Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Har du ännu inte hittat helt rätt i användandet av hagshtags? Tycker du att det är svårt att veta vilka och hur många du ska lägga till? Lugn, du är inte ensam. Här tänkte vi räta ut några av de vanligaste frågetecknen och ge dig lite tips på hur du kan få bättre spridning på dina uppdateringar. Sommaren är den perfekta tiden att testa, förbättra och förfina. Så låt oss tillsammans tagga upp en stund innan det är dags att tagga ner.
Varför hashtags?
Hashtags är den sociala marknadsförarens bästa vän. Det finns få saker som kan förbättra din digitala närvaro på ett bättre sätt. Allt du behöver göra är att använda dessa på rätt sätt vid rätt tidpunkt och med en viss finess (men detta är som bekant lättare sagt än gjort). Dessutom gör hashtags ditt innehåll sökbart på ett bättre sätt och ser till att du blir hittad av människor med intresse för det du delar och sprider.
Varför hashtags?
Hashtags är den sociala marknadsförarens bästa vän. Det finns få saker som kan förbättra din digitala närvaro på ett bättre sätt. Allt du behöver göra är att använda dessa på rätt sätt vid rätt tidpunkt och med en viss finess (men detta är som bekant lättare sagt än gjort). Dessutom gör hashtags ditt innehåll sökbart på ett bättre sätt och ser till att du blir hittad av människor med intresse för det du delar och sprider.
Vad är hashtags?
Hashtags är i grunden sökord som ger dig möjlighet att ”marknadsföra” dina uppdateringar och inlägg i sociala plattformar. Det finns undersökningar som visar att uppdateringar som innehåller hashtags får dubbelt så mycket engagemang jämfört med de som inte innehåller hashtags. Andra undersökningar visar att uppdateringar som innehåller en eller fler än en hashtag har mer än femtio procent större chans att bli delade och spridda.
Finns det olika?
Det finns många typer av hashtags. De vanligaste som används av företag och medarbetare på företag är varumärkeshashtags och kampanjhashtags. Precis som det låter används dessa för att sprida och göra företagets varumärke eller namnet på en kampanj sökbar. Det samma gäller för hashtags kopplade till produkter och event. De flesta av dessa är hashtags skapade av företagen själva men det är också vanligt att knyta an till och använda hashtags som redan finns, framtagna av andra, ofta relaterade till intressanta trender.
Bra exempel?
Några exempel på effektiva konsumentkampanjer där hashtags är en viktig del av strategin är ”#PutACanOnIt” av Red Bull och ”#ShareaCoke”. Inom B2B är det vanligt att främst använda namnet på varumärket och hashtags nära kopplat till detta. Några exempel är ”#OracleWomen” från Oracle och Intels kampanj ”#ExpertMode” samt Boeing med ”#boeinglovers” som även valt detta som namn för sitt Instagramkonto.
Vilka plattformar?
Historiskt har hashtags varit starkt förknippat med Twitter. Men faktum är att i stort sett alla sociala medieplattformar hanterar hashtags idag förutom LinkedIn. De vanligaste exemplen är: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Google+, Tumblr, Vine, Flickr och Google Search. Varje plattform har dock sitt eget sätt att hantera dem vilket kan vara bra att känna till. Här kommer en beskrivning av några.
- Twitter
Här är hashtags såklart centralt. Men använd inte för många med tanke på begränsningen av tecken. Vi rekommenderar två men aldrig fler än tre. Flera studier visar att intresset svalnar efter två hashtags. Om du deltar i en chat, ansvarar för ett webinar eller event rekommenderar vi också att du använder en specifik hashtags så att dina deltagare kan tweeta om aktiviteten i realtid.
- Facebook
Facebook tog inte upp hashtags förrän för några år sedan och än idag är aktiviteten kring dessa relativt låg. Det är fortfarande mest företag och varumärken som använder hashtags på Facebook. Så testa själv vad som funkar bäst för dig och din verksamhet.
- LinkedIn
Som vi nämnde fungerar hashtags inte alls på LinkedIn. De har provat men tagit bort funktionen igen. Därför är det extra viktigt att skräddarsy sina uppdateringar och inlägg så att du inte använder samma på LinkedIn som i andra kanaler. Det känns inte proffsigt att ha hashtags kvar i inläggen på LinkedIn.
- Instagram
Instagram är den plattform som är bäst på hashtags i våra ögon. Det är inte ovanligt med över tio hashtags kopplade till en bild. Här visar studier olika slutsatser: en pekar på att intresset svalnar efter sju, en annan säger att elva är det perfekta antalet. Prova vad som funkar bäst för dig men använd inte för få om du vill få spridning och följare.
Hur gör man?
Här har vi samlat några av våra främsta tips när det gäller hur du ska tänka kring dina hashtags: Hur du ska skriva för att de ska vara så lättförståeliga och användbara som möjligt.
- Håll dem korta
Vissa experter menar att hashtags inte ska vara mer än sex tecken eller färre. Även enkla hashtags som ”#marketing” är i deras ögon för långa och därför finns det ofta bra förkortningar såsom” #mktg” men vår rekommendation är att hellre välja en bra hashtag som är lång än att välja en sämre som är kort.
- Inga mellanslag
Enda undantaget är Tumblr där det funkar att använda mellanslag men på alla andra ställen är det inte möjligt. Din hashtag ”#B2B mktg” registreras endast som ”#B2B”.
- Inga specialtecken
Punkter och specialtecken är inte att föredra. De flesta av dessa gör att alla tecken efter specialtecknet inte registreras. Din hashtag "#B2B!mktg" registreras bara som "#B2B". De flesta plattformar tillåter dock under_score.
- Mellanslag före
Se alltid till att det är mellanslag före dina hashtags. Exmepelvis ”... kommunikation#mktg” gör att inte ”#mktg” fungerar som hashtag.
- Inte bara siffror
Om du skriver bara”#1” kommer detta inte att fungera som hashtag och blir inte sökbar (enligt Twitter). Men om du inkluderar bokstäver efter eller före fungerar det, såsom ”#B2B” och ”#mktg101”.
- Relevanta ämnen
Använd bara hashtags som är relaterade till ditt ämne. Försök att inte klämma in fler bara för att bli hittad av en bredare publik. På sikt blir du klassad som "spam" om dina följare upplever dina hashtaggar som irrelevanta.
- Väv in dem
Se gärna till att du väver in dina hashtags i texten du skriver. Detta får flödet att bli bättre och du sparar värdefull plats. Exempelvis ”Fem sätt att förbättra din B2B marketing #B2Bmktg” är bättre att skriva som ”Fem sätt att förbättra din #B2Bmktg”.
- Lätt att stava
Använd hashtags som är lätta att stava till. Detta är extra viktigt i samband med kampanjer och liknande.
- Lätt att komma ihåg
Detta är också viktigt, framför allt om du vill uppmana till något eller starta ett upprop kring ett ämne, exempelvis ”#RäddaVärlden”.
- Använd versaler
Ett bra sätt att göra hashtags som innehåller flera ord mer lättlästa är att använda stor bokstav för första bokstaven i varje ord, såsom "#RäddaVärlden".
Bra verktyg?
Det finns ett antal bra verktyg att använda, dels som input när du tar fram din strategi och dels när du är igång men vill förbättra dina uppdateringar eller vill få tips på bra relevanta hashtags. Här kommer några verktyg som vi tycker är bra.
- Tagboard
Om du vill se hur en hashtag används på flera plattformar samtidigt ska du kolla in Tagboard. Här ser du i snygg Pinterest-stil hur hashtagen utnyttjats. Du får även rekommendationer på relaterade hashtags. Den begränsade versionen är gratis men det finns även betalversioner för företag och professionella.
- Ritetag
Ritetag är ett perfekt verktyg för dig som vill veta vilka hashtags du ska använda i samma stund som du gör en uppdatering. Verktyget har en koppling till Buffer, Hootsuite, Twitter, Chrome och Firefox, bland annat. Verktyget kostar men har 30 dagar prova-på gratis. Verktygen färgkodar vilka hashtags som är bäst att använda och du kan även enkelt förbättra dina uppdateringar med bilder och rörligt material.
- Hashtagify.me
En gammal goding som varit med ett tag. I Hashtagify.me ser du hur ofta olika hashtags har används och visar även på relaterade förslag. Verktyget visar också de senaste uppdateringarna där hashtagen använts. Basnivån är gratis men det finns betalversioner för fördjupad insikt.
- Keyhole
Keyhole är det bästa verktyget för dig som vill använda hashtags på Facebook och Instagram. Du får geografiska data, användare, demografi, trender, diagram över devices, top posts och ordmoln med relaterade hashtags. Tre dagars fri användning, därefter kostar det.
Lycka till!
Hoppas att du tyckte inlägget var intressant och att det gav dig lite användbara tips. Lycka till med dina hashtags i sommar. Ha en skön ledighet så hörs och syns vi snart igen!
Finns det olika?
Det finns många typer av hashtags. De vanligaste som används av företag och medarbetare på företag är varumärkeshashtags och kampanjhashtags. Precis som det låter används dessa för att sprida och göra företagets varumärke eller namnet på en kampanj sökbar. Det samma gäller för hashtags kopplade till produkter och event. De flesta av dessa är hashtags skapade av företagen själva men det är också vanligt att knyta an till och använda hashtags som redan finns, framtagna av andra, ofta relaterade till intressanta trender.
Bra exempel?
Några exempel på effektiva konsumentkampanjer där hashtags är en viktig del av strategin är ”#PutACanOnIt” av Red Bull och ”#ShareaCoke”. Inom B2B är det vanligt att främst använda namnet på varumärket och hashtags nära kopplat till detta. Några exempel är ”#OracleWomen” från Oracle och Intels kampanj ”#ExpertMode” samt Boeing med ”#boeinglovers” som även valt detta som namn för sitt Instagramkonto.
Vilka plattformar?
Historiskt har hashtags varit starkt förknippat med Twitter. Men faktum är att i stort sett alla sociala medieplattformar hanterar hashtags idag förutom LinkedIn. De vanligaste exemplen är: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Google+, Tumblr, Vine, Flickr och Google Search. Varje plattform har dock sitt eget sätt att hantera dem vilket kan vara bra att känna till. Här kommer en beskrivning av några.
- Twitter
Här är hashtags såklart centralt. Men använd inte för många med tanke på begränsningen av tecken. Vi rekommenderar två men aldrig fler än tre. Flera studier visar att intresset svalnar efter två hashtags. Om du deltar i en chat, ansvarar för ett webinar eller event rekommenderar vi också att du använder en specifik hashtags så att dina deltagare kan tweeta om aktiviteten i realtid.
- Facebook
Facebook tog inte upp hashtags förrän för några år sedan och än idag är aktiviteten kring dessa relativt låg. Det är fortfarande mest företag och varumärken som använder hashtags på Facebook. Så testa själv vad som funkar bäst för dig och din verksamhet.
- LinkedIn
Som vi nämnde fungerar hashtags inte alls på LinkedIn. De har provat men tagit bort funktionen igen. Därför är det extra viktigt att skräddarsy sina uppdateringar och inlägg så att du inte använder samma på LinkedIn som i andra kanaler. Det känns inte proffsigt att ha hashtags kvar i inläggen på LinkedIn.
- Instagram
Instagram är den plattform som är bäst på hashtags i våra ögon. Det är inte ovanligt med över tio hashtags kopplade till en bild. Här visar studier olika slutsatser: en pekar på att intresset svalnar efter sju, en annan säger att elva är det perfekta antalet. Prova vad som funkar bäst för dig men använd inte för få om du vill få spridning och följare.
Hur gör man?
Här har vi samlat några av våra främsta tips när det gäller hur du ska tänka kring dina hashtags: Hur du ska skriva för att de ska vara så lättförståeliga och användbara som möjligt.
- Håll dem korta
Vissa experter menar att hashtags inte ska vara mer än sex tecken eller färre. Även enkla hashtags som ”#marketing” är i deras ögon för långa och därför finns det ofta bra förkortningar såsom” #mktg” men vår rekommendation är att hellre välja en bra hashtag som är lång än att välja en sämre som är kort.
- Inga mellanslag
Enda undantaget är Tumblr där det funkar att använda mellanslag men på alla andra ställen är det inte möjligt. Din hashtag ”#B2B mktg” registreras endast som ”#B2B”.
- Inga specialtecken
Punkter och specialtecken är inte att föredra. De flesta av dessa gör att alla tecken efter specialtecknet inte registreras. Din hashtag "#B2B!mktg" registreras bara som "#B2B". De flesta plattformar tillåter dock under_score.
- Mellanslag före
Se alltid till att det är mellanslag före dina hashtags. Exmepelvis ”... kommunikation#mktg” gör att inte ”#mktg” fungerar som hashtag.
- Inte bara siffror
Om du skriver bara”#1” kommer detta inte att fungera som hashtag och blir inte sökbar (enligt Twitter). Men om du inkluderar bokstäver efter eller före fungerar det, såsom ”#B2B” och ”#mktg101”.
- Relevanta ämnen
Använd bara hashtags som är relaterade till ditt ämne. Försök att inte klämma in fler bara för att bli hittad av en bredare publik. På sikt blir du klassad som "spam" om dina följare upplever dina hashtaggar som irrelevanta.
- Väv in dem
Se gärna till att du väver in dina hashtags i texten du skriver. Detta får flödet att bli bättre och du sparar värdefull plats. Exempelvis ”Fem sätt att förbättra din B2B marketing #B2Bmktg” är bättre att skriva som ”Fem sätt att förbättra din #B2Bmktg”.
- Lätt att stava
Använd hashtags som är lätta att stava till. Detta är extra viktigt i samband med kampanjer och liknande.
- Lätt att komma ihåg
Detta är också viktigt, framför allt om du vill uppmana till något eller starta ett upprop kring ett ämne, exempelvis ”#RäddaVärlden”.
- Använd versaler
Ett bra sätt att göra hashtags som innehåller flera ord mer lättlästa är att använda stor bokstav för första bokstaven i varje ord, såsom "#RäddaVärlden".
Bra verktyg?
Det finns ett antal bra verktyg att använda, dels som input när du tar fram din strategi och dels när du är igång men vill förbättra dina uppdateringar eller vill få tips på bra relevanta hashtags. Här kommer några verktyg som vi tycker är bra.
- Tagboard
Om du vill se hur en hashtag används på flera plattformar samtidigt ska du kolla in Tagboard. Här ser du i snygg Pinterest-stil hur hashtagen utnyttjats. Du får även rekommendationer på relaterade hashtags. Den begränsade versionen är gratis men det finns även betalversioner för företag och professionella.
- Ritetag
Ritetag är ett perfekt verktyg för dig som vill veta vilka hashtags du ska använda i samma stund som du gör en uppdatering. Verktyget har en koppling till Buffer, Hootsuite, Twitter, Chrome och Firefox, bland annat. Verktyget kostar men har 30 dagar prova-på gratis. Verktygen färgkodar vilka hashtags som är bäst att använda och du kan även enkelt förbättra dina uppdateringar med bilder och rörligt material.
- Hashtagify.me
En gammal goding som varit med ett tag. I Hashtagify.me ser du hur ofta olika hashtags har används och visar även på relaterade förslag. Verktyget visar också de senaste uppdateringarna där hashtagen använts. Basnivån är gratis men det finns betalversioner för fördjupad insikt.
- Keyhole
Keyhole är det bästa verktyget för dig som vill använda hashtags på Facebook och Instagram. Du får geografiska data, användare, demografi, trender, diagram över devices, top posts och ordmoln med relaterade hashtags. Tre dagars fri användning, därefter kostar det.
Lycka till!
Hoppas att du tyckte inlägget var intressant och att det gav dig lite användbara tips. Lycka till med dina hashtags i sommar. Ha en skön ledighet så hörs och syns vi snart igen!
Vilka plattformar?
Historiskt har hashtags varit starkt förknippat med Twitter. Men faktum är att i stort sett alla sociala medieplattformar hanterar hashtags idag förutom LinkedIn. De vanligaste exemplen är: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Google+, Tumblr, Vine, Flickr och Google Search. Varje plattform har dock sitt eget sätt att hantera dem vilket kan vara bra att känna till. Här kommer en beskrivning av några.
- Twitter
Här är hashtags såklart centralt. Men använd inte för många med tanke på begränsningen av tecken. Vi rekommenderar två men aldrig fler än tre. Flera studier visar att intresset svalnar efter två hashtags. Om du deltar i en chat, ansvarar för ett webinar eller event rekommenderar vi också att du använder en specifik hashtags så att dina deltagare kan tweeta om aktiviteten i realtid.
- Facebook
Facebook tog inte upp hashtags förrän för några år sedan och än idag är aktiviteten kring dessa relativt låg. Det är fortfarande mest företag och varumärken som använder hashtags på Facebook. Så testa själv vad som funkar bäst för dig och din verksamhet.
- LinkedIn
Som vi nämnde fungerar hashtags inte alls på LinkedIn. De har provat men tagit bort funktionen igen. Därför är det extra viktigt att skräddarsy sina uppdateringar och inlägg så att du inte använder samma på LinkedIn som i andra kanaler. Det känns inte proffsigt att ha hashtags kvar i inläggen på LinkedIn.
- Instagram
Instagram är den plattform som är bäst på hashtags i våra ögon. Det är inte ovanligt med över tio hashtags kopplade till en bild. Här visar studier olika slutsatser: en pekar på att intresset svalnar efter sju, en annan säger att elva är det perfekta antalet. Prova vad som funkar bäst för dig men använd inte för få om du vill få spridning och följare.
Hur gör man?
Här har vi samlat några av våra främsta tips när det gäller hur du ska tänka kring dina hashtags: Hur du ska skriva för att de ska vara så lättförståeliga och användbara som möjligt.
- Håll dem korta
Vissa experter menar att hashtags inte ska vara mer än sex tecken eller färre. Även enkla hashtags som ”#marketing” är i deras ögon för långa och därför finns det ofta bra förkortningar såsom” #mktg” men vår rekommendation är att hellre välja en bra hashtag som är lång än att välja en sämre som är kort.
- Inga mellanslag
Enda undantaget är Tumblr där det funkar att använda mellanslag men på alla andra ställen är det inte möjligt. Din hashtag ”#B2B mktg” registreras endast som ”#B2B”.
- Inga specialtecken
Punkter och specialtecken är inte att föredra. De flesta av dessa gör att alla tecken efter specialtecknet inte registreras. Din hashtag "#B2B!mktg" registreras bara som "#B2B". De flesta plattformar tillåter dock under_score.
- Mellanslag före
Se alltid till att det är mellanslag före dina hashtags. Exmepelvis ”... kommunikation#mktg” gör att inte ”#mktg” fungerar som hashtag.
- Inte bara siffror
Om du skriver bara”#1” kommer detta inte att fungera som hashtag och blir inte sökbar (enligt Twitter). Men om du inkluderar bokstäver efter eller före fungerar det, såsom ”#B2B” och ”#mktg101”.
- Relevanta ämnen
Använd bara hashtags som är relaterade till ditt ämne. Försök att inte klämma in fler bara för att bli hittad av en bredare publik. På sikt blir du klassad som "spam" om dina följare upplever dina hashtaggar som irrelevanta.
- Väv in dem
Se gärna till att du väver in dina hashtags i texten du skriver. Detta får flödet att bli bättre och du sparar värdefull plats. Exempelvis ”Fem sätt att förbättra din B2B marketing #B2Bmktg” är bättre att skriva som ”Fem sätt att förbättra din #B2Bmktg”.
- Lätt att stava
Använd hashtags som är lätta att stava till. Detta är extra viktigt i samband med kampanjer och liknande.
- Lätt att komma ihåg
Detta är också viktigt, framför allt om du vill uppmana till något eller starta ett upprop kring ett ämne, exempelvis ”#RäddaVärlden”.
- Använd versaler
Ett bra sätt att göra hashtags som innehåller flera ord mer lättlästa är att använda stor bokstav för första bokstaven i varje ord, såsom "#RäddaVärlden".
Bra verktyg?
Det finns ett antal bra verktyg att använda, dels som input när du tar fram din strategi och dels när du är igång men vill förbättra dina uppdateringar eller vill få tips på bra relevanta hashtags. Här kommer några verktyg som vi tycker är bra.
- Tagboard
Om du vill se hur en hashtag används på flera plattformar samtidigt ska du kolla in Tagboard. Här ser du i snygg Pinterest-stil hur hashtagen utnyttjats. Du får även rekommendationer på relaterade hashtags. Den begränsade versionen är gratis men det finns även betalversioner för företag och professionella.
- Ritetag
Ritetag är ett perfekt verktyg för dig som vill veta vilka hashtags du ska använda i samma stund som du gör en uppdatering. Verktyget har en koppling till Buffer, Hootsuite, Twitter, Chrome och Firefox, bland annat. Verktyget kostar men har 30 dagar prova-på gratis. Verktygen färgkodar vilka hashtags som är bäst att använda och du kan även enkelt förbättra dina uppdateringar med bilder och rörligt material.
- Hashtagify.me
En gammal goding som varit med ett tag. I Hashtagify.me ser du hur ofta olika hashtags har används och visar även på relaterade förslag. Verktyget visar också de senaste uppdateringarna där hashtagen använts. Basnivån är gratis men det finns betalversioner för fördjupad insikt.
- Keyhole
Keyhole är det bästa verktyget för dig som vill använda hashtags på Facebook och Instagram. Du får geografiska data, användare, demografi, trender, diagram över devices, top posts och ordmoln med relaterade hashtags. Tre dagars fri användning, därefter kostar det.
Lycka till!
Hoppas att du tyckte inlägget var intressant och att det gav dig lite användbara tips. Lycka till med dina hashtags i sommar. Ha en skön ledighet så hörs och syns vi snart igen!
- Håll dem korta Vissa experter menar att hashtags inte ska vara mer än sex tecken eller färre. Även enkla hashtags som ”#marketing” är i deras ögon för långa och därför finns det ofta bra förkortningar såsom” #mktg” men vår rekommendation är att hellre välja en bra hashtag som är lång än att välja en sämre som är kort.
- Inga mellanslag Enda undantaget är Tumblr där det funkar att använda mellanslag men på alla andra ställen är det inte möjligt. Din hashtag ”#B2B mktg” registreras endast som ”#B2B”.
- Inga specialtecken Punkter och specialtecken är inte att föredra. De flesta av dessa gör att alla tecken efter specialtecknet inte registreras. Din hashtag "#B2B!mktg" registreras bara som "#B2B". De flesta plattformar tillåter dock under_score.
- Mellanslag före Se alltid till att det är mellanslag före dina hashtags. Exmepelvis ”... kommunikation#mktg” gör att inte ”#mktg” fungerar som hashtag.
- Inte bara siffror Om du skriver bara”#1” kommer detta inte att fungera som hashtag och blir inte sökbar (enligt Twitter). Men om du inkluderar bokstäver efter eller före fungerar det, såsom ”#B2B” och ”#mktg101”.
- Relevanta ämnen Använd bara hashtags som är relaterade till ditt ämne. Försök att inte klämma in fler bara för att bli hittad av en bredare publik. På sikt blir du klassad som "spam" om dina följare upplever dina hashtaggar som irrelevanta.
- Väv in dem Se gärna till att du väver in dina hashtags i texten du skriver. Detta får flödet att bli bättre och du sparar värdefull plats. Exempelvis ”Fem sätt att förbättra din B2B marketing #B2Bmktg” är bättre att skriva som ”Fem sätt att förbättra din #B2Bmktg”.
- Lätt att stava Använd hashtags som är lätta att stava till. Detta är extra viktigt i samband med kampanjer och liknande.
- Lätt att komma ihåg Detta är också viktigt, framför allt om du vill uppmana till något eller starta ett upprop kring ett ämne, exempelvis ”#RäddaVärlden”.
- Använd versaler Ett bra sätt att göra hashtags som innehåller flera ord mer lättlästa är att använda stor bokstav för första bokstaven i varje ord, såsom "#RäddaVärlden".
Bra verktyg?
Det finns ett antal bra verktyg att använda, dels som input när du tar fram din strategi och dels när du är igång men vill förbättra dina uppdateringar eller vill få tips på bra relevanta hashtags. Här kommer några verktyg som vi tycker är bra.
- Tagboard
Om du vill se hur en hashtag används på flera plattformar samtidigt ska du kolla in Tagboard. Här ser du i snygg Pinterest-stil hur hashtagen utnyttjats. Du får även rekommendationer på relaterade hashtags. Den begränsade versionen är gratis men det finns även betalversioner för företag och professionella.
- Ritetag
Ritetag är ett perfekt verktyg för dig som vill veta vilka hashtags du ska använda i samma stund som du gör en uppdatering. Verktyget har en koppling till Buffer, Hootsuite, Twitter, Chrome och Firefox, bland annat. Verktyget kostar men har 30 dagar prova-på gratis. Verktygen färgkodar vilka hashtags som är bäst att använda och du kan även enkelt förbättra dina uppdateringar med bilder och rörligt material.
- Hashtagify.me
En gammal goding som varit med ett tag. I Hashtagify.me ser du hur ofta olika hashtags har används och visar även på relaterade förslag. Verktyget visar också de senaste uppdateringarna där hashtagen använts. Basnivån är gratis men det finns betalversioner för fördjupad insikt.
- Keyhole
Keyhole är det bästa verktyget för dig som vill använda hashtags på Facebook och Instagram. Du får geografiska data, användare, demografi, trender, diagram över devices, top posts och ordmoln med relaterade hashtags. Tre dagars fri användning, därefter kostar det.
Lycka till!
Hoppas att du tyckte inlägget var intressant och att det gav dig lite användbara tips. Lycka till med dina hashtags i sommar. Ha en skön ledighet så hörs och syns vi snart igen!
Relaterade inlägg
Fördelarna med öppen innovation
Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer…
Läs helaDigitaliseringen förändrar din B2B-marknadsföring
Digitaliseringen framställs ofta som en större utmaning för…
Läs hela