Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?
33 punkter att prioritera
Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 3 om HTML. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.
33 punkter att prioritera
Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 3 om HTML. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.
3.0 HTML
HTML är den underliggande koden som används för att skapa en webbplats. Sökmotorerna kan plocka upp signaler från specifika HTML-element. Här följer några av de viktigaste att utnyttja om du vill lyckas med ditt SEO-arbete.
3.1 Titlar
Innehåller dina titel-taggar sökord som är relevanta för sidorna?
HTML-titlarna är fortfarande den viktigaste signalen till sökmotorerna för att få dem att förstå vad sidan handlar om. Därför är det viktigt att tänka igenom vilka ord och fraser du önskar att varje sida ska hittas för och använda dessa genom att formulera unika, deskriptiva titlar som är lätta att förstå – och därmed också lätta att hitta.
3.2 Beskrivningar
Innehåller dina meta-beskrivningar information om vad sidorna handlar om?
Meta-beskrivningarna är ett av de äldsta och fortfarande viktigaste sökelementen. Vissa påstår att meta-beskrivningarna inte påverkar rankingen men det finns trots det all anledning att lägga tid på att formulera en bra meta-beskrivning. Det är ofta, dock inte alltid, denna som sökmotorerna väljer att visa upp i sökresultatet som snippet. En väl formulerad meta-beskrivning fungerar som en annons och hjälper dig att sälja in sökresultatet till den som söker. Och den tar inte lång tid att skriva, så skriv den!
3.3 Struktur
Strukturerar du din data för att underlätta listningar?
Sökmotorerna jobbar hårt för att förstå innehållet på din sida och allt du kan göra för att underlätta är naturligtvis bra. Genom att förse sökmotorerna med data kopplat till innehållet blir det lättare att kategorisera. Det finns många olika sätt att göra det på men det är bra att hålla sig till specifika standarder. Exempelvis har Google bra guider över hur du bör markera innehållet på dina sidor.
3.4 Rubriker
Innehåller dina rubriker och underrubriker relevanta sökord?
Rubriker som är taggade med H1, H2 och så vidare hjälper sökmotorerna att förstå hur din sida är strukturerad och vad som är viktigt. Använd alltid en H1 för huvudrubriken och åtminstone någon H2 och H3 för dina underrubriker. Om de sökord och sökfraser du vill bli hittad för finns i någon av dina rubriker är chansen betydligt större att du hamnar högre upp på den organiska listan. Men utgå alltid från användarvänligheten och tänk på att dina rubriker också ska hjälpa till att underlätta läsningen.
3.5 Stapling
Använder du de ord du vill hittas på överdrivet många gånger?
Att nämna ordet eller frasen du vill optimera för ett visst antal gånger på din sida är givetvis bra. Men att använda dessa för många gånger och stapla dem på varandra kan ha motsatt effekt. Google och andra sökmotorer ser igenom detta och läser av att det inte gör innehållet lättillgängligt för mottagaren.
3.6 Gömt
Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?
Det här är ett gammalt trick som du bör undvika och som sökmotorerna lärt sig att se igenom. Ett exempel är om du skriver ditt sökord eller din sökfras ett stort antal gånger i din footer med samma färg som bakgrunden. På så vis störs inte besökaren av att orden ligger där samtidigt som sökmotorerna känner av att de finns där. Men det har som sagt omvänd effekt och du kan lätt blir straffad av sökmotorerna för den typen av aktiviteter.
Del 4 kommer snart
Det här var tredje delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på vad gäller Förtroende. Så håll ögon och öron öppna!
3.1 Titlar
Innehåller dina titel-taggar sökord som är relevanta för sidorna?
HTML-titlarna är fortfarande den viktigaste signalen till sökmotorerna för att få dem att förstå vad sidan handlar om. Därför är det viktigt att tänka igenom vilka ord och fraser du önskar att varje sida ska hittas för och använda dessa genom att formulera unika, deskriptiva titlar som är lätta att förstå – och därmed också lätta att hitta.
3.2 Beskrivningar
Innehåller dina meta-beskrivningar information om vad sidorna handlar om?
Meta-beskrivningarna är ett av de äldsta och fortfarande viktigaste sökelementen. Vissa påstår att meta-beskrivningarna inte påverkar rankingen men det finns trots det all anledning att lägga tid på att formulera en bra meta-beskrivning. Det är ofta, dock inte alltid, denna som sökmotorerna väljer att visa upp i sökresultatet som snippet. En väl formulerad meta-beskrivning fungerar som en annons och hjälper dig att sälja in sökresultatet till den som söker. Och den tar inte lång tid att skriva, så skriv den!
3.3 Struktur
Strukturerar du din data för att underlätta listningar?
Sökmotorerna jobbar hårt för att förstå innehållet på din sida och allt du kan göra för att underlätta är naturligtvis bra. Genom att förse sökmotorerna med data kopplat till innehållet blir det lättare att kategorisera. Det finns många olika sätt att göra det på men det är bra att hålla sig till specifika standarder. Exempelvis har Google bra guider över hur du bör markera innehållet på dina sidor.
3.4 Rubriker
Innehåller dina rubriker och underrubriker relevanta sökord?
Rubriker som är taggade med H1, H2 och så vidare hjälper sökmotorerna att förstå hur din sida är strukturerad och vad som är viktigt. Använd alltid en H1 för huvudrubriken och åtminstone någon H2 och H3 för dina underrubriker. Om de sökord och sökfraser du vill bli hittad för finns i någon av dina rubriker är chansen betydligt större att du hamnar högre upp på den organiska listan. Men utgå alltid från användarvänligheten och tänk på att dina rubriker också ska hjälpa till att underlätta läsningen.
3.5 Stapling
Använder du de ord du vill hittas på överdrivet många gånger?
Att nämna ordet eller frasen du vill optimera för ett visst antal gånger på din sida är givetvis bra. Men att använda dessa för många gånger och stapla dem på varandra kan ha motsatt effekt. Google och andra sökmotorer ser igenom detta och läser av att det inte gör innehållet lättillgängligt för mottagaren.
3.6 Gömt
Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?
Det här är ett gammalt trick som du bör undvika och som sökmotorerna lärt sig att se igenom. Ett exempel är om du skriver ditt sökord eller din sökfras ett stort antal gånger i din footer med samma färg som bakgrunden. På så vis störs inte besökaren av att orden ligger där samtidigt som sökmotorerna känner av att de finns där. Men det har som sagt omvänd effekt och du kan lätt blir straffad av sökmotorerna för den typen av aktiviteter.
Del 4 kommer snart
Det här var tredje delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på vad gäller Förtroende. Så håll ögon och öron öppna!
Innehåller dina meta-beskrivningar information om vad sidorna handlar om?Meta-beskrivningarna är ett av de äldsta och fortfarande viktigaste sökelementen. Vissa påstår att meta-beskrivningarna inte påverkar rankingen men det finns trots det all anledning att lägga tid på att formulera en bra meta-beskrivning. Det är ofta, dock inte alltid, denna som sökmotorerna väljer att visa upp i sökresultatet som snippet. En väl formulerad meta-beskrivning fungerar som en annons och hjälper dig att sälja in sökresultatet till den som söker. Och den tar inte lång tid att skriva, så skriv den!
3.3 Struktur
Strukturerar du din data för att underlätta listningar?
Sökmotorerna jobbar hårt för att förstå innehållet på din sida och allt du kan göra för att underlätta är naturligtvis bra. Genom att förse sökmotorerna med data kopplat till innehållet blir det lättare att kategorisera. Det finns många olika sätt att göra det på men det är bra att hålla sig till specifika standarder. Exempelvis har Google bra guider över hur du bör markera innehållet på dina sidor.
3.4 Rubriker
Innehåller dina rubriker och underrubriker relevanta sökord?
Rubriker som är taggade med H1, H2 och så vidare hjälper sökmotorerna att förstå hur din sida är strukturerad och vad som är viktigt. Använd alltid en H1 för huvudrubriken och åtminstone någon H2 och H3 för dina underrubriker. Om de sökord och sökfraser du vill bli hittad för finns i någon av dina rubriker är chansen betydligt större att du hamnar högre upp på den organiska listan. Men utgå alltid från användarvänligheten och tänk på att dina rubriker också ska hjälpa till att underlätta läsningen.
3.5 Stapling
Använder du de ord du vill hittas på överdrivet många gånger?
Att nämna ordet eller frasen du vill optimera för ett visst antal gånger på din sida är givetvis bra. Men att använda dessa för många gånger och stapla dem på varandra kan ha motsatt effekt. Google och andra sökmotorer ser igenom detta och läser av att det inte gör innehållet lättillgängligt för mottagaren.
3.6 Gömt
Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?
Det här är ett gammalt trick som du bör undvika och som sökmotorerna lärt sig att se igenom. Ett exempel är om du skriver ditt sökord eller din sökfras ett stort antal gånger i din footer med samma färg som bakgrunden. På så vis störs inte besökaren av att orden ligger där samtidigt som sökmotorerna känner av att de finns där. Men det har som sagt omvänd effekt och du kan lätt blir straffad av sökmotorerna för den typen av aktiviteter.
Del 4 kommer snart
Det här var tredje delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på vad gäller Förtroende. Så håll ögon och öron öppna!
Innehåller dina rubriker och underrubriker relevanta sökord?Rubriker som är taggade med H1, H2 och så vidare hjälper sökmotorerna att förstå hur din sida är strukturerad och vad som är viktigt. Använd alltid en H1 för huvudrubriken och åtminstone någon H2 och H3 för dina underrubriker. Om de sökord och sökfraser du vill bli hittad för finns i någon av dina rubriker är chansen betydligt större att du hamnar högre upp på den organiska listan. Men utgå alltid från användarvänligheten och tänk på att dina rubriker också ska hjälpa till att underlätta läsningen.
3.5 Stapling
Använder du de ord du vill hittas på överdrivet många gånger?
Att nämna ordet eller frasen du vill optimera för ett visst antal gånger på din sida är givetvis bra. Men att använda dessa för många gånger och stapla dem på varandra kan ha motsatt effekt. Google och andra sökmotorer ser igenom detta och läser av att det inte gör innehållet lättillgängligt för mottagaren.
3.6 Gömt
Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?
Det här är ett gammalt trick som du bör undvika och som sökmotorerna lärt sig att se igenom. Ett exempel är om du skriver ditt sökord eller din sökfras ett stort antal gånger i din footer med samma färg som bakgrunden. På så vis störs inte besökaren av att orden ligger där samtidigt som sökmotorerna känner av att de finns där. Men det har som sagt omvänd effekt och du kan lätt blir straffad av sökmotorerna för den typen av aktiviteter.
Del 4 kommer snart
Det här var tredje delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på vad gäller Förtroende. Så håll ögon och öron öppna!
Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?Det här är ett gammalt trick som du bör undvika och som sökmotorerna lärt sig att se igenom. Ett exempel är om du skriver ditt sökord eller din sökfras ett stort antal gånger i din footer med samma färg som bakgrunden. På så vis störs inte besökaren av att orden ligger där samtidigt som sökmotorerna känner av att de finns där. Men det har som sagt omvänd effekt och du kan lätt blir straffad av sökmotorerna för den typen av aktiviteter.
Del 4 kommer snart Det här var tredje delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på vad gäller Förtroende. Så håll ögon och öron öppna!
Relaterade inlägg
5 steg för framgångsrika B2B-webinars
B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags…
Läs hela