Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Att vi skulle hitta Apple högst upp på listan över världens högst värderade varumärken även 2015 kom kanske inte som någon överraskning. Men att Apples varumärke stärker sin position markant och drar ifrån både klara tvåan Google och övriga fältet med mer traditionella, etablerade varumärken, är ändå lite förvånande. Frågan är hur länge framgångssagan håller i sig? Förväntningarna på varumärkets förmåga att överraska marknaden med nya innovationer ökar för varje år.
Apples varumärke överst
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men sedan tre år tillbaka är paradigmskiftet ett faktum med Apple överst på tronen och Google som den närmaste konkurrenten.
Apples varumärke överst
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men sedan tre år tillbaka är paradigmskiftet ett faktum med Apple överst på tronen och Google som den närmaste konkurrenten.
Svenskar på listan
De "svenska" varumärkena klarade sig bra på listan 2015. H&M ökade 5 % och ligger på 21:e plats strax före Gillette och Facebook. IKEA ökade 4 % och ligger på 27:e plats. Våra grannar i söder kan också känna sig stolta. Lego är nykomling på listan och har letat sig in på plats 82. Inte så konstigt när man enligt färska siffror redovisar en tvåsiffrig tillväxt i alla regioner. Försäljningen steg med 25 procent till 45 miljarder svenska kronor och vinsten efter skatt blev rekordhöga 9,2 miljarder danska kronor. Totalt såldes otroliga 72 miljarder legobitar 2015.
Teknologivarumärkena störst
De 13 varumärken som har sin själ inbäddad i högteknologi står för mer än en tredjedel av listans totala värde på 1.7 triljarder dollar. Kanske är det inte så konstigt. Exempelvis beräknas 70 procent av världens befolkning äga en smartphone vid slutet av 2016. En stor fördel för många av teknikvarumärkena såsom Google, Apple, Facebook och Amazon är den låga ingångströskeln jämfört med exempelvis bilindustrin. Alla kan interagera med varumärkena och skapa en relation till dem utan att det kostar mycket pengar.
Nr 1 - Apple
Apples ekosystem växte exponentiellt under 2015. Tillsammans med Facebook, Amazon och Adobe är Apple ett av de snabbast växande på listan trots att man redan är i topp. Det är inte många områden Apple inte är aktiva inom idag. Och den nya satsningen på bilar med Project Titan förstärker varumärket ytterligare. Planen är att släppa en helt uppkopplad elbil år 2019, om man får tro ryktena. Apple Watch, Apple Pay och Apple Music är ytterligare tre nyheter under 2015 som tar varumärket till nya nivåer. Det som särskiljer Apple från alla andra varumärken på listan är företagets förmåga att ständigt förnya sig själv och utmana det konventionella.
Nr 2 - Google
Närmare två årtionden efter att Google tog steget ut på nätet har man idag diversifierat sin verksamhet radikalt från den ursprungliga rollen som enbart sökmotor. Förutom produkter som Android, Gmail och Maps som stärkt kärnverksamheten så har man breddat satsningarna på att inkludera moonshots såsom förarlösa bilar, höghastighetsinternet och prylar för det uppkopplade hemmet. Idag är Google bara g:et i det alfabete med produkter och tjänster som numera inkorporerats under koncernen Alphabet Inc där bland annat Nest Labs, Google X och Google Ventures är några av de mest profilerande verksamheterna. Google är idag en naturlig och självklar del av vardagen för de flesta företag och privatpersoner världen över.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2015, hittar du den på interbrand.com >>
Teknologivarumärkena störst
De 13 varumärken som har sin själ inbäddad i högteknologi står för mer än en tredjedel av listans totala värde på 1.7 triljarder dollar. Kanske är det inte så konstigt. Exempelvis beräknas 70 procent av världens befolkning äga en smartphone vid slutet av 2016. En stor fördel för många av teknikvarumärkena såsom Google, Apple, Facebook och Amazon är den låga ingångströskeln jämfört med exempelvis bilindustrin. Alla kan interagera med varumärkena och skapa en relation till dem utan att det kostar mycket pengar.
Nr 1 - Apple
Apples ekosystem växte exponentiellt under 2015. Tillsammans med Facebook, Amazon och Adobe är Apple ett av de snabbast växande på listan trots att man redan är i topp. Det är inte många områden Apple inte är aktiva inom idag. Och den nya satsningen på bilar med Project Titan förstärker varumärket ytterligare. Planen är att släppa en helt uppkopplad elbil år 2019, om man får tro ryktena. Apple Watch, Apple Pay och Apple Music är ytterligare tre nyheter under 2015 som tar varumärket till nya nivåer. Det som särskiljer Apple från alla andra varumärken på listan är företagets förmåga att ständigt förnya sig själv och utmana det konventionella.
Nr 2 - Google
Närmare två årtionden efter att Google tog steget ut på nätet har man idag diversifierat sin verksamhet radikalt från den ursprungliga rollen som enbart sökmotor. Förutom produkter som Android, Gmail och Maps som stärkt kärnverksamheten så har man breddat satsningarna på att inkludera moonshots såsom förarlösa bilar, höghastighetsinternet och prylar för det uppkopplade hemmet. Idag är Google bara g:et i det alfabete med produkter och tjänster som numera inkorporerats under koncernen Alphabet Inc där bland annat Nest Labs, Google X och Google Ventures är några av de mest profilerande verksamheterna. Google är idag en naturlig och självklar del av vardagen för de flesta företag och privatpersoner världen över.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2015, hittar du den på interbrand.com >>
Nr 2 - Google
Närmare två årtionden efter att Google tog steget ut på nätet har man idag diversifierat sin verksamhet radikalt från den ursprungliga rollen som enbart sökmotor. Förutom produkter som Android, Gmail och Maps som stärkt kärnverksamheten så har man breddat satsningarna på att inkludera moonshots såsom förarlösa bilar, höghastighetsinternet och prylar för det uppkopplade hemmet. Idag är Google bara g:et i det alfabete med produkter och tjänster som numera inkorporerats under koncernen Alphabet Inc där bland annat Nest Labs, Google X och Google Ventures är några av de mest profilerande verksamheterna. Google är idag en naturlig och självklar del av vardagen för de flesta företag och privatpersoner världen över.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2015, hittar du den på interbrand.com >>
Relaterade inlägg
Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin
Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter…
Läs helaStark företagskultur viktigare än stark strategi
Strategiarbete är ett viktigt fokusområde i all affärsrelaterad…
Läs hela