Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Från och med den 11 oktober i år ersätter Google Ads det gamla flaggskeppet AdWords. Den nya tjänsten ska enligt Google ge användaren en snabbare och mer lättanvänd upplevelse. I samband med flytten lanseras ett flertal nya funktioner, däribland flera annonsvarianter, som ska göra det enklare att nå nya kunder. Förändringen är inte så omvälvande som det först kan låta – i det stora hela är verktygen väldigt lika varandra.
Enklare annonsering i Google Ads
Om AdWords framför allt fokuserade på sökannonser ger Google Ads större möjligheter för displayannonsering. Det är enklare än förut att skapa flera olika annonstyper och experimentera sig fram till den bästa lösningen. Istället för AdWords fristående verktyg skapar du nu alla annonsvarianter i ett gemensamt. Det betyder att annonsgalleriet och displayplaneraren har försvunnit och att du därmed hittar responsiva-, lightbox- och Gmail-annonser på en och samma plats. Och om du gör ändringar i dina befintliga, aktiverade kampanjer kan du följa upp resultatet för att se vilken variant som fungerade bäst.
Enklare annonsering i Google Ads
Om AdWords framför allt fokuserade på sökannonser ger Google Ads större möjligheter för displayannonsering. Det är enklare än förut att skapa flera olika annonstyper och experimentera sig fram till den bästa lösningen. Istället för AdWords fristående verktyg skapar du nu alla annonsvarianter i ett gemensamt. Det betyder att annonsgalleriet och displayplaneraren har försvunnit och att du därmed hittar responsiva-, lightbox- och Gmail-annonser på en och samma plats. Och om du gör ändringar i dina befintliga, aktiverade kampanjer kan du följa upp resultatet för att se vilken variant som fungerade bäst.
Styr var dina annonser visas
I samband med att Google börjar fokusera allt mer på displayannonsering blir det enklare för dig som användare att styra var dina annonser ska visas. Google har ett displaynätverk som upplåter sina annonsplatser till Google via programmatisk annonsering. Displaynätverket finns till för att göra det lättare för dig som annonsör att nå dina målgrupper. I Google Ads kan du förhindra att dina annonser syns på vissa webbplatser, videor och appar som inte passar ditt varumärke.
Mål skapar konverteringar
Ett av de främsta fokusområdena för Google Ads är att maximera antalet konverteringar. Och konverteringsgraden har visat sig öka med tydliga mål. Vad vill du uppnå med din annons? Försäljning, trafik till webbplatsen eller insamling av kontaktuppgifter? Redan innan du skapar annonsen bör du definiera vad du vill åstadkomma. Beroende på vilket mål du sätter och hur långt gången mottagaren är på den digitala kundresan föreslår Google olika funktioner, som budstrategier optimerade för att generera klick eller displayannonsering i displaynätverket. Du väljer själv om du vill använda någon av funktionerna.
Mål skapar konverteringar Ett av de främsta fokusområdena för Google Ads är att maximera antalet konverteringar. Och konverteringsgraden har visat sig öka med tydliga mål. Vad vill du uppnå med din annons? Försäljning, trafik till webbplatsen eller insamling av kontaktuppgifter? Redan innan du skapar annonsen bör du definiera vad du vill åstadkomma. Beroende på vilket mål du sätter och hur långt gången mottagaren är på den digitala kundresan föreslår Google olika funktioner, som budstrategier optimerade för att generera klick eller displayannonsering i displaynätverket. Du väljer själv om du vill använda någon av funktionerna.
Relaterade inlägg
Wettex, keso och tops – när varumärken blir vardagsord
Visst känns det fantastiskt att vara först med…
Läs helaBra storytelling som redskap för ditt PR-arbete
I och kring organisationer cirkulerar berättelser eller storytelling som…
Läs hela