Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Film är ett fantastiskt uttrycksmedel för att engagera och berätta en historia. Länge var tekniken ett kostsamt hinder, men idag är det inte svårt att göra en filmproduktion med rimliga medel. Det innebär att allt fler företag använder sig av filmens fördelar för att föra ut sina budskap. Kanske är tiden mogen även för ditt företag? Här kommer en liten hjälp på traven.
1. En filmproduktion börjar med målgruppen
För att berätta historien om ditt företag i en film börjar du med att fundera igenom budskapet. Vad vill du säga? Och framförallt - till vem? En noggrann målgruppsanalys innan du drar igång din filmproduktion sätter fokus på rätt innehåll och skalar bort det överflödiga. En film som försöker säga allt till alla blir troligen så slätstruken att den säger inget till ingen. Alltså, prioritera i informationen för att göra filmen relevant för din aktuella målgrupp.
1. En filmproduktion börjar med målgruppen
För att berätta historien om ditt företag i en film börjar du med att fundera igenom budskapet. Vad vill du säga? Och framförallt - till vem? En noggrann målgruppsanalys innan du drar igång din filmproduktion sätter fokus på rätt innehåll och skalar bort det överflödiga. En film som försöker säga allt till alla blir troligen så slätstruken att den säger inget till ingen. Alltså, prioritera i informationen för att göra filmen relevant för din aktuella målgrupp.
2. Fokusera på kundens intressen
Denna punkt är egentligen så självklar att den inte borde behöva nämnas. Men även inom filmproduktion faller många företag i fällan och fokuserar mer på sig själva, inifrån och ut, än tillgodoser kundens intressen. De flesta kunder vill veta vilka fördelar de uppnår genom att välja just din produkt. Men de behöver oftast inte i detalj veta hur ditt företag är organiserat? Sätt dig själv i kundens situation och fundera på vad du egentligen vill se.
2. Skapa känslomässigt engagemang
Många företag har svårt att vara personliga i sin kommunikation. Att lyfta blicken från det trygga Excel-dokumentet med väldokumenterade product features och istället börja kommunicera. På riktigt. Vi vill gärna tro att vi fattar våra beslut enbart på rationella grunder, men faktum är att även det mest välgenomtänkta inköpsbeslut också är ett emotionellt beslut. Din filmproduktion behöver med andra ord bra dramaturgi. Den måste beröra.
4. Visa istället för att berätta
Film är ett synnerligen visuellt media, vilket du bör ha i åtanke under din filmproduktion. Och ju bättre och tydligare filmen visar, desto mindre behöver du förklara. Demonstrera produkten, lyft fram användarupplevelser och betona produktlöftet mer än produktfakta. Inspirera istället för att informera.
5. Dela visionen
Aldrig har utbudet av produkter och tjänster varit större. Detsamma gäller likriktningen. Med produkter och tjänster som saknar funktionell differentiering är det viktigare än någonsin att väva in en engagerande story i kommunikationen. Att visa vad ert företag står för, vad ni tror på, på ett sätt betraktaren kan identifiera sig med. Missar ni det, ja då kommer garanterat den svårbesvarade frågan från potentiella kunder - varför ska jag överhuvudtaget bry mig om ert företag? Därför, var relevant bortom produktegenskaperna.
Våga och vinn
Vi lever i nya tider, i spännande tider, där många av gamla “sanningar” ställs på huvudet. Detta gäller även inom kommunikation. Men som Darwin en gång uttryckt det, det är de mest anpassningsbara som överlever. Tänk på det när du drar igång din nästa filmproduktion. Våga göra en riktigt bra film, det har ditt företag allt att vinna på. Och behöver ni en ledsagare har Navigator lång erfarenhet av både storytelling och filmproduktion.
2. Skapa känslomässigt engagemang
Många företag har svårt att vara personliga i sin kommunikation. Att lyfta blicken från det trygga Excel-dokumentet med väldokumenterade product features och istället börja kommunicera. På riktigt. Vi vill gärna tro att vi fattar våra beslut enbart på rationella grunder, men faktum är att även det mest välgenomtänkta inköpsbeslut också är ett emotionellt beslut. Din filmproduktion behöver med andra ord bra dramaturgi. Den måste beröra.
4. Visa istället för att berätta
Film är ett synnerligen visuellt media, vilket du bör ha i åtanke under din filmproduktion. Och ju bättre och tydligare filmen visar, desto mindre behöver du förklara. Demonstrera produkten, lyft fram användarupplevelser och betona produktlöftet mer än produktfakta. Inspirera istället för att informera.
5. Dela visionen
Aldrig har utbudet av produkter och tjänster varit större. Detsamma gäller likriktningen. Med produkter och tjänster som saknar funktionell differentiering är det viktigare än någonsin att väva in en engagerande story i kommunikationen. Att visa vad ert företag står för, vad ni tror på, på ett sätt betraktaren kan identifiera sig med. Missar ni det, ja då kommer garanterat den svårbesvarade frågan från potentiella kunder - varför ska jag överhuvudtaget bry mig om ert företag? Därför, var relevant bortom produktegenskaperna.
Våga och vinn
Vi lever i nya tider, i spännande tider, där många av gamla “sanningar” ställs på huvudet. Detta gäller även inom kommunikation. Men som Darwin en gång uttryckt det, det är de mest anpassningsbara som överlever. Tänk på det när du drar igång din nästa filmproduktion. Våga göra en riktigt bra film, det har ditt företag allt att vinna på. Och behöver ni en ledsagare har Navigator lång erfarenhet av både storytelling och filmproduktion.
5. Dela visionen
Aldrig har utbudet av produkter och tjänster varit större. Detsamma gäller likriktningen. Med produkter och tjänster som saknar funktionell differentiering är det viktigare än någonsin att väva in en engagerande story i kommunikationen. Att visa vad ert företag står för, vad ni tror på, på ett sätt betraktaren kan identifiera sig med. Missar ni det, ja då kommer garanterat den svårbesvarade frågan från potentiella kunder - varför ska jag överhuvudtaget bry mig om ert företag? Därför, var relevant bortom produktegenskaperna.
Våga och vinn
Vi lever i nya tider, i spännande tider, där många av gamla “sanningar” ställs på huvudet. Detta gäller även inom kommunikation. Men som Darwin en gång uttryckt det, det är de mest anpassningsbara som överlever. Tänk på det när du drar igång din nästa filmproduktion. Våga göra en riktigt bra film, det har ditt företag allt att vinna på. Och behöver ni en ledsagare har Navigator lång erfarenhet av både storytelling och filmproduktion.
Relaterade inlägg
Världens 10 högst värderade varumärken
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland…
Läs helaInformationsarkitektur för webben 101: Hjälp användaren att hitta rätt
Att organisera funktionalitet och innehåll så att människor…
Läs hela