Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Varje sekund görs det 55 000 Google-sökningar i världen. Kan man göra en marknadsundersökning baserat på Googles massiva datamängd? Självklart. Google Trends gör marknadsanalysen mer precis och kan visa dagsaktuella förändringar på marknaden. Har du bra koll på hur sökningarna ser ut är det lättare att planera din digitala närvaro och marknadsföring.
Bättre marknadsundersökning med Google Trends
Google Trends är en av Googles tjänster som är kopplade till Google Search. Verktyget visar vilka sökord som ökar i popularitet. En sökordsbaserad marknadsundersökning kan alltså visa mer relevant fakta än andra undersökningstyper, som djupintervjuer, fokusgrupper eller statistiska analyser. Google Trends fångar upp frågor som andra verktyg inte når och rådatan har inte färgats av insamlingsmetoden. En sökordsbaserad marknadsundersökning är också en bra grund för företagets content marketing och digitala annonsering. Här är några de delar av en marknadsundersökning som Google Trends kan visa.
Bättre marknadsundersökning med Google Trends
Google Trends är en av Googles tjänster som är kopplade till Google Search. Verktyget visar vilka sökord som ökar i popularitet. En sökordsbaserad marknadsundersökning kan alltså visa mer relevant fakta än andra undersökningstyper, som djupintervjuer, fokusgrupper eller statistiska analyser. Google Trends fångar upp frågor som andra verktyg inte når och rådatan har inte färgats av insamlingsmetoden. En sökordsbaserad marknadsundersökning är också en bra grund för företagets content marketing och digitala annonsering. Här är några de delar av en marknadsundersökning som Google Trends kan visa.
Vad söker användare på?
Den här veckan har det varit fokus på vår nya gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström och Tupac. Google Trends visar både vilka ämnen som växer mest i popularitet och vilka ämnen som har flest sökningar.
Vem efterfrågas?
Verktyget kan också visa vilka varumärken inom ett specifikt segment som potentiella kunder söker efter. Dessutom kan du se vilka andra sökord som användare sökt på i samband med att de sökte på konkurrenter.
Var finns våra målgrupper?
Du kan också reda på var de flesta sökningarna gjorts. När man vet hur det ser ut i olika delar av världen eller i landet är det lättare att anpassa sina digitala kampanjer efter geografiska skillnader.
När letar kunder?
Företag med tidsbundna eller frågespecifika produkter kan se när flest användare letar efter information om ämnen som är kopplade till produkten.
Vem efterfrågas?
Verktyget kan också visa vilka varumärken inom ett specifikt segment som potentiella kunder söker efter. Dessutom kan du se vilka andra sökord som användare sökt på i samband med att de sökte på konkurrenter.
Var finns våra målgrupper?
Du kan också reda på var de flesta sökningarna gjorts. När man vet hur det ser ut i olika delar av världen eller i landet är det lättare att anpassa sina digitala kampanjer efter geografiska skillnader.
När letar kunder?
Företag med tidsbundna eller frågespecifika produkter kan se när flest användare letar efter information om ämnen som är kopplade till produkten.
När letar kunder?
Företag med tidsbundna eller frågespecifika produkter kan se när flest användare letar efter information om ämnen som är kopplade till produkten.
Relaterade inlägg
Informationsarkitektur för webben 101: Hjälp användaren att hitta rätt
Att organisera funktionalitet och innehåll så att människor…
Läs hela