Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Har du hört talas om Hyperloop? Det är en lösning för persontransporter med en kapsel i ett vakuumrör som gör att du kan ta dig från Los Angeles till San Fransisco på 35 minuter. Otroliga tider om detta skulle bli verklighet. Men vad är det som gör att den här typen av mer eller mindre omöjliga projekt, eller så kallade moonshot, faktiskt har stor chans att se dagens ljus?
Vad är ett moonshot?
Vi börjar med definitionen. Ett moonshot är per definition projekt med ett mål som befinner sig någonstans mellan det omöjliga och ren science fiction. Istället för att sikta på en förbättring med 10 procent siktar man på en förbättring med 10 gånger, det vill säga något som är 1000 procent bättre.
Vad är ett moonshot?
Vi börjar med definitionen. Ett moonshot är per definition projekt med ett mål som befinner sig någonstans mellan det omöjliga och ren science fiction. Istället för att sikta på en förbättring med 10 procent siktar man på en förbättring med 10 gånger, det vill säga något som är 1000 procent bättre.
GoogleX grundidé
Idén kommer från Google och Astro Teller som är chef på GoogleX, Googles halvhemliga avdelning för denna typ av projekt. Exempel på moonshots är Project Loon (ballongbaserad Internetservice), förarlösa bilar, augmented reality-glasögon, neural network, robotar för tillverkningsindustrin och Project Calio som handlar om life-extension.
Googles definition
Googles definition av ett moonshot är ett projekt som adresserar ett stort problem, föreslår en radikal lösning och använder banbrytande teknologi. Termen kommer från rymdprojektet med Apollo 11 som landade den första människan på månen 1969.
10 gånger bättre
En förbättring med 10 gånger låter som en orimlighet men, som Astro Teller utrycker det, ”Man kan tänka att 10 gånger större är 10 gånger svårare men det är ofta lättare att sikta på en så stor förbättring”. Det finns tre skäl till detta:
- När du tar du dig an något som är radikalt svårt tar du dig an problemet annorlunda än när du bara ska göra det inkrementellt bättre.
- När du attackerar ett problem som om det är möjligt att lösa utan att du vet hur kommer du att bli chockerad över vad du kan komma fram till.
- Det är 100 gånger mer värt men det är sällan 100 gånger svårare.
Vad är kredibilitet?
Vad är det då som gör moonshots så intressanta och lockande? I vårt medvetande har vi alla en linje för vad vi tror på och anser är möjligt. När du först hör talas om en idé placerar du den antingen över eller under den linjen. Om du placerar idén under linjen bortser du från den omedelbart och anser ofta att den är löjligt orimlig. Om du placerar den ovanför är du villig att ge idén en chans, följa den över tid och fortsätta göra löpande bedömningar.
Vad är superkredibilitet?
Förutom dessa två har vi även en linje för superkredibilitet. När en idé dyker upp som ligger ovanför denna linje accepterar du den omedelbart och tänker det här är ju fantastiskt. Hur kan jag bli involverad? Idén är så övertygande att du accepterar den som ett faktum och ditt fokus skiftar från möjligheter till konsekvenser.
Attrahera bästa teamet
Ett projekt som bygger på superkredibilitet startar med passion, därefter en tydlig utmanande mission och sedan är det dags att samla det bästa teamet med experter, investorer och entreprenörer i världen. Detta är ofta lätt i samband med ett moonshot. När du har ett så utmanande mål är det inga problem att attrahera ett team med världens bästa och smartaste som vill vara med och genomföra det. Vilket gör det ännu troligare att projektet blir verklighet.
Absolut engagemang
Stora mål kräver ett absolut engagemang. Du måste tro på vad du gör vilket smittar av sig på de andra så att alla blir ännu mer engagerade mer fokuserade och mer produktiva som resultat. Det är på detta sättet som ISU, XPRIZE, Singularity University, Planetary Resources and Human Longevity alla lanserats. Och nu är det alltså dags för Hyperloop Technologies som nyligen figurerade på framsidan av Forbes.
Vad är Hyperloop?
2013 presenterade en grupp ingenjörer från Tesla och SpaceX ett spekulativt designdokument med ett koncept de kallade ”The Hyperloop”. Idén föddes ur frustrationen kring Kaliforniens plan att införa ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Fransisco. Snabbtåget som valts ut var ett av de långsammaste och dyraste på marknaden.
Vad är nästa steg?
Hyperloop skulle kosta minimalt i relation till snabbtåget och kunna transportera resenärer i otroligt hög hastighet. Hyperloop bygger på ett nätverk av vakuumtuber eller vakuumrör som resenärerna transporteras i inuti en kapsel. Hastigheten når upp till 760 miles per hour både på land och under vatten. Planen är nu att bygga en testbana i Los Angeles.
Googles definition
Googles definition av ett moonshot är ett projekt som adresserar ett stort problem, föreslår en radikal lösning och använder banbrytande teknologi. Termen kommer från rymdprojektet med Apollo 11 som landade den första människan på månen 1969.
10 gånger bättre
En förbättring med 10 gånger låter som en orimlighet men, som Astro Teller utrycker det, ”Man kan tänka att 10 gånger större är 10 gånger svårare men det är ofta lättare att sikta på en så stor förbättring”. Det finns tre skäl till detta:
- När du tar du dig an något som är radikalt svårt tar du dig an problemet annorlunda än när du bara ska göra det inkrementellt bättre.
- När du attackerar ett problem som om det är möjligt att lösa utan att du vet hur kommer du att bli chockerad över vad du kan komma fram till.
- Det är 100 gånger mer värt men det är sällan 100 gånger svårare.
Vad är kredibilitet?
Vad är det då som gör moonshots så intressanta och lockande? I vårt medvetande har vi alla en linje för vad vi tror på och anser är möjligt. När du först hör talas om en idé placerar du den antingen över eller under den linjen. Om du placerar idén under linjen bortser du från den omedelbart och anser ofta att den är löjligt orimlig. Om du placerar den ovanför är du villig att ge idén en chans, följa den över tid och fortsätta göra löpande bedömningar.
Vad är superkredibilitet?
Förutom dessa två har vi även en linje för superkredibilitet. När en idé dyker upp som ligger ovanför denna linje accepterar du den omedelbart och tänker det här är ju fantastiskt. Hur kan jag bli involverad? Idén är så övertygande att du accepterar den som ett faktum och ditt fokus skiftar från möjligheter till konsekvenser.
Attrahera bästa teamet
Ett projekt som bygger på superkredibilitet startar med passion, därefter en tydlig utmanande mission och sedan är det dags att samla det bästa teamet med experter, investorer och entreprenörer i världen. Detta är ofta lätt i samband med ett moonshot. När du har ett så utmanande mål är det inga problem att attrahera ett team med världens bästa och smartaste som vill vara med och genomföra det. Vilket gör det ännu troligare att projektet blir verklighet.
Absolut engagemang
Stora mål kräver ett absolut engagemang. Du måste tro på vad du gör vilket smittar av sig på de andra så att alla blir ännu mer engagerade mer fokuserade och mer produktiva som resultat. Det är på detta sättet som ISU, XPRIZE, Singularity University, Planetary Resources and Human Longevity alla lanserats. Och nu är det alltså dags för Hyperloop Technologies som nyligen figurerade på framsidan av Forbes.
Vad är Hyperloop?
2013 presenterade en grupp ingenjörer från Tesla och SpaceX ett spekulativt designdokument med ett koncept de kallade ”The Hyperloop”. Idén föddes ur frustrationen kring Kaliforniens plan att införa ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Fransisco. Snabbtåget som valts ut var ett av de långsammaste och dyraste på marknaden.
Vad är nästa steg?
Hyperloop skulle kosta minimalt i relation till snabbtåget och kunna transportera resenärer i otroligt hög hastighet. Hyperloop bygger på ett nätverk av vakuumtuber eller vakuumrör som resenärerna transporteras i inuti en kapsel. Hastigheten når upp till 760 miles per hour både på land och under vatten. Planen är nu att bygga en testbana i Los Angeles.
- När du tar du dig an något som är radikalt svårt tar du dig an problemet annorlunda än när du bara ska göra det inkrementellt bättre.
- När du attackerar ett problem som om det är möjligt att lösa utan att du vet hur kommer du att bli chockerad över vad du kan komma fram till.
- Det är 100 gånger mer värt men det är sällan 100 gånger svårare.
Vad är kredibilitet?
Vad är det då som gör moonshots så intressanta och lockande? I vårt medvetande har vi alla en linje för vad vi tror på och anser är möjligt. När du först hör talas om en idé placerar du den antingen över eller under den linjen. Om du placerar idén under linjen bortser du från den omedelbart och anser ofta att den är löjligt orimlig. Om du placerar den ovanför är du villig att ge idén en chans, följa den över tid och fortsätta göra löpande bedömningar.
Vad är superkredibilitet?
Förutom dessa två har vi även en linje för superkredibilitet. När en idé dyker upp som ligger ovanför denna linje accepterar du den omedelbart och tänker det här är ju fantastiskt. Hur kan jag bli involverad? Idén är så övertygande att du accepterar den som ett faktum och ditt fokus skiftar från möjligheter till konsekvenser.
Attrahera bästa teamet
Ett projekt som bygger på superkredibilitet startar med passion, därefter en tydlig utmanande mission och sedan är det dags att samla det bästa teamet med experter, investorer och entreprenörer i världen. Detta är ofta lätt i samband med ett moonshot. När du har ett så utmanande mål är det inga problem att attrahera ett team med världens bästa och smartaste som vill vara med och genomföra det. Vilket gör det ännu troligare att projektet blir verklighet.
Absolut engagemang
Stora mål kräver ett absolut engagemang. Du måste tro på vad du gör vilket smittar av sig på de andra så att alla blir ännu mer engagerade mer fokuserade och mer produktiva som resultat. Det är på detta sättet som ISU, XPRIZE, Singularity University, Planetary Resources and Human Longevity alla lanserats. Och nu är det alltså dags för Hyperloop Technologies som nyligen figurerade på framsidan av Forbes.
Vad är Hyperloop?
2013 presenterade en grupp ingenjörer från Tesla och SpaceX ett spekulativt designdokument med ett koncept de kallade ”The Hyperloop”. Idén föddes ur frustrationen kring Kaliforniens plan att införa ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Fransisco. Snabbtåget som valts ut var ett av de långsammaste och dyraste på marknaden.
Vad är nästa steg?
Hyperloop skulle kosta minimalt i relation till snabbtåget och kunna transportera resenärer i otroligt hög hastighet. Hyperloop bygger på ett nätverk av vakuumtuber eller vakuumrör som resenärerna transporteras i inuti en kapsel. Hastigheten når upp till 760 miles per hour både på land och under vatten. Planen är nu att bygga en testbana i Los Angeles.
Attrahera bästa teamet
Ett projekt som bygger på superkredibilitet startar med passion, därefter en tydlig utmanande mission och sedan är det dags att samla det bästa teamet med experter, investorer och entreprenörer i världen. Detta är ofta lätt i samband med ett moonshot. När du har ett så utmanande mål är det inga problem att attrahera ett team med världens bästa och smartaste som vill vara med och genomföra det. Vilket gör det ännu troligare att projektet blir verklighet.
Absolut engagemang
Stora mål kräver ett absolut engagemang. Du måste tro på vad du gör vilket smittar av sig på de andra så att alla blir ännu mer engagerade mer fokuserade och mer produktiva som resultat. Det är på detta sättet som ISU, XPRIZE, Singularity University, Planetary Resources and Human Longevity alla lanserats. Och nu är det alltså dags för Hyperloop Technologies som nyligen figurerade på framsidan av Forbes.
Vad är Hyperloop?
2013 presenterade en grupp ingenjörer från Tesla och SpaceX ett spekulativt designdokument med ett koncept de kallade ”The Hyperloop”. Idén föddes ur frustrationen kring Kaliforniens plan att införa ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Fransisco. Snabbtåget som valts ut var ett av de långsammaste och dyraste på marknaden.
Vad är nästa steg?
Hyperloop skulle kosta minimalt i relation till snabbtåget och kunna transportera resenärer i otroligt hög hastighet. Hyperloop bygger på ett nätverk av vakuumtuber eller vakuumrör som resenärerna transporteras i inuti en kapsel. Hastigheten når upp till 760 miles per hour både på land och under vatten. Planen är nu att bygga en testbana i Los Angeles.
Vad är Hyperloop?
2013 presenterade en grupp ingenjörer från Tesla och SpaceX ett spekulativt designdokument med ett koncept de kallade ”The Hyperloop”. Idén föddes ur frustrationen kring Kaliforniens plan att införa ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Fransisco. Snabbtåget som valts ut var ett av de långsammaste och dyraste på marknaden.
Vad är nästa steg?
Hyperloop skulle kosta minimalt i relation till snabbtåget och kunna transportera resenärer i otroligt hög hastighet. Hyperloop bygger på ett nätverk av vakuumtuber eller vakuumrör som resenärerna transporteras i inuti en kapsel. Hastigheten når upp till 760 miles per hour både på land och under vatten. Planen är nu att bygga en testbana i Los Angeles.
Relaterade inlägg
B2B-kommunikation – en delikat balansgång
När det gäller kommunikation från ett företag till…
Läs helaVad gör världens starkaste varumärken framgångsrika?
Radikal förändring är idag ett normaltillstånd i de…
Läs hela