Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Vilka trender inom digital marknadsföring tar fart 2016? Vi har no-useat framåt och ser fem trender som kommunikatörer behöver ha koll på. Kort sagt, 2016 blir ett händelserikt år med flera efterlängtade lanseringar som gör den digitala marknadsföringen extra spännande.
Digital marknadsföring
De digitala marknadsföringsteknikerna tycks skifta snabbt och kanalerna är många. Den största trenden har de senaste två åren varit mobilens utveckling mot att bli människors främsta digitala verktyg. Till exempel har det gjorts fler Google-sökningar via mobil än dator i minst 10 länder. Fler betalnings- och bokningsverktyg har utvecklats och smartphonens popularitet kommer att fortsätta växa. Men under nästa år lanseras flera nya tekniska prylar som spås vinna mark snabbt och kan komma att utmana mobilen. Vi ser också att flera av de idag vanligaste marknadsföringsteknikerna ställs inför nya utmaningar.
Digital marknadsföring
De digitala marknadsföringsteknikerna tycks skifta snabbt och kanalerna är många. Den största trenden har de senaste två åren varit mobilens utveckling mot att bli människors främsta digitala verktyg. Till exempel har det gjorts fler Google-sökningar via mobil än dator i minst 10 länder. Fler betalnings- och bokningsverktyg har utvecklats och smartphonens popularitet kommer att fortsätta växa. Men under nästa år lanseras flera nya tekniska prylar som spås vinna mark snabbt och kan komma att utmana mobilen. Vi ser också att flera av de idag vanligaste marknadsföringsteknikerna ställs inför nya utmaningar.
1. Bärbar teknik och Internet of Things
Under 2016 kommer bärbar teknik åter sättas på agendan efter det att Google Glass inte fick det genomslag som förväntades. Den bärbara tekniken kommer till en början att betraktas som ett komplement till övriga tekniska enheter men inom kort vänjer vi oss vid wearbles i vardagen. Apple Watch används redan och sportarmbandet HTC Grip ska enligt HTC släppas under 2016. Tillsammans med Internet of Things förändras förutsättningarna för digital marknadsföring när människor söker information på helt nya sätt. Till exempel genom Siri och Google Now – våra nya digitala assistenter. Framtidsno-useare menar att dessa assistenter kommer att ersätta dagens sökmotorer och kräva nya SEO-tekniker. Troligen händer det inte under nästa år, men för den som vill ligga i framkant gäller det att stå redo när hela sökoptimeringsfältet förändras.
2. Virtuell verklighet som digital marknadsföring
Ja, vi har hört om det förut, till och med för länge sedan. Men nu är den virtuella verkligheten här och under 2016 släpps Oculus Rift, den första kommersiella enheten för virtual reality. Oculus Rift har framförallt utvecklats för gaming men förväntas fungera för fler aktiviteter som träningssimulatorer, molnbaserade arbetsmiljöer och online-shopping. Den virtuella verkligheten skapar helt nya sätt att marknadsföra produkter digitalt. Den stora fördelen med virtuell verklighet för digitala marknadsförare är att konsumenterna är nyfikna och hängivna den interaktiva miljön. Att tänka på en virtuell verklighet är närmast svindlande men 2016 är bara starten på en helt ny digital verklighet. Framtiden är alltså här, redan nu.
3. Video-baserad reklam
Mer content produceras i videoformat och enligt Cisco kommer video stå för närmare 70 % av all online-trafik 2017. Fördelen med video är att det är mer informativt, iögonfallande och underhållande än statisk reklam. I de vanligaste sociala mediekanalerna är videoreklam ett växande inslag och det ryktas om att Google nu testar videoannonser på sina resultatsidor. Kostnaden för att producera filmer minskar när appar, features och editeringsverktyg utvecklas för hemmabruk, vilket gör det lättare för till exempel mindre företag att använda film i sin kommunikation.
4. Betala med mobilen
Mobilen fortsätter vara vår mest använda tekniska pryl ett tag till framöver, med sociala medier som en av de vanligaste aktiviteterna. Därför har de största sociala medierna introducerat köpknappar kopplade till annonser inne i apparna. Med denna typ av shopping lämnar användaren aldrig den sociala medieplattformen. Vidare har Apple släppt sin Apple Pay som också möjliggör betalning med mobilen. Denna utveckling förvånar ingen digital marknadsförare men trenden ställer hårdare krav på att de nya betalsätten inkorporeras i kampanjer.
5. App Store Optimisation (ASO)
Smartphonens framväxt har fått fler företag att erbjuda appar till kunder. I app-butikerna finns mer än två miljoner appar och här gäller samma princip som för webbsidors ranking – att hamna på topp tre för att bli klickad på. Därför måste nu även appar sökmotorsoptimeras för att rankas överst på resultatsidan i AppStore och Google Play. Inom ASO arbetar man precis som inom vanlig SEO med att anpassa titel och keywords efter de trafiktyngsta sökorden. Antal nedladdningar och recensioner är också viktiga faktorer som påverkar var i ordningen appen hamnar, men dessa faller utanför apputgivarens kontroll.
Nya utmaningar 2016
2016 blir alltså ett spännande år med både ny teknik och nya utmaningar för befintliga plattformar. Vi ser fram emot att fördjupa vår kompetens inom detta för att bäst hjälpa våra kunder. Kanske skaffar vi oss en virtuell spa-anläggning, vem vet? Vill du veta mer om framtidens digitala marknadsföring? Hör av dig till oss!
2. Virtuell verklighet som digital marknadsföring
Ja, vi har hört om det förut, till och med för länge sedan. Men nu är den virtuella verkligheten här och under 2016 släpps Oculus Rift, den första kommersiella enheten för virtual reality. Oculus Rift har framförallt utvecklats för gaming men förväntas fungera för fler aktiviteter som träningssimulatorer, molnbaserade arbetsmiljöer och online-shopping. Den virtuella verkligheten skapar helt nya sätt att marknadsföra produkter digitalt. Den stora fördelen med virtuell verklighet för digitala marknadsförare är att konsumenterna är nyfikna och hängivna den interaktiva miljön. Att tänka på en virtuell verklighet är närmast svindlande men 2016 är bara starten på en helt ny digital verklighet. Framtiden är alltså här, redan nu.
3. Video-baserad reklam
Mer content produceras i videoformat och enligt Cisco kommer video stå för närmare 70 % av all online-trafik 2017. Fördelen med video är att det är mer informativt, iögonfallande och underhållande än statisk reklam. I de vanligaste sociala mediekanalerna är videoreklam ett växande inslag och det ryktas om att Google nu testar videoannonser på sina resultatsidor. Kostnaden för att producera filmer minskar när appar, features och editeringsverktyg utvecklas för hemmabruk, vilket gör det lättare för till exempel mindre företag att använda film i sin kommunikation.
4. Betala med mobilen
Mobilen fortsätter vara vår mest använda tekniska pryl ett tag till framöver, med sociala medier som en av de vanligaste aktiviteterna. Därför har de största sociala medierna introducerat köpknappar kopplade till annonser inne i apparna. Med denna typ av shopping lämnar användaren aldrig den sociala medieplattformen. Vidare har Apple släppt sin Apple Pay som också möjliggör betalning med mobilen. Denna utveckling förvånar ingen digital marknadsförare men trenden ställer hårdare krav på att de nya betalsätten inkorporeras i kampanjer.
5. App Store Optimisation (ASO)
Smartphonens framväxt har fått fler företag att erbjuda appar till kunder. I app-butikerna finns mer än två miljoner appar och här gäller samma princip som för webbsidors ranking – att hamna på topp tre för att bli klickad på. Därför måste nu även appar sökmotorsoptimeras för att rankas överst på resultatsidan i AppStore och Google Play. Inom ASO arbetar man precis som inom vanlig SEO med att anpassa titel och keywords efter de trafiktyngsta sökorden. Antal nedladdningar och recensioner är också viktiga faktorer som påverkar var i ordningen appen hamnar, men dessa faller utanför apputgivarens kontroll.
Nya utmaningar 2016
2016 blir alltså ett spännande år med både ny teknik och nya utmaningar för befintliga plattformar. Vi ser fram emot att fördjupa vår kompetens inom detta för att bäst hjälpa våra kunder. Kanske skaffar vi oss en virtuell spa-anläggning, vem vet? Vill du veta mer om framtidens digitala marknadsföring? Hör av dig till oss!
4. Betala med mobilen
Mobilen fortsätter vara vår mest använda tekniska pryl ett tag till framöver, med sociala medier som en av de vanligaste aktiviteterna. Därför har de största sociala medierna introducerat köpknappar kopplade till annonser inne i apparna. Med denna typ av shopping lämnar användaren aldrig den sociala medieplattformen. Vidare har Apple släppt sin Apple Pay som också möjliggör betalning med mobilen. Denna utveckling förvånar ingen digital marknadsförare men trenden ställer hårdare krav på att de nya betalsätten inkorporeras i kampanjer.
5. App Store Optimisation (ASO)
Smartphonens framväxt har fått fler företag att erbjuda appar till kunder. I app-butikerna finns mer än två miljoner appar och här gäller samma princip som för webbsidors ranking – att hamna på topp tre för att bli klickad på. Därför måste nu även appar sökmotorsoptimeras för att rankas överst på resultatsidan i AppStore och Google Play. Inom ASO arbetar man precis som inom vanlig SEO med att anpassa titel och keywords efter de trafiktyngsta sökorden. Antal nedladdningar och recensioner är också viktiga faktorer som påverkar var i ordningen appen hamnar, men dessa faller utanför apputgivarens kontroll.
Nya utmaningar 2016
2016 blir alltså ett spännande år med både ny teknik och nya utmaningar för befintliga plattformar. Vi ser fram emot att fördjupa vår kompetens inom detta för att bäst hjälpa våra kunder. Kanske skaffar vi oss en virtuell spa-anläggning, vem vet? Vill du veta mer om framtidens digitala marknadsföring? Hör av dig till oss!
Nya utmaningar 2016 2016 blir alltså ett spännande år med både ny teknik och nya utmaningar för befintliga plattformar. Vi ser fram emot att fördjupa vår kompetens inom detta för att bäst hjälpa våra kunder. Kanske skaffar vi oss en virtuell spa-anläggning, vem vet? Vill du veta mer om framtidens digitala marknadsföring? Hör av dig till oss!
Relaterade inlägg
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är…
Läs hela