Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Att kunna mäta är givetvis en av de stora fördelarna med den digitala världen. Men vet du vilka mätpunkter du ska följa? Och hur? Det är inte alldeles enkelt för den som är ovan att djupdyka i Google Analytics och dra någon vettig slutsats av all information kring sin egna sajt.
10 mätpunkter som är viktiga
Vårt förslag är att du väljer ut ett antal mätpunkter som du följer över tid så att du får rätt data och konkreta beslutsunderlag. Här har vi sammanställt 10 viktiga punkter som du behöver mäta för att kunna optimera din försäljning och varumärkeskännedom. Om du skapar konverteringsmål kopplade till dessa så får du en tydlig bild av om din webbsajt och dina content marketing-aktiviteter är så framgångsrika som du önskar.
10 mätpunkter som är viktiga
Vårt förslag är att du väljer ut ett antal mätpunkter som du följer över tid så att du får rätt data och konkreta beslutsunderlag. Här har vi sammanställt 10 viktiga punkter som du behöver mäta för att kunna optimera din försäljning och varumärkeskännedom. Om du skapar konverteringsmål kopplade till dessa så får du en tydlig bild av om din webbsajt och dina content marketing-aktiviteter är så framgångsrika som du önskar.
1. Tid på sidan
Tiden dina besökare tillbringar på sidan är en av de bästa indikatorerna på hur engagerande ditt innehåll är. Enligt Hubspot spenderar mer än hälften av besökarna färre än 15 sekunder på sidan och det är för lite för att generera konkreta och skarpa leads. Genom att följa hur lång tid dina besökare tillbringar på respektive sida kan du få tips på hur du ska förbättra innehållet så att de stannar längre.
2. Unika besökare
Antalet unika besökare berättar hur effektiva dina marknadsföringsåtgärder är. Samtidigt är det inte intressant med många unika besökare om de inte stannar på sajten och interagerar med ditt innehåll så följ detta noga. Vad vill du att dina unika besökare ska göra? Hur ser du till att de blir återkommande?
3. Återkommande besökare
Att bygga förtroende så att besökare återkommer till din sida är minst lika viktigt som att attrahera nya unika besökare. Genom att mäta antalet återkommande besökare får du bra koll på hur fångande ditt innehåll är. En återkommande besökare är ofta mer benägen att ladda ned och dela med sig av ditt innehåll till andra.
4. Delningar från sociala medier
I en rapport från Shareholic från 2014 visar att mer än 30 procent av trafiken till en sida genereras från sociala medier. Genom att mäta antal delningar får du reda på vilken uppmärksamhet dina aktiviteter i sociala medier får. Börja med att mäta helheten och bryt efterhand ner på respektive kanal.
5. Bounce rate
Bounce eller avhopp sker när en besökare klickar sig bort från din sida utan att interagera med innehållet. Givetvis vill du ha så låg bounce rate som möjligt. Följ detta extra noga på dina landningssidor för att kunna förbättra och förenkla call-to-action.
6. Landningssidor
Håll noga koll på vilken trafik som slussas till dina specifika landningssidor. Följ även hur många som aktivt klickar på dina call-to-action-knappar för att se hur detta utvecklas över tid.
7. Totalt antal leads
Leads är avgörande för dina affärer och gör säljarna lyckliga. Content marketing kan vara ett av de mest effektiva sätten att generera och konvertera leads. Genom att sätta upp konverteringsmål får du möjlighet att tänka igenom vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Håll koll på det totala antalet leads genom att mäta antalet nedladdningar som görs, antalet e-postadresser du erhåller med dina aktiviteter och hur många följare du får i sociala medier.
8. Organiska leads
Alla leads är viktiga men de organiska leadsen från söktrafik, direktlänkar och sociala medier brukar vara mer kostnadseffektiva än köpta leads. Följ så att du ser till att få full effekt av dina aktiviteter.
9. Konverterade leads
Givetvis är det viktigt att mäta de leads som blir konverterade till kunder. Så klart är detta lättast om du har en e-handel med det finns effektiva sätt att göra det även när avsluten görs av en säljare.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
2. Unika besökare
Antalet unika besökare berättar hur effektiva dina marknadsföringsåtgärder är. Samtidigt är det inte intressant med många unika besökare om de inte stannar på sajten och interagerar med ditt innehåll så följ detta noga. Vad vill du att dina unika besökare ska göra? Hur ser du till att de blir återkommande?
3. Återkommande besökare
Att bygga förtroende så att besökare återkommer till din sida är minst lika viktigt som att attrahera nya unika besökare. Genom att mäta antalet återkommande besökare får du bra koll på hur fångande ditt innehåll är. En återkommande besökare är ofta mer benägen att ladda ned och dela med sig av ditt innehåll till andra.
4. Delningar från sociala medier
I en rapport från Shareholic från 2014 visar att mer än 30 procent av trafiken till en sida genereras från sociala medier. Genom att mäta antal delningar får du reda på vilken uppmärksamhet dina aktiviteter i sociala medier får. Börja med att mäta helheten och bryt efterhand ner på respektive kanal.
5. Bounce rate
Bounce eller avhopp sker när en besökare klickar sig bort från din sida utan att interagera med innehållet. Givetvis vill du ha så låg bounce rate som möjligt. Följ detta extra noga på dina landningssidor för att kunna förbättra och förenkla call-to-action.
6. Landningssidor
Håll noga koll på vilken trafik som slussas till dina specifika landningssidor. Följ även hur många som aktivt klickar på dina call-to-action-knappar för att se hur detta utvecklas över tid.
7. Totalt antal leads
Leads är avgörande för dina affärer och gör säljarna lyckliga. Content marketing kan vara ett av de mest effektiva sätten att generera och konvertera leads. Genom att sätta upp konverteringsmål får du möjlighet att tänka igenom vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Håll koll på det totala antalet leads genom att mäta antalet nedladdningar som görs, antalet e-postadresser du erhåller med dina aktiviteter och hur många följare du får i sociala medier.
8. Organiska leads
Alla leads är viktiga men de organiska leadsen från söktrafik, direktlänkar och sociala medier brukar vara mer kostnadseffektiva än köpta leads. Följ så att du ser till att få full effekt av dina aktiviteter.
9. Konverterade leads
Givetvis är det viktigt att mäta de leads som blir konverterade till kunder. Så klart är detta lättast om du har en e-handel med det finns effektiva sätt att göra det även när avsluten görs av en säljare.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
4. Delningar från sociala medier
I en rapport från Shareholic från 2014 visar att mer än 30 procent av trafiken till en sida genereras från sociala medier. Genom att mäta antal delningar får du reda på vilken uppmärksamhet dina aktiviteter i sociala medier får. Börja med att mäta helheten och bryt efterhand ner på respektive kanal.
5. Bounce rate
Bounce eller avhopp sker när en besökare klickar sig bort från din sida utan att interagera med innehållet. Givetvis vill du ha så låg bounce rate som möjligt. Följ detta extra noga på dina landningssidor för att kunna förbättra och förenkla call-to-action.
6. Landningssidor
Håll noga koll på vilken trafik som slussas till dina specifika landningssidor. Följ även hur många som aktivt klickar på dina call-to-action-knappar för att se hur detta utvecklas över tid.
7. Totalt antal leads
Leads är avgörande för dina affärer och gör säljarna lyckliga. Content marketing kan vara ett av de mest effektiva sätten att generera och konvertera leads. Genom att sätta upp konverteringsmål får du möjlighet att tänka igenom vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Håll koll på det totala antalet leads genom att mäta antalet nedladdningar som görs, antalet e-postadresser du erhåller med dina aktiviteter och hur många följare du får i sociala medier.
8. Organiska leads
Alla leads är viktiga men de organiska leadsen från söktrafik, direktlänkar och sociala medier brukar vara mer kostnadseffektiva än köpta leads. Följ så att du ser till att få full effekt av dina aktiviteter.
9. Konverterade leads
Givetvis är det viktigt att mäta de leads som blir konverterade till kunder. Så klart är detta lättast om du har en e-handel med det finns effektiva sätt att göra det även när avsluten görs av en säljare.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
6. Landningssidor
Håll noga koll på vilken trafik som slussas till dina specifika landningssidor. Följ även hur många som aktivt klickar på dina call-to-action-knappar för att se hur detta utvecklas över tid.
7. Totalt antal leads
Leads är avgörande för dina affärer och gör säljarna lyckliga. Content marketing kan vara ett av de mest effektiva sätten att generera och konvertera leads. Genom att sätta upp konverteringsmål får du möjlighet att tänka igenom vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Håll koll på det totala antalet leads genom att mäta antalet nedladdningar som görs, antalet e-postadresser du erhåller med dina aktiviteter och hur många följare du får i sociala medier.
8. Organiska leads
Alla leads är viktiga men de organiska leadsen från söktrafik, direktlänkar och sociala medier brukar vara mer kostnadseffektiva än köpta leads. Följ så att du ser till att få full effekt av dina aktiviteter.
9. Konverterade leads
Givetvis är det viktigt att mäta de leads som blir konverterade till kunder. Så klart är detta lättast om du har en e-handel med det finns effektiva sätt att göra det även när avsluten görs av en säljare.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
8. Organiska leads
Alla leads är viktiga men de organiska leadsen från söktrafik, direktlänkar och sociala medier brukar vara mer kostnadseffektiva än köpta leads. Följ så att du ser till att få full effekt av dina aktiviteter.
9. Konverterade leads
Givetvis är det viktigt att mäta de leads som blir konverterade till kunder. Så klart är detta lättast om du har en e-handel med det finns effektiva sätt att göra det även när avsluten görs av en säljare.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
10.Leads per sökfras
Att identifera vilka sökfraser som genererar bäst uppmärksamhet och konvertering är givetvis jätteviktigt. Om du kan särskilja vilka ord eller fraser som är viktigast bör du fokusera ännu hårdare på dessa och skapa content som genererar ytterligare leads.
Fler mätpunkter
Förutom dessa 10 mätpunkter kan det givetvis vara intressant att följa hur många av dina besökare som tar del av innehållet på din sajt via mobilen. Du kommer att bli förvånad över hur stor andel det är och har du inte en responsiv sajt har du troligtvis en hög bounce rate när det gäller din mobila trafik.
Relaterade inlägg
Stor kraft med strategisk kommunikation
Begreppet strategisk kommunikation snurrar runt lite överallt, men…
Läs helaVarför är inkluderande reklam så svårt?
I reklamen står kvinnan fortfarande i köket, mannen…
Läs helaVarumärkesstrategier i vardagen
Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och…
Läs hela