Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Sälj är ordermottagare. Marknad kostar pengar. Du känner säkert igen jargongen. Faktum är att 87 procent av de ord som marknadsorganisationen och säljorganisationen använder för att beskriva varandra är negativa. Det är dags att ändra på det. I dagens digitala värld kan en väl synkad marknads- och säljorganisation åstadkomma fantastiska saker tillsammans. Det är det som Smarketing handlar om. Att föra samman och samordna företagets sälj- och marknadsföringsinsatser. Här kommer några konkreta tips att tänka på i processen.
Prata samma språk
Båda teamen behövs för att ett företag ska bli framgångsrikt. Marknad tänker långsiktigt. Sälj agerar kortsiktigt. Marknad investerar. Sälj tjänar. Marknad fokuserar på strategi och teori. Sälj på taktik och praktik. Grunden till en framgångsrik Smarketing-process är att ha en förståelse för varandras huvuduppgifter och vad respektive team tillför den totala bilden. Att skapa den förståelsen tar tid eftersom det i många fall handlar om att förändra djupt rotade attityder och värderingar. Men att ta tag i utmaningen och försöka bryta upp silotänkandet är väl värt mödan. Gemensamma mål är ett första steg och därefter gemensamma incitament kopplade till målen. På så vis blir det dagliga arbetet automatiskt en läroprocess där ni utbildar varandra i era olika behov.