att överblicka den framtida potentialen. Enligt facktidningen Wohlers Report har den industriella 3d-printingmarknaden vuxit med i snitt 25 procent per år sedan 1989. I dag är marknaden värd närmare 3 miljarder dollar och år 2021 spår Wohler att marknaden för 3d-skrivare och tillhörande tjänster är värd nästan 11 miljarder dollar.
Flera fördelar
Så vad är det som gör digital tillverkning så intressant? Det handlar främst om möjligheten att kunna skapa objekt i ett stycke som vi tidigare bara vågat drömma om. Framför allt att kunna skapa komplexa objekt utan sammansättning som inte blir särskilt mycket dyrare för att de är komplexa. Dessutom löser det ett antal logistik och transportproblem som i sin tur kan hjälpa till att skapa ett mer hållbart samhälle.
Nya utmaningar
Men tekniken har också fört med sig en rad nya utmaningar. Hur gör man exempelvis med copyright? Hur skyddar man sina produkter när allt som krävs är en mobiltelefon och en 3D-printer för att återskapa dem. En annan utmaning är att det går att tillverka saker som annars är förbjudna, exempelvis vapen.
Förändra våra liv?
Digital tillverkning eller 3D-printing har troligtvis bara precis sett dagens ljus. Det kanske inte är nödvändigt att vi förstår alla tekniska aspekter av hur 3D-printing fungerar men det kan vara viktigt att vi förstår hur det kan komma att förändra våra liv. Eller vad tror du?
Ledande tillverkare
Amerikanska Makerbot är en av de mer kända aktörerna i branschen och har sålt över 22 000 enheter sedan starten. De har idag en modell för ”hemmabruk” till en kostnad av 15 000 kronor. I Sverige är de Arcam som är ledande inom 3D-printing som tillverkar stora, avancerade maskiner för industrin som kostar cirka 5 miljoner kronor styck. Hittills har man sålt ett hundratal skrivare globalt.
Stor potential
Utvecklingen har gått oerhört fort de senaste åren vilket gör det svårt att överblicka den framtida potentialen. Enligt facktidningen Wohlers Report har den industriella 3d-printingmarknaden vuxit med i snitt 25 procent per år sedan 1989. I dag är marknaden värd närmare 3 miljarder dollar och år 2021 spår Wohler att marknaden för 3d-skrivare och tillhörande tjänster är värd nästan 11 miljarder dollar.
Flera fördelar
Så vad är det som gör digital tillverkning så intressant? Det handlar främst om möjligheten att kunna skapa objekt i ett stycke som vi tidigare bara vågat drömma om. Framför allt att kunna skapa komplexa objekt utan sammansättning som inte blir särskilt mycket dyrare för att de är komplexa. Dessutom löser det ett antal logistik och transportproblem som i sin tur kan hjälpa till att skapa ett mer hållbart samhälle.
Nya utmaningar
Men tekniken har också fört med sig en rad nya utmaningar. Hur gör man exempelvis med copyright? Hur skyddar man sina produkter när allt som krävs är en mobiltelefon och en 3D-printer för att återskapa dem. En annan utmaning är att det går att tillverka saker som annars är förbjudna, exempelvis vapen.
Förändra våra liv?
Digital tillverkning eller 3D-printing har troligtvis bara precis sett dagens ljus. Det kanske inte är nödvändigt att vi förstår alla tekniska aspekter av hur 3D-printing fungerar men det kan vara viktigt att vi förstår hur det kan komma att förändra våra liv. Eller vad tror du?
Flera fördelar
Så vad är det som gör digital tillverkning så intressant? Det handlar främst om möjligheten att kunna skapa objekt i ett stycke som vi tidigare bara vågat drömma om. Framför allt att kunna skapa komplexa objekt utan sammansättning som inte blir särskilt mycket dyrare för att de är komplexa. Dessutom löser det ett antal logistik och transportproblem som i sin tur kan hjälpa till att skapa ett mer hållbart samhälle.
Nya utmaningar
Men tekniken har också fört med sig en rad nya utmaningar. Hur gör man exempelvis med copyright? Hur skyddar man sina produkter när allt som krävs är en mobiltelefon och en 3D-printer för att återskapa dem. En annan utmaning är att det går att tillverka saker som annars är förbjudna, exempelvis vapen.
Förändra våra liv?
Digital tillverkning eller 3D-printing har troligtvis bara precis sett dagens ljus. Det kanske inte är nödvändigt att vi förstår alla tekniska aspekter av hur 3D-printing fungerar men det kan vara viktigt att vi förstår hur det kan komma att förändra våra liv. Eller vad tror du?
Förändra våra liv? Digital tillverkning eller 3D-printing har troligtvis bara precis sett dagens ljus. Det kanske inte är nödvändigt att vi förstår alla tekniska aspekter av hur 3D-printing fungerar men det kan vara viktigt att vi förstår hur det kan komma att förändra våra liv. Eller vad tror du?
Relaterade inlägg
Positionering – ta plats i kundens medvetande
Kampen om kundernas uppmärksamhet hårdnar i alla kanaler….
Läs helaVilket är bästa systemet för inbound marketing?
Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound…
Läs helaSEO för B2B, del 5: Länkar
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela