Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?
33 punkter att prioritera
Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 1 om Innehåll. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.
33 punkter att prioritera
Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 1 om Innehåll. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.
1.0 Innehåll
Uttrycket ”Content is King” kan väl knappast ha undgått någon och det ligger mycket sanning i det. Det är anledningen till varför innehåll är överst på listan över vad du bör prioritera för att ranka högt. Innehållet är en faktor som du som publicerar harkontroll över. Några av de viktigaste är kvaliteten på ditt innehåll, att du använder relevanta sökord och sökfraser på dina sidor och att du har en arkitektur som gör det lätt för både besökare och sökmotorer att hitta dina sidor.
1.1 Kvalitet
Är dina sidor välskrivna och fyllda med relevant, intressant innehåll?
Att producera kvalitativt innehåll är viktigare än allt annat. För att få dina besökare att stanna kvar på dina sidor gäller det att fånga dem med relevanta och intressanta grepp. Erbjuder du dem något med verkligt värde, som är unikt, annorlunda och användbart som inte alla andra, och framför allt, dina konkurrenter också erbjuder?
1.2 Sökord
Har du undersökt vilka sökord och sökfraser människor använder för att hitta ditt innehåll?
En riktigt bra sökordsanalys är det näst viktigaste att göra om du vill ranka högt. Och givetvis att du använder de sökord och sökfraser du identifierar och prioriterar som bas för de innehåll du producerar. Skriv på ett språk som dina målgrupper förstår och använder och undvik i främsta möjliga mån intern terminologi.
1.3 Ord och fraser
Använder du ord och fraser på sidorna som du vill bli hittad på?
Om du genomfört en riktigt bra sökordsanalys är det avgörande att säkerställa att du verkligen använder dina sökord och sökfraser på sidorna. Använd orden i dina texter men överdriv inte användandet. Tänk utifrån besökarens perspektiv. Om texten är relevant för honom eller henne är den säkert väl anpassad även för Google.
1.4 Aktuellt
Är dina sidor uppdaterade och innehåller aktuellt innehåll?
Sökmotorerna älskar nytt innehåll. Se till att du uppdaterar innehållet på dina sidor kontinuerligt och att du fyller på med nya sidor på ett strukturerat och nyanserat sätt. En blogg eller ett nyhetsflöde är två bra sätt att underlätta arbetet med att hålla sajten levande. Om du gör ett nytt optimerat blogginlägg och nyhetsinlägg i veckan innebär det mer än 100 optimerade sidor på ett år.
1.5 Vertikalt
Har du bilder, nyheter, video eller annat vertikalt innehåll på sidorna?
Genom att komplettera dina sidor med så kallat vertikalt innehåll såsom bilder, nyheter, lokalt innehåll och video finns det stor chans att dessa visas upp i sökmotorerna i andra sektioner. Google listar både bilder, nyheter och video parallellt med de traditionella sidorna. Så se till att du även fyller på med kvalitativt vertikalt innehåll.
1.6 Svar
Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?
Allt oftare strävar sökmotorerna att ge sina sökare direkta svar på olika frågor genom att lyfta ut stycken från olika sidor och sajter. Det är fortfarande inte helt bevisat om det är en framgångsrik strategi eller inte att försöka skapa den typen av innehåll på sin sajt. Men det kan vara värt att testa.
Del 2 kommer snart
Det här var första delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om arkitektur. Så håll ögon och öron öppna!
1.1 Kvalitet
Är dina sidor välskrivna och fyllda med relevant, intressant innehåll?
Att producera kvalitativt innehåll är viktigare än allt annat. För att få dina besökare att stanna kvar på dina sidor gäller det att fånga dem med relevanta och intressanta grepp. Erbjuder du dem något med verkligt värde, som är unikt, annorlunda och användbart som inte alla andra, och framför allt, dina konkurrenter också erbjuder?
1.2 Sökord
Har du undersökt vilka sökord och sökfraser människor använder för att hitta ditt innehåll?
En riktigt bra sökordsanalys är det näst viktigaste att göra om du vill ranka högt. Och givetvis att du använder de sökord och sökfraser du identifierar och prioriterar som bas för de innehåll du producerar. Skriv på ett språk som dina målgrupper förstår och använder och undvik i främsta möjliga mån intern terminologi.
1.3 Ord och fraser
Använder du ord och fraser på sidorna som du vill bli hittad på?
Om du genomfört en riktigt bra sökordsanalys är det avgörande att säkerställa att du verkligen använder dina sökord och sökfraser på sidorna. Använd orden i dina texter men överdriv inte användandet. Tänk utifrån besökarens perspektiv. Om texten är relevant för honom eller henne är den säkert väl anpassad även för Google.
1.4 Aktuellt
Är dina sidor uppdaterade och innehåller aktuellt innehåll?
Sökmotorerna älskar nytt innehåll. Se till att du uppdaterar innehållet på dina sidor kontinuerligt och att du fyller på med nya sidor på ett strukturerat och nyanserat sätt. En blogg eller ett nyhetsflöde är två bra sätt att underlätta arbetet med att hålla sajten levande. Om du gör ett nytt optimerat blogginlägg och nyhetsinlägg i veckan innebär det mer än 100 optimerade sidor på ett år.
1.5 Vertikalt
Har du bilder, nyheter, video eller annat vertikalt innehåll på sidorna?
Genom att komplettera dina sidor med så kallat vertikalt innehåll såsom bilder, nyheter, lokalt innehåll och video finns det stor chans att dessa visas upp i sökmotorerna i andra sektioner. Google listar både bilder, nyheter och video parallellt med de traditionella sidorna. Så se till att du även fyller på med kvalitativt vertikalt innehåll.
1.6 Svar
Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?
Allt oftare strävar sökmotorerna att ge sina sökare direkta svar på olika frågor genom att lyfta ut stycken från olika sidor och sajter. Det är fortfarande inte helt bevisat om det är en framgångsrik strategi eller inte att försöka skapa den typen av innehåll på sin sajt. Men det kan vara värt att testa.
Del 2 kommer snart
Det här var första delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om arkitektur. Så håll ögon och öron öppna!
Har du undersökt vilka sökord och sökfraser människor använder för att hitta ditt innehåll?En riktigt bra sökordsanalys är det näst viktigaste att göra om du vill ranka högt. Och givetvis att du använder de sökord och sökfraser du identifierar och prioriterar som bas för de innehåll du producerar. Skriv på ett språk som dina målgrupper förstår och använder och undvik i främsta möjliga mån intern terminologi.
1.3 Ord och fraser
Använder du ord och fraser på sidorna som du vill bli hittad på?
Om du genomfört en riktigt bra sökordsanalys är det avgörande att säkerställa att du verkligen använder dina sökord och sökfraser på sidorna. Använd orden i dina texter men överdriv inte användandet. Tänk utifrån besökarens perspektiv. Om texten är relevant för honom eller henne är den säkert väl anpassad även för Google.
1.4 Aktuellt
Är dina sidor uppdaterade och innehåller aktuellt innehåll?
Sökmotorerna älskar nytt innehåll. Se till att du uppdaterar innehållet på dina sidor kontinuerligt och att du fyller på med nya sidor på ett strukturerat och nyanserat sätt. En blogg eller ett nyhetsflöde är två bra sätt att underlätta arbetet med att hålla sajten levande. Om du gör ett nytt optimerat blogginlägg och nyhetsinlägg i veckan innebär det mer än 100 optimerade sidor på ett år.
1.5 Vertikalt
Har du bilder, nyheter, video eller annat vertikalt innehåll på sidorna?
Genom att komplettera dina sidor med så kallat vertikalt innehåll såsom bilder, nyheter, lokalt innehåll och video finns det stor chans att dessa visas upp i sökmotorerna i andra sektioner. Google listar både bilder, nyheter och video parallellt med de traditionella sidorna. Så se till att du även fyller på med kvalitativt vertikalt innehåll.
1.6 Svar
Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?
Allt oftare strävar sökmotorerna att ge sina sökare direkta svar på olika frågor genom att lyfta ut stycken från olika sidor och sajter. Det är fortfarande inte helt bevisat om det är en framgångsrik strategi eller inte att försöka skapa den typen av innehåll på sin sajt. Men det kan vara värt att testa.
Del 2 kommer snart
Det här var första delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om arkitektur. Så håll ögon och öron öppna!
Är dina sidor uppdaterade och innehåller aktuellt innehåll?Sökmotorerna älskar nytt innehåll. Se till att du uppdaterar innehållet på dina sidor kontinuerligt och att du fyller på med nya sidor på ett strukturerat och nyanserat sätt. En blogg eller ett nyhetsflöde är två bra sätt att underlätta arbetet med att hålla sajten levande. Om du gör ett nytt optimerat blogginlägg och nyhetsinlägg i veckan innebär det mer än 100 optimerade sidor på ett år.
1.5 Vertikalt
Har du bilder, nyheter, video eller annat vertikalt innehåll på sidorna?
Genom att komplettera dina sidor med så kallat vertikalt innehåll såsom bilder, nyheter, lokalt innehåll och video finns det stor chans att dessa visas upp i sökmotorerna i andra sektioner. Google listar både bilder, nyheter och video parallellt med de traditionella sidorna. Så se till att du även fyller på med kvalitativt vertikalt innehåll.
1.6 Svar
Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?
Allt oftare strävar sökmotorerna att ge sina sökare direkta svar på olika frågor genom att lyfta ut stycken från olika sidor och sajter. Det är fortfarande inte helt bevisat om det är en framgångsrik strategi eller inte att försöka skapa den typen av innehåll på sin sajt. Men det kan vara värt att testa.
Del 2 kommer snart
Det här var första delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om arkitektur. Så håll ögon och öron öppna!
Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?Allt oftare strävar sökmotorerna att ge sina sökare direkta svar på olika frågor genom att lyfta ut stycken från olika sidor och sajter. Det är fortfarande inte helt bevisat om det är en framgångsrik strategi eller inte att försöka skapa den typen av innehåll på sin sajt. Men det kan vara värt att testa.
Del 2 kommer snart Det här var första delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om arkitektur. Så håll ögon och öron öppna!
Relaterade inlägg
Så skriver du nyhetsbrev som inte hamnar i papperskorgen
Välkommen till min inkorg. Här samsas en skara…
Läs hela