Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Enligt en undersökning från the Content Marketing Institute använder sig 89 procent av de amerikanska företagen inom B2B av content marketing. Motsvarande siffra i Sverige är troligtvis en aning lägre, eftersom man brukar säga att amerikanerna ligger mellan ett och tre år före Sverige och de andra nordiska länderna när det kommer till marknadsföring. Oavsett kan vi ändå tänka oss att många svenska business to business-företag har fattat grejen med content marketing. Det är både intressant, värdefullt och roligt för målgruppen att få tillgång till informativt innehåll snarare än säljande. Men alltför många företag går i fällan och har för höga förväntningar på sin innehållsmarknadsföring. Det är svårt att vara bäst i klassen och utan tydliga mål och tillvägagångssätt är det lätt att skjuta bredvid. Snabbt blir content marketing en tidskrävande och dyr uppgift, istället för en oerhört viktig förtroendebyggare. Vi har tagit fram några tips som tar ditt arbete med content marketing för B2B till nästa nivå.
Content marketing och B2B kräver tydliga mål
Det är lätt att ha höga förväntningar på sin content marketing-satsning. För visst kommer alla gilla, dela, läsa och slutligen köpa din vara eller tjänst? Troligtvis inte – och det är heller inte poängen. Content marketing för B2B kräver tålamod, hårt arbete och tydliga mål. Många företag inom B2B som arbetar med content marketing idag missar att sätta upp mätbara mål. Det gäller att fråga sig själv vad man vill uppnå med sitt arbete. Genom att formulera ett antal mätbara KPI:er som trafik till hemsidan, följare på sociala medier eller, i längden, leads blir resultatet tydligt. Lägg ribban på en rimlig nivå i förhållande till arbetstid och storlek på målgrupp och se till att målen är relevanta. Alla andra positiva effekter är bara bonusar, inte uppfyllda mål. Ta hjälp av mätinstrument som Google Analytics, AdWords och de sociala mediernas egna analysverktyg i din mätning, för att få ett så korrekt resultat som möjligt.
Content marketing och B2B kräver tydliga mål
Det är lätt att ha höga förväntningar på sin content marketing-satsning. För visst kommer alla gilla, dela, läsa och slutligen köpa din vara eller tjänst? Troligtvis inte – och det är heller inte poängen. Content marketing för B2B kräver tålamod, hårt arbete och tydliga mål. Många företag inom B2B som arbetar med content marketing idag missar att sätta upp mätbara mål. Det gäller att fråga sig själv vad man vill uppnå med sitt arbete. Genom att formulera ett antal mätbara KPI:er som trafik till hemsidan, följare på sociala medier eller, i längden, leads blir resultatet tydligt. Lägg ribban på en rimlig nivå i förhållande till arbetstid och storlek på målgrupp och se till att målen är relevanta. Alla andra positiva effekter är bara bonusar, inte uppfyllda mål. Ta hjälp av mätinstrument som Google Analytics, AdWords och de sociala mediernas egna analysverktyg i din mätning, för att få ett så korrekt resultat som möjligt.
Rätt kanal och målgrupp genererar leads
All digital marknadsföring handlar i grund och botten om att skapa leads, alltså potentiella kunder som du kan kommunicera individuellt med. Content marketing för B2B är ett bra sätt att skapa just leads eftersom det inte handlar om att få ett avslut här och nu, utan om att bygga långsiktiga relationer och förtroende hos målgruppen. Att skapa content är bara halva insatsen, därefter måste man som marknadsförare fundera över huruvida man når sin rätta publik. Vem är det ni vill nå? Har ni redan kontakt med dem via exempelvis ett nyhetsbrev eller som följare på era sociala medier? Räcker det med inbound marketing eller behöver ni använda er av outbound också? Med dessa frågor besvarade har ni underlag till en strategi för hur ni ska nå era målgrupper via olika kanaler. Nuförtiden finns det performance-baserade kampanjverktyg som gör att du bara betalar när läsaren utför önskad uppgift, till exempel att fylla i ett formulär. Det minskar risken för din satsning och leder till högre kvalitet, eftersom du bara betalar för de personer som faktiskt är intresserade av ditt innehåll, d.v.s. dina leads.
Glöm inte bort call to action
Därmed kommer vi in på syftet med content marketing för B2B, som ju är att få dina läsare att göra som du vill. Oavsett om det handlar om att signa upp sig för ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller bara klicka sig vidare på din site måste du få dina läsare att vilja veta mer. Därför är det essentiellt att ditt inlägg innehåller någon form av call to action. Fundera över vad du vill att läsaren ska göra och utforma inlägget därefter. I längden är det dessutom ett sätt att konvertera leads till kunder.
Återvinn ditt innehåll
Sist men inte minst är det faktiskt inte förbjudet att återanvända innehåll. Nu pratar vi inte om hela inlägg, men många delar går att använda flera gånger. Det sparar både tid och pengar för företag inom B2B som vill satsa på content marketing, men kanske inte har de största resurserna att röra sig med. Kanske har ni infografik eller korta förklaringar av svåra begrepp eller händelseförlopp som ni kan använda i flera inlägg? Stora rapporter kan klippas ned till mindre delar som publiceras med jämna mellanrum. Informationsmaterial och statistik går att uppdatera kontinuerligt, vilket möjliggör nytt innehåll som månads- eller kvartalsrapporter i en fråga. Dessutom kan man återanvända säsongsbaserade kampanjer.
Glöm inte bort call to action
Därmed kommer vi in på syftet med content marketing för B2B, som ju är att få dina läsare att göra som du vill. Oavsett om det handlar om att signa upp sig för ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller bara klicka sig vidare på din site måste du få dina läsare att vilja veta mer. Därför är det essentiellt att ditt inlägg innehåller någon form av call to action. Fundera över vad du vill att läsaren ska göra och utforma inlägget därefter. I längden är det dessutom ett sätt att konvertera leads till kunder.
Återvinn ditt innehåll
Sist men inte minst är det faktiskt inte förbjudet att återanvända innehåll. Nu pratar vi inte om hela inlägg, men många delar går att använda flera gånger. Det sparar både tid och pengar för företag inom B2B som vill satsa på content marketing, men kanske inte har de största resurserna att röra sig med. Kanske har ni infografik eller korta förklaringar av svåra begrepp eller händelseförlopp som ni kan använda i flera inlägg? Stora rapporter kan klippas ned till mindre delar som publiceras med jämna mellanrum. Informationsmaterial och statistik går att uppdatera kontinuerligt, vilket möjliggör nytt innehåll som månads- eller kvartalsrapporter i en fråga. Dessutom kan man återanvända säsongsbaserade kampanjer.
Relaterade inlägg
5 steg för framgångsrika B2B-webinars
B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags…
Läs hela