Kategorier
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Att åstadkomma en förändring är kanske inte så märkvärdigt i teorin, men i praktiken kan det vara ack så mödosamt. Många är de företag och organisationer som kämpat med att få alla ”att dra åt samma håll”, ”med på tåget” eller ”att jobba mot samma mål”. Uttrycken kopplat till förändringsprocesser är många, men för att nå framgång så är tillvägagångssättet alltid mer eller mindre det samma.
Förändringsprocesser för överlevnad
Nyckelorden är dialog, förståelse, engagemang och framför allt trygghet. Det tar tid och det finns inga genvägar. Men en sak är säker – det kan vara skillnaden mellan att vinna och försvinna på längre sikt. När Charles Darwin lade grunden för sin evolutionsteori, kom han fram till att de individer som klarade sig bäst och därmed förde sina anlag vidare inte var de starkaste, klokaste eller ens de snyggaste – utan de som bäst kunde anpassa sig till förändringar. Man kan tycka att dagens människa, framodlad genom årtusenden efter denna urvalsprincip, därmed borde vara väl rustad för förändringar. Men riktigt så enkelt är det inte. I takt med att samhället förändras allt snabbare, ställs allt högre krav på individens förändringsbenägenhet.