Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Det händer ofta att vi får förfrågan från kunder om att skriva en ”artikel till media”, när det egentligen är ett pressmeddelande som avses. En fullt förståelig förväxling för någon som inte arbetar med journalistkontakter dagligen. Ett pressmeddelande ska, om det är gjort på rätt sätt, kunna publiceras som en artikel. Men oftast används den som ett underlag för journalisten som sedan skriver sin egen text. Ett pressmeddelande följer också en viss mall där varje del fyller en funktion:
1. Tydlig avsändare
Överst i pressmeddelandet ligger avsändarens logotyp. Detta för att läsaren direkt ska veta vem som står bakom pressmeddelandet.
1. Tydlig avsändare
Överst i pressmeddelandet ligger avsändarens logotyp. Detta för att läsaren direkt ska veta vem som står bakom pressmeddelandet.
2. Datum
Det ska tydligt framgå vilket datum pressmeddelandet är offentliggjort. En nyhets värde är helt beroende av aktualiteten och därför är datumet många gånger avgörande. Det ska också framgå att det är just ett pressmeddelande det handlar om.
3. Rubrik
Rubriken ska på ett intresseväckande sätt antyda vad nyheten handlar om. Syftet är att få läsaren att uppmärksamma pressmeddelandet och vilja läsa mer. Den ska vara kort formulerad och ibland är det även okej att frångå de grammattiska reglerna för att få effekt eller att korta ner meningen.
4. Ingress
En inledande och sammanfattande text som besvarar frågorna när, var, huroch varför? Består oftast av två till tre meningar i fet stil. Läsaren ska ges en uppfattning om innehållet är av intresse för denne och förhoppningsvis lockas av att läsa vidare.
5. Brödtext
Den redovisande delen i pressmeddelandet. Här ska all fakta framgå och beskrivas på ett objektivt sätt. Skrivs i neutral ton och helt utan värderande ord.
6. Citat
I citaten ges möjlighet att kommentera innehållet i pressmeddelandet. Genom kommentarerna kan man även ta tillfället att föra fram sitt eget budskap så som man vill förmedla det.
7. Kontaktuppgifter
I slutet av pressmeddelandet lämnas kontaktuppgifter till vilka man kan kontakta för ytterligare information eller kommentarer. Ofta är det en press- eller kommunikationschef och den som har citerats i pressmeddelandet.
8. Boilerplate
Avslutningsvis finns en kort företagspresentation där företaget som är avsändare presenteras.
3. Rubrik
Rubriken ska på ett intresseväckande sätt antyda vad nyheten handlar om. Syftet är att få läsaren att uppmärksamma pressmeddelandet och vilja läsa mer. Den ska vara kort formulerad och ibland är det även okej att frångå de grammattiska reglerna för att få effekt eller att korta ner meningen.
4. Ingress
En inledande och sammanfattande text som besvarar frågorna när, var, huroch varför? Består oftast av två till tre meningar i fet stil. Läsaren ska ges en uppfattning om innehållet är av intresse för denne och förhoppningsvis lockas av att läsa vidare.
5. Brödtext
Den redovisande delen i pressmeddelandet. Här ska all fakta framgå och beskrivas på ett objektivt sätt. Skrivs i neutral ton och helt utan värderande ord.
6. Citat
I citaten ges möjlighet att kommentera innehållet i pressmeddelandet. Genom kommentarerna kan man även ta tillfället att föra fram sitt eget budskap så som man vill förmedla det.
7. Kontaktuppgifter
I slutet av pressmeddelandet lämnas kontaktuppgifter till vilka man kan kontakta för ytterligare information eller kommentarer. Ofta är det en press- eller kommunikationschef och den som har citerats i pressmeddelandet.
8. Boilerplate
Avslutningsvis finns en kort företagspresentation där företaget som är avsändare presenteras.
5. Brödtext
Den redovisande delen i pressmeddelandet. Här ska all fakta framgå och beskrivas på ett objektivt sätt. Skrivs i neutral ton och helt utan värderande ord.
6. Citat
I citaten ges möjlighet att kommentera innehållet i pressmeddelandet. Genom kommentarerna kan man även ta tillfället att föra fram sitt eget budskap så som man vill förmedla det.
7. Kontaktuppgifter
I slutet av pressmeddelandet lämnas kontaktuppgifter till vilka man kan kontakta för ytterligare information eller kommentarer. Ofta är det en press- eller kommunikationschef och den som har citerats i pressmeddelandet.
8. Boilerplate
Avslutningsvis finns en kort företagspresentation där företaget som är avsändare presenteras.
7. Kontaktuppgifter
I slutet av pressmeddelandet lämnas kontaktuppgifter till vilka man kan kontakta för ytterligare information eller kommentarer. Ofta är det en press- eller kommunikationschef och den som har citerats i pressmeddelandet.
8. Boilerplate
Avslutningsvis finns en kort företagspresentation där företaget som är avsändare presenteras.
Relaterade inlägg
10 hetaste trenderna kring digital transformation 2018
Precis som i år kommer unika användarupplevelser, big…
Läs hela