Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
3-klicksregeln är en teori inom webbplatsnavigation som seglade upp under tidigt 2000-tal. Lite förenklat bygger den på att en användare ska kunna nå all information på webbplatsen inom tre klick, annars lämnar hen webbplatsen i ren frustration. Numera betraktas detta som ren nonsens.
Flera studier motbevisar teorin
Resultatet av flera användbarhetsstudier visar på att antalet nödvändiga klick inte påverkar användarnas tillfredsställelse eller success rate (andelen lyckade försök att slutföra en uppgift).
För att bara nämna några exempel:
Flera studier motbevisar teorin
Resultatet av flera användbarhetsstudier visar på att antalet nödvändiga klick inte påverkar användarnas tillfredsställelse eller success rate (andelen lyckade försök att slutföra en uppgift).
För att bara nämna några exempel:
- User Interface Engineering (UIE)s tester visar att användare varken slutar leta efter tre klick, eller känner sig frustrerade över fler klick. Läs Testing the Three-Click Rule och The 3 Click Rule on Medium.
- I boken Prioritizing Usability beskriver Jacob Nielsen och Hoa Loranger ett praktiskt case som talar emot 3-klicksregeln. Det handlade om att användares förmåga att hitta produkter i en e-handel ökade med 600 procent efter en designförändring som gjorde att produkterna var 4 klick bort istället för 3.
- Andra tester som UIE genomfört har även visat på att istället för antalet klick, har orden i menyer och länkar betydelse utifrån hur väl de matchar med vad användaren letar efter. Läs Getting Confidence From Lincoln
Färre klick gör alltså inte användarna lyckligare och uppfattas inte nödvändigtvis som snabbare. Det som istället räknas är att navigeringen känns lätt och ger användaren känslan av att vara på rätt spår.
Människor letar efter ledtrådar
Jacob Nielsen, doktor i gränssnittsdesign och datavetenskap samt en av grundarna till Nielsen Norman Group beskriver sökandet av information som en ständig process. Han menar att människor hela tiden söker, samlar, konsumerar och delar information för att förstå sin omgivning. Och att vi applicerar samma beteende för att leta information i digitala miljöer.
I artikeln Breaking the Law: The 3 Click Rule skriver Nielsen att vi aktivt letar efter och omedvetet upptäcker ledtrådar som bekräftar att vi är på rätt väg och rör oss närmare målet. Utifrån den insikten är hans rekommendation att skifta tankesätt från 3-klicksregeln till 1-klicksregeln. Att varje klick och all interaktion på webbplatsen ska ta användaren ett steg närmare målet.
Information scent är det som räknas
Det är idag väl etablerat inom användbarhetscentrerad design att guida användaren igenom varje steg. Den term som ofta används är information scent, vilket refererar till i vilken utsträckning användarna kan förutsäga vad de hittar om de följer en sökväg genom webbplatsen.
Den typiska användaren gör tusentals direkta och omedvetna kopplingar mellan olika element på webbplatsen och den information hen letar efter, för att avgöra relevansen. Och det finns många olika sätt att leda användaren rätt, men också många sätt att sänka hens förtroende genom en svag information scent.
För att undvika att användaren förlorar tålamod är det viktigt att tillhandahålla informativa länkar, som är synliga i rätt skede. I det större perspektivet handlar det om att genom hela webbplatsen arbeta strategiskt med subtila visuella och textuella signaler, som ger användaren en hint om vad hen kan förvänta sig att hitta. Både framåt och bakåt i navigationen. Det sista är viktigt eftersom ingångssidan på webbplatsen inte alltid är startsidan.
Information scent är det som räknas Det är idag väl etablerat inom användbarhetscentrerad design att guida användaren igenom varje steg. Den term som ofta används är information scent, vilket refererar till i vilken utsträckning användarna kan förutsäga vad de hittar om de följer en sökväg genom webbplatsen. Den typiska användaren gör tusentals direkta och omedvetna kopplingar mellan olika element på webbplatsen och den information hen letar efter, för att avgöra relevansen. Och det finns många olika sätt att leda användaren rätt, men också många sätt att sänka hens förtroende genom en svag information scent. För att undvika att användaren förlorar tålamod är det viktigt att tillhandahålla informativa länkar, som är synliga i rätt skede. I det större perspektivet handlar det om att genom hela webbplatsen arbeta strategiskt med subtila visuella och textuella signaler, som ger användaren en hint om vad hen kan förvänta sig att hitta. Både framåt och bakåt i navigationen. Det sista är viktigt eftersom ingångssidan på webbplatsen inte alltid är startsidan.
Relaterade inlägg
Så hjälper du kunden genom beslutsprocessen
Marknadsföring har alltid varit en viktig ingrediens för…
Läs hela