Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Begreppet strategisk kommunikation snurrar runt lite överallt, men vad innebär det egentligen? All kommunikation, både proaktiv och reaktiv, bör ju utgå från en fastlagd strategi. Jo förvisso, men med strategisk kommunikation menas vanligen att man använder kommunikation som ett redskap för att nå övergripande mål. Helt enkelt att man lyfter upp diskussionen kring kommunikation en nivå, och beskriver på vilket sätt den ska medverka till verksamhetens utveckling. Strategisk kommunikation är en ledningsfråga.
Strategisk kommunikation i praktiken
För att ta ett strategiskt helhetsgrepp kring kommunikation gäller det att se hela bilden. Man börjar med att analysera nuläget – hur paketerar vi vårt erbjudande, vilka är våra olika målgrupper och vad driver dem, vilka kanaler och redskap använder vi och vilka resultat ger detta? Sen blickar man framåt – vad händer i vår organisation och i vår omvärld, hur vill vi utvecklas? Hot och möjligheter? Och hur kan vi med hjälp av strategisk kommunikation, både internt och externt, bemöta och ta vara på dessa, och stärka vår önskade position på marknaden? Vilka mål kan vi sätta upp? Vad vill vi uppnå?
Strategisk kommunikation i praktiken
För att ta ett strategiskt helhetsgrepp kring kommunikation gäller det att se hela bilden. Man börjar med att analysera nuläget – hur paketerar vi vårt erbjudande, vilka är våra olika målgrupper och vad driver dem, vilka kanaler och redskap använder vi och vilka resultat ger detta? Sen blickar man framåt – vad händer i vår organisation och i vår omvärld, hur vill vi utvecklas? Hot och möjligheter? Och hur kan vi med hjälp av strategisk kommunikation, både internt och externt, bemöta och ta vara på dessa, och stärka vår önskade position på marknaden? Vilka mål kan vi sätta upp? Vad vill vi uppnå?
En ständig process
Ett aktivt och prioriterat arbete med strategisk kommunikation är ständigt pågående och utvärderas löpande. Ett öra mot marken och ett finger i luften i kombination med fokuserat arbete är nycklar till framgångsrik kommunikation. När man inser vilket kraftfullt verktyg strategisk kommunikation verkligen är, kan man vara med och styra och påverka sin utveckling och framtid på helt nya sätt.
Relaterade inlägg
B2B-kommunikation – en delikat balansgång
När det gäller kommunikation från ett företag till…
Läs helaEn tagline säger allt. Utan att säga för mycket.
Det handlar om den lilla korta mening som…
Läs hela