Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Pinterest är en populär kanal som vuxit starkt de senaste åren, inte minst i USA. Pinterest är paradiset för dig som är förtjust i så kallade infographics, det vill säga snygga, visuella sätt att presentera data på. Men även bilder med fokus på områden som design, bröllop och djur. Här hittar du lite samlad fakta om Pinterest.
Fakta om Pinterest
Pinterest grundades av Ben Silbermann, Paul Sciarra och Evan Sharp, och lanserades för allmänheten under 2010. Idag är Pinterest som störst bland amerikanska användare och rankas som det tredje största sociala nätverket i USA. Totalt har Pinterest 72,8 miljoner användare världen över*.
Fakta om Pinterest
Pinterest grundades av Ben Silbermann, Paul Sciarra och Evan Sharp, och lanserades för allmänheten under 2010. Idag är Pinterest som störst bland amerikanska användare och rankas som det tredje största sociala nätverket i USA. Totalt har Pinterest 72,8 miljoner användare världen över*.
Pinterests användningsområden
Pinterest är ett socialt nätverk där användare kan ladda upp och kategorisera bilder på digitala anslagstavlor, så kallade pinboards. Som användare på Pinterest kan man följa andra användares pinboards och spara andras bilder på egna anslagstavlor. Det gör det enkelt att hitta sina favoritbilder igen. Det är även lätt för användare att söka efter bilder på plattformen. Är du exempelvis intresserad av inredning kan du enkelt hitta inspirerande bilder via Pinterest genom att skriva olika sökord relaterade till just det du är intresserad av.
Pinterest för företag
Det som gör Pinterest till ett socialt nätverk är att man förutom att dela innehåll även kan välja att ”gilla” andras material och skriva en kommentar. Idag använder många företag Pinterest för att lägga upp säljande bilder. Det finns dock ingen möjlighet att marknadsföra sitt innehåll på samma sätt som det går att göra på exempelvis Facebook eller LinkedIn.
Pinterest i Sverige
Det är svårt att hitta grundlig statistik om Pinterests popularitet i de svenska hushållen. Enligt senaste Orvesto (TNS Sifos medie – och målgruppsundersökning) från 2014 så besöker 436 000 svenskar mellan 16-80 år Pinterest någon gång. Av dessa besökare är 29,5 % män varav 60,5 % kvinnor. *mashable.com
Nyckelfakta om Pinterest
- Lanserades 2010
- Som störst bland amerikanska användare
- 72,8 miljoner användare världen över
- 436 000 svenskar mellan 16-80 år besöker någon gång Pinterest
- I Sverige domineras plattformen av kvinnliga internetanvändare
Pinterest för företag
Det som gör Pinterest till ett socialt nätverk är att man förutom att dela innehåll även kan välja att ”gilla” andras material och skriva en kommentar. Idag använder många företag Pinterest för att lägga upp säljande bilder. Det finns dock ingen möjlighet att marknadsföra sitt innehåll på samma sätt som det går att göra på exempelvis Facebook eller LinkedIn.
Pinterest i Sverige
Det är svårt att hitta grundlig statistik om Pinterests popularitet i de svenska hushållen. Enligt senaste Orvesto (TNS Sifos medie – och målgruppsundersökning) från 2014 så besöker 436 000 svenskar mellan 16-80 år Pinterest någon gång. Av dessa besökare är 29,5 % män varav 60,5 % kvinnor. *mashable.com
Nyckelfakta om Pinterest
- Lanserades 2010
- Som störst bland amerikanska användare
- 72,8 miljoner användare världen över
- 436 000 svenskar mellan 16-80 år besöker någon gång Pinterest
- I Sverige domineras plattformen av kvinnliga internetanvändare
Nyckelfakta om Pinterest
- Lanserades 2010
- Som störst bland amerikanska användare
- 72,8 miljoner användare världen över
- 436 000 svenskar mellan 16-80 år besöker någon gång Pinterest
- I Sverige domineras plattformen av kvinnliga internetanvändare
Relaterade inlägg
Världens 10 högst värderade varumärken
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland…
Läs helaTikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de…
Läs helaFem saker som företagsbloggar borde lära sig av vanliga bloggare
I veckan släpptes årets vinnare i vår tävling…
Läs hela