Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Varför lever reservoarpennan kvar trots att den är både otidsenlig och opraktisk? Varför blev Terror on Elm Street en kassasuccé när den bara syftar till att skrämma vettet ur oss? Och varför har Ecco med sådan framgång kunnat lansera moderiktiga skor? Svaret står att finna i det mänskliga psyket. Närmare bestämt i de sex olika behov som styr vårt konsumentbeteende – vare sig vi är medvetna om det eller ej.
En modell för att förstå konsumentbeteende
För att vi ska kunna förstå vad som skapar motivation att handla, måste vi först förstå kundens behov. Och för att kunna göra det valde Gordon R. Foxall, professor i Consumer Research på Departement of Commerce vid University of Birmingham och Ronald E. Goldsmith, professor i marknadsföring vid Florida State University att koppla samman de omfattande teorierna kring mänsklig motivation, som till exempel Maslows och Hannas, med nutidens varumärkestänkande. Deras modell utgår ifrån att de varor och tjänster som du köper tillfredsställer flera olika behov och brister samtidigt. Ju fler behov en produkt eller tjänst kan möta, desto större är chansen att din målgrupp kommer att vilja ha det du erbjuder.