Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Okej, någon med ett behov har hittat dig och ditt företags webbplats. Personen är intresserad av dina tjänster och vill veta mer. Du har precis tagit fram en ny e-bok i ämnet. Men hur får du personen att lämna sin e-postadress? Så att du får koll på vem personen är? Med andra ord, hur utformar du ett friktionsfritt och bra formulär som får mottagaren att agera.
Bra formulär som konverterar
E-postadressen är den nya tidens hårdvaluta. När du väl fått tag i den har du plötsligt ett intresserat lead i ditt CRM-system som är redo att bearbetas med allehanda medel. Med ett rätt designat formulär är chansen betydligt större att dina besökare konverterar, antingen gör ett köp, signar upp sig för ett nyhetsbrev, registrerar sig för ett event eller laddar ner en e-bok. Här följer tio saker du bör tänka på när du skapar dina formulär som förbättrar dina mikrokonverteringar.
Bra formulär som konverterar
E-postadressen är den nya tidens hårdvaluta. När du väl fått tag i den har du plötsligt ett intresserat lead i ditt CRM-system som är redo att bearbetas med allehanda medel. Med ett rätt designat formulär är chansen betydligt större att dina besökare konverterar, antingen gör ett köp, signar upp sig för ett nyhetsbrev, registrerar sig för ett event eller laddar ner en e-bok. Här följer tio saker du bör tänka på när du skapar dina formulär som förbättrar dina mikrokonverteringar.
1. Använd pilar och riktningsvisare
Ett bra sätt att visa sin besökare var man vill att hon eller han ska rikta blicken är genom att använda olika former av klassiska pilar. Fånga uppmärksamheten med en bild, film eller något annat visuellt element och styr därefter besökaren med en pil mot formuläret.
2. Hjälp till på vägen
Erbjud gärna förklarande och förtydligande information längs vägen när besökaren ska fylla i formuläret. Allt för att undvika fel och missförstånd som gör att besökaren lämnar. Visa hur du vill ha telefonnumret, beskriv hur de ska föra in postnummer etc. På så vis blir det dessutom lättare för dig att använda informationen i dina egna system – om de är som du vill ha dem från början.
3. Använd tydliga kontraster
För att få ditt formulär att stå ut på sidan kan du gärna använda särskiljande färger, former eller objekt. På så vis drar du besökarens blick åt rätt håll och hjälper dem att konvertera.
4. Ange vad som är obligatoriskt
Om det är nödvändigt för besökaren att fylla i ett fält bör du ange det tydligt redan från början. Det går bra att använda asterisker men då behöver du beskriva att den står för att det är ett obligatoriskt fält så att det inte går att missa.
5. Få din konverteringsknapp att stå ut
Oavsett om det står ”ladda ner”, ”anmäl” eller ”skicka” är det viktigt att ha en knapp som besökaren inte kan missa. Använd en färg, gärna en signalfärg som orange, så att knappen står ut från resten av formuläret. Designa den som en knapp, gör den så stor som möjligt och visa med hjälp av pilar var den finns.
6. Begränsa antalet fält
Ju snabbare det går att fylla i ett formulär desto bättre. Statistik visar att genom att reducera antalet fält från sex till tre kan du öka din konvertering med över 50 procent. Fråga bara efter det du verkligen behöver i första steget.
7. Använd progressive profiling
Med hjälp av rätt system för marketing automation kan du enkelt fylla på med mer information om din besökare när de väl lämnat sin e-postadress. Nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något kan du fråga om några nya saker som du inte ännu känner till. Men håll dig fortfarande till tre till fyra fält.
8. Fråga efter rätt saker
Se till att du får in rätt information beroende på vad besökaren är ute efter. Om det är en beställning behöver du kanske faktureringsadress och mejladress. Om du vill att dina säljare ska kunna följa upp besöket behöver du kanske ett telefonnummer. Har du stor geografisk spridning behöver du kanske veta var besökaren befinner bor.
9. Glöm inte mobilanvändare
Fler och fler besökare hittar dig via mobilen så det är viktigt att anpassa formuläret för de vanligaste formaten. Lägg fälten vertikalt hellre än horisontellt. Skippa oviktiga fält. Gör konverteringsknappen stor och tumvänlig. Undvik drop-down om det är möjligt.
10. Testa dig fram
Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
2. Hjälp till på vägen
Erbjud gärna förklarande och förtydligande information längs vägen när besökaren ska fylla i formuläret. Allt för att undvika fel och missförstånd som gör att besökaren lämnar. Visa hur du vill ha telefonnumret, beskriv hur de ska föra in postnummer etc. På så vis blir det dessutom lättare för dig att använda informationen i dina egna system – om de är som du vill ha dem från början.
3. Använd tydliga kontraster
För att få ditt formulär att stå ut på sidan kan du gärna använda särskiljande färger, former eller objekt. På så vis drar du besökarens blick åt rätt håll och hjälper dem att konvertera.
4. Ange vad som är obligatoriskt
Om det är nödvändigt för besökaren att fylla i ett fält bör du ange det tydligt redan från början. Det går bra att använda asterisker men då behöver du beskriva att den står för att det är ett obligatoriskt fält så att det inte går att missa.
5. Få din konverteringsknapp att stå ut
Oavsett om det står ”ladda ner”, ”anmäl” eller ”skicka” är det viktigt att ha en knapp som besökaren inte kan missa. Använd en färg, gärna en signalfärg som orange, så att knappen står ut från resten av formuläret. Designa den som en knapp, gör den så stor som möjligt och visa med hjälp av pilar var den finns.
6. Begränsa antalet fält
Ju snabbare det går att fylla i ett formulär desto bättre. Statistik visar att genom att reducera antalet fält från sex till tre kan du öka din konvertering med över 50 procent. Fråga bara efter det du verkligen behöver i första steget.
7. Använd progressive profiling
Med hjälp av rätt system för marketing automation kan du enkelt fylla på med mer information om din besökare när de väl lämnat sin e-postadress. Nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något kan du fråga om några nya saker som du inte ännu känner till. Men håll dig fortfarande till tre till fyra fält.
8. Fråga efter rätt saker
Se till att du får in rätt information beroende på vad besökaren är ute efter. Om det är en beställning behöver du kanske faktureringsadress och mejladress. Om du vill att dina säljare ska kunna följa upp besöket behöver du kanske ett telefonnummer. Har du stor geografisk spridning behöver du kanske veta var besökaren befinner bor.
9. Glöm inte mobilanvändare
Fler och fler besökare hittar dig via mobilen så det är viktigt att anpassa formuläret för de vanligaste formaten. Lägg fälten vertikalt hellre än horisontellt. Skippa oviktiga fält. Gör konverteringsknappen stor och tumvänlig. Undvik drop-down om det är möjligt.
10. Testa dig fram
Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
4. Ange vad som är obligatoriskt
Om det är nödvändigt för besökaren att fylla i ett fält bör du ange det tydligt redan från början. Det går bra att använda asterisker men då behöver du beskriva att den står för att det är ett obligatoriskt fält så att det inte går att missa.
5. Få din konverteringsknapp att stå ut
Oavsett om det står ”ladda ner”, ”anmäl” eller ”skicka” är det viktigt att ha en knapp som besökaren inte kan missa. Använd en färg, gärna en signalfärg som orange, så att knappen står ut från resten av formuläret. Designa den som en knapp, gör den så stor som möjligt och visa med hjälp av pilar var den finns.
6. Begränsa antalet fält
Ju snabbare det går att fylla i ett formulär desto bättre. Statistik visar att genom att reducera antalet fält från sex till tre kan du öka din konvertering med över 50 procent. Fråga bara efter det du verkligen behöver i första steget.
7. Använd progressive profiling
Med hjälp av rätt system för marketing automation kan du enkelt fylla på med mer information om din besökare när de väl lämnat sin e-postadress. Nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något kan du fråga om några nya saker som du inte ännu känner till. Men håll dig fortfarande till tre till fyra fält.
8. Fråga efter rätt saker
Se till att du får in rätt information beroende på vad besökaren är ute efter. Om det är en beställning behöver du kanske faktureringsadress och mejladress. Om du vill att dina säljare ska kunna följa upp besöket behöver du kanske ett telefonnummer. Har du stor geografisk spridning behöver du kanske veta var besökaren befinner bor.
9. Glöm inte mobilanvändare
Fler och fler besökare hittar dig via mobilen så det är viktigt att anpassa formuläret för de vanligaste formaten. Lägg fälten vertikalt hellre än horisontellt. Skippa oviktiga fält. Gör konverteringsknappen stor och tumvänlig. Undvik drop-down om det är möjligt.
10. Testa dig fram
Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
6. Begränsa antalet fält
Ju snabbare det går att fylla i ett formulär desto bättre. Statistik visar att genom att reducera antalet fält från sex till tre kan du öka din konvertering med över 50 procent. Fråga bara efter det du verkligen behöver i första steget.
7. Använd progressive profiling
Med hjälp av rätt system för marketing automation kan du enkelt fylla på med mer information om din besökare när de väl lämnat sin e-postadress. Nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något kan du fråga om några nya saker som du inte ännu känner till. Men håll dig fortfarande till tre till fyra fält.
8. Fråga efter rätt saker
Se till att du får in rätt information beroende på vad besökaren är ute efter. Om det är en beställning behöver du kanske faktureringsadress och mejladress. Om du vill att dina säljare ska kunna följa upp besöket behöver du kanske ett telefonnummer. Har du stor geografisk spridning behöver du kanske veta var besökaren befinner bor.
9. Glöm inte mobilanvändare
Fler och fler besökare hittar dig via mobilen så det är viktigt att anpassa formuläret för de vanligaste formaten. Lägg fälten vertikalt hellre än horisontellt. Skippa oviktiga fält. Gör konverteringsknappen stor och tumvänlig. Undvik drop-down om det är möjligt.
10. Testa dig fram
Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
8. Fråga efter rätt saker
Se till att du får in rätt information beroende på vad besökaren är ute efter. Om det är en beställning behöver du kanske faktureringsadress och mejladress. Om du vill att dina säljare ska kunna följa upp besöket behöver du kanske ett telefonnummer. Har du stor geografisk spridning behöver du kanske veta var besökaren befinner bor.
9. Glöm inte mobilanvändare
Fler och fler besökare hittar dig via mobilen så det är viktigt att anpassa formuläret för de vanligaste formaten. Lägg fälten vertikalt hellre än horisontellt. Skippa oviktiga fält. Gör konverteringsknappen stor och tumvänlig. Undvik drop-down om det är möjligt.
10. Testa dig fram
Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
10. Testa dig fram Testandet är en viktig del av din formulärstrategi för att optimera dina konverteringar. Använd ett enkelt A/B-test där du gör en liten förändring mellan olika editioner. På så vis kan du få koll på allt från längd, antal fält, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter. Ju mer trafik du har desto snabbare kan du byta men för att säkert kunna avgöra vad som är bäst bör du ha åtminstone 1-200 konverteringar.
Relaterade inlägg
Exponentiella teknologier – artificiell intelligens
Vi går en spännande framtid till mötes. Men…
Läs hela8 marketing automation flows att testa nästa år
Behöver du inspiration till nästa års digitala marknadssatsningar?…
Läs helaEn tagline säger allt. Utan att säga för mycket.
Det handlar om den lilla korta mening som…
Läs hela