Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Ett bra sätt att bygga varumärke och öka försäljning är med hjälp av strategiska partners. Tillsammans kan ni bli ett kraftfullt team som nätverkar på olika håll och genererar affärer åt varandra. Men hur gör man för att lyckas? Vilka partners ska man välja ut? Och vad behöver man veta för att hjälpa sina partners att hitta rätt business. Det ska vi försöka räta ut här.
Bygga varumärke genom nätverk
Ett team av strategiska partners är ofta verksamma inom samma bransch men har olika specialistkunskaper. De arbetar med samma kunder utan att för den skull ”stjäla” affärer från varandra. Goda exempel finns exempelvis inom fastighetsbranschen där mäklare, banker, advokater och jurister samarbetar med samma uppdragsgivare.
Bygga varumärke genom nätverk
Ett team av strategiska partners är ofta verksamma inom samma bransch men har olika specialistkunskaper. De arbetar med samma kunder utan att för den skull ”stjäla” affärer från varandra. Goda exempel finns exempelvis inom fastighetsbranschen där mäklare, banker, advokater och jurister samarbetar med samma uppdragsgivare.
Vad behöver du veta?
Framgångsrika företagare har ofta en god förmåga att hitta, attrahera, välja ut och underhålla relationer med andra högpresterare inom strategiskt viktiga områden. Det gör att de gemensamt kan expandera och utnyttja sina nätverk optimalt. Men för att lyckas behöver du veta en hel del om din partner. Du behöver lära dig vad som gör företaget, honom eller henne speciellt. Så att du i din tur kan skicka rätt prospects åt deras håll. Medan de gör samma sak för dig.
10 viktiga frågor
För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram tio viktiga frågor du alltid ska ställa till din strategiska partner för att ni gemensamt ska bli framgångsrika.
1. Hur startade du?
Bra isbrytare. Att veta vad som motiverade din partner att etablera sig inom sin bransch är viktigt att veta för att kunna vara en bra referens.
2. Vad gillar du mest med det du gör?
Att kunna berätta för andra varför din partner gillar det hon eller han gör, gärna med detaljerad storytelling, är ofta det som får andra att lyssna.
3. Vad skiljer dig från dina konkurrenter?
Att snabbt och enkelt kunna ge en ”elevator pitch” för varför din partner är bättre än andra inom hennes eller hans bransch är viktigt.
4. Vilket råd skulle du ge någon som vill in i din bransch?
Att fråga om råd ger dig värdefull information som i sin tur bygger trovärdighet.
5. Vilka är de kommande trenderna inom din bransch?
Detaljerad information om trender och strategier kan ge dig kunskap som du i sin tur kan förmedla till potentiella prospects. Genom att aktivt engagera dig i din partners framtid visar du att du bryr dig.
6. Vilka strategier är bäst för att promota det du gör?
Denna typ av frågor kan leda till gemensam brainstorming vilket gör att ni båda lär er mer om varandras verksamheter.
7. Vad skulle du ändra i din bransch om du kunde?
En öppen diskussion kring förändringar och nya lösningar innebär också ökad förståelse för varandra.
8. Vilket är ert nästa stora event?
Konkret fråga som gör det möjligt att hitta potentiella prospects som kan vara intresserade av eventet.
9. Vilken är din största utmaning för närvarande?
Svaret ger dig en god bild av vilka krav och utmaningar din partner står inför och kanske kan det ge dig en möjlighet att hjälpa henne eller honom.
10. Vilken typ av kunder är du intresserad av?
Ju tydligare bild av vilka kunder din partner vill ha, desto lättare är det för dig att hitta och vidarebefordra rätt prospects.
10 viktiga frågor För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram tio viktiga frågor du alltid ska ställa till din strategiska partner för att ni gemensamt ska bli framgångsrika. 1. Hur startade du? Bra isbrytare. Att veta vad som motiverade din partner att etablera sig inom sin bransch är viktigt att veta för att kunna vara en bra referens. 2. Vad gillar du mest med det du gör? Att kunna berätta för andra varför din partner gillar det hon eller han gör, gärna med detaljerad storytelling, är ofta det som får andra att lyssna. 3. Vad skiljer dig från dina konkurrenter? Att snabbt och enkelt kunna ge en ”elevator pitch” för varför din partner är bättre än andra inom hennes eller hans bransch är viktigt. 4. Vilket råd skulle du ge någon som vill in i din bransch? Att fråga om råd ger dig värdefull information som i sin tur bygger trovärdighet. 5. Vilka är de kommande trenderna inom din bransch? Detaljerad information om trender och strategier kan ge dig kunskap som du i sin tur kan förmedla till potentiella prospects. Genom att aktivt engagera dig i din partners framtid visar du att du bryr dig. 6. Vilka strategier är bäst för att promota det du gör? Denna typ av frågor kan leda till gemensam brainstorming vilket gör att ni båda lär er mer om varandras verksamheter. 7. Vad skulle du ändra i din bransch om du kunde? En öppen diskussion kring förändringar och nya lösningar innebär också ökad förståelse för varandra. 8. Vilket är ert nästa stora event? Konkret fråga som gör det möjligt att hitta potentiella prospects som kan vara intresserade av eventet. 9. Vilken är din största utmaning för närvarande? Svaret ger dig en god bild av vilka krav och utmaningar din partner står inför och kanske kan det ge dig en möjlighet att hjälpa henne eller honom. 10. Vilken typ av kunder är du intresserad av? Ju tydligare bild av vilka kunder din partner vill ha, desto lättare är det för dig att hitta och vidarebefordra rätt prospects.
Relaterade inlägg
Hur gör du ett inlägg som alla vill dela?
Plötsligt händer det. Ett inlägg på Facebook, Linkedin…
Läs helaSEO för B2B, del 5: Länkar
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela