Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
När det händer något nytt och spännande i företaget är det både viktigt och roligt att berätta det för omvärlden! För att få utrymme i media och därmed nå en stor grupp människor brukar det ofta vara bra att använda sig av ett pressmeddelande. Ett pressmeddelande är, för den mindre insatte, en slags färdig nyhetsartikel som skickas till nyhetsredaktioner för publicering. Ett lyckat pressmeddelande handlar om något som väcker intresse och nyfikenhet hos läsaren, oavsett om hen tillhör allmänheten eller en smalare grupp. Men det finns vissa fallgropar som kan hindra även den mest intressanta nyhet från att väcka uppmärksamhet. Här berättar vi hur du kan ta dig förbi dem och nå större framgång med ditt pressmeddelande.
1. Ditt pressmeddelande är utan nyhetsvärde
Nyheten är A och O i ett pressmeddelande. Det går inte att skriva om alla saker som händer i ditt företag – oavsett hur intressant du själv tycker att det är. Innan du sätter dig och skriver ett pressmeddelande är det alltså otroligt viktigt att du funderar över huruvida fler är intresserade av informationen i fråga. Tänk igenom vad du vill ha sagt och vilka som tillhör målgruppen. Om du är osäker kan det alltid vara bra att prata med någon utomstående – en vän eller kanske en PR-konsult som ser på ämnet med andra ögon.
1. Ditt pressmeddelande är utan nyhetsvärde
Nyheten är A och O i ett pressmeddelande. Det går inte att skriva om alla saker som händer i ditt företag – oavsett hur intressant du själv tycker att det är. Innan du sätter dig och skriver ett pressmeddelande är det alltså otroligt viktigt att du funderar över huruvida fler är intresserade av informationen i fråga. Tänk igenom vad du vill ha sagt och vilka som tillhör målgruppen. Om du är osäker kan det alltid vara bra att prata med någon utomstående – en vän eller kanske en PR-konsult som ser på ämnet med andra ögon.
2. …eller innehåller för många nyheter
Nästan värre, men också vanligare är att försöka baka in så många nyheter som möjligt i ett pressmeddelande. Tänk så här istället: ”Vad roligt att det händer så mycket hos oss just nu! Nu får vi chansen att synas jättemycket i media!”. Det är bara dumt att släppa alla nyheter på en och samma gång. Genom att samla allt i ett och samma pressmeddelande går du miste om chansen till flera exponeringstillfällen. Det är det väldigt svårt för dig själv att sätta en rättvis och korrekt rubrik som sammanfattar innehållet - för att inte glömma den förvirrade journalisten som inte kan avgöra vad den stora nyheten är. En nyhet per pressmeddelande är det första steget till ett framgångsrikt utskick.
3. Pressmeddelandet är för långt
Hur ofta läser du artiklar som tar upp hela uppslag i tidningen? Det krävs att de är ganska intressanta, eller hur?! Många gör dessvärre misstaget att skriva pressmeddelanden som är alldeles för långa. Det innebär ett ganska stort risktagande eftersom journalisten som öppnar det kanske inte ens orkar läsa klart. I ärlighetens namn skummar de flesta rubrik och ingress för att avgöra hur intressant ett ämne är. Därför är det viktigt att du redan i första delen av pressmeddelandet ser till att vara slagkraftig och tydlig. En riktigt stor och spännande nyhet kräver förstås sitt utrymme, men riktmärket bör i allmänhet vara en A4-sida – och allra högst två.
4. Skickas ut vid fel tidpunkt
De pressmeddelanden som når störst framgång skickas ofta ut tidigt på morgonen eller förmiddagen. Då har journalisterna tid att gå igenom allt som händer och som ska följas upp under eftermiddagen. Att skicka ut ditt pressmeddelande strax före hemfärd från kontoret eller en fredagseftermiddag gör alltså att du riskerar att inte nå ut. Var därför noggrann med att välja en bra tidpunkt – vårt förslag är innan klockan nio på morgonen.
5. Du jagar journalisterna
Äntligen är pressmeddelandet färdigskrivet och utskickat! Bara att vänta på all publicitet nu. Eller? Nja, det krävs troligtvis en liten ansträngning till. Det är för det mesta väldigt bra att kontakta journalisterna på de redaktioner som du helst vill bli publicerad av och berätta mer om frågan, samt höra om de vill göra något av nyheten. Men att bearbeta journalister är en fin balansgång där det handlar om att vara precis lagom tjatig. Ring inte ner redaktionerna – det minskar bara viljan att publicera ditt pressmeddelande. Slå en signal till några utvalda journalister och var trevlig i tonen. Det räcker ofta långt.
Känns det läskigt att ringa en journalist? Klart att du ska våga! Det ger mycket tillbaka. För att förbereda dig kan du läsa våra tips inför att prata med journalister.
3. Pressmeddelandet är för långt
Hur ofta läser du artiklar som tar upp hela uppslag i tidningen? Det krävs att de är ganska intressanta, eller hur?! Många gör dessvärre misstaget att skriva pressmeddelanden som är alldeles för långa. Det innebär ett ganska stort risktagande eftersom journalisten som öppnar det kanske inte ens orkar läsa klart. I ärlighetens namn skummar de flesta rubrik och ingress för att avgöra hur intressant ett ämne är. Därför är det viktigt att du redan i första delen av pressmeddelandet ser till att vara slagkraftig och tydlig. En riktigt stor och spännande nyhet kräver förstås sitt utrymme, men riktmärket bör i allmänhet vara en A4-sida – och allra högst två.
4. Skickas ut vid fel tidpunkt
De pressmeddelanden som når störst framgång skickas ofta ut tidigt på morgonen eller förmiddagen. Då har journalisterna tid att gå igenom allt som händer och som ska följas upp under eftermiddagen. Att skicka ut ditt pressmeddelande strax före hemfärd från kontoret eller en fredagseftermiddag gör alltså att du riskerar att inte nå ut. Var därför noggrann med att välja en bra tidpunkt – vårt förslag är innan klockan nio på morgonen.
5. Du jagar journalisterna
Äntligen är pressmeddelandet färdigskrivet och utskickat! Bara att vänta på all publicitet nu. Eller? Nja, det krävs troligtvis en liten ansträngning till. Det är för det mesta väldigt bra att kontakta journalisterna på de redaktioner som du helst vill bli publicerad av och berätta mer om frågan, samt höra om de vill göra något av nyheten. Men att bearbeta journalister är en fin balansgång där det handlar om att vara precis lagom tjatig. Ring inte ner redaktionerna – det minskar bara viljan att publicera ditt pressmeddelande. Slå en signal till några utvalda journalister och var trevlig i tonen. Det räcker ofta långt.
Känns det läskigt att ringa en journalist? Klart att du ska våga! Det ger mycket tillbaka. För att förbereda dig kan du läsa våra tips inför att prata med journalister.
5. Du jagar journalisterna Äntligen är pressmeddelandet färdigskrivet och utskickat! Bara att vänta på all publicitet nu. Eller? Nja, det krävs troligtvis en liten ansträngning till. Det är för det mesta väldigt bra att kontakta journalisterna på de redaktioner som du helst vill bli publicerad av och berätta mer om frågan, samt höra om de vill göra något av nyheten. Men att bearbeta journalister är en fin balansgång där det handlar om att vara precis lagom tjatig. Ring inte ner redaktionerna – det minskar bara viljan att publicera ditt pressmeddelande. Slå en signal till några utvalda journalister och var trevlig i tonen. Det räcker ofta långt. Känns det läskigt att ringa en journalist? Klart att du ska våga! Det ger mycket tillbaka. För att förbereda dig kan du läsa våra tips inför att prata med journalister.
Relaterade inlägg
Detta måste du känna till om journalister
Nedskärningar på redaktionerna och högre krav på att…
Läs helaStor kraft med strategisk kommunikation
Begreppet strategisk kommunikation snurrar runt lite överallt, men…
Läs hela