Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Det är bra att ha en kontinuitet i sitt nyhetsflöde för att uppfattas som aktuell och intressant. Ibland saknas något givet att berätta om kring ett företag eller en organisation. Reaktiva nyheter som rekryteringar och nya affärsområden duggar inte alltid tätt och är i ärlighetens namn inte jättespännande för alla som ni vill prata med. Då gäller det att vara kreativ och skapa nyheter att kommunicera.
Så gör du för att skapa nyheter
Det finns många sätt att skapa nyheter. Här har vi samlat några exempel på hur ni kan tänka för att kreera intressanta saker att berätta.
Så gör du för att skapa nyheter
Det finns många sätt att skapa nyheter. Här har vi samlat några exempel på hur ni kan tänka för att kreera intressanta saker att berätta.
1. Befintlig statistik
Invitera bolagets data. Kan man därifrån utlästa intressanta utvecklingstrender eller få förvånande siffror som säger något om omvärlden? Kan det vara så att ni sitter på information som ni tar för givet men som inte alla andra känner till? Dela med er och få på så sätt möjligheten att genom kommentarer och analyser framstå som experter.
2. Undersökningar
Genom olika sorters undersökningar kan ni ta fram ny data som blir en nyhet som ger er möjlighet att genom kommentarer föra fram era budskap. Det kan exempelvis handla om en attitydundersökning som lyfter fram frågor som är relevanta till ert erbjudande. Genom att genomföra en sådan visar ni att ni har stor kunskap och att ni bryr er om era kunders utmaningar.
3. Haka på befintligt nyhetsflöde
Genom att ge en ny vinkel och kunskap om någonting som är aktuellt och som det rapporteras om i media får ni möjlighet att bli en del av den nyhetsrapporteringen och etablera er som experter inom området som ni pratar om.
4. Tävlingar och utmärkelser
Att skapa en egen tävling eller utmärkelse kan ge flera möjligheter till publicitet. Utöver att ge publicitet skapar det även bilden av er som en auktoritet inom det område ni delar ut pris. Dessutom är det en möjlighet att skapa nya kontakter med potentiella kunder och stärka relationen med befintliga.
5. Ta ställning i en fråga
Genom att våga ta ställning kan man skapa utrymme i nyhetsrapporteringen. Det bör vara i en fråga som är relevant för ert företag och som ni har trovärdighet att tala om.
2. Undersökningar
Genom olika sorters undersökningar kan ni ta fram ny data som blir en nyhet som ger er möjlighet att genom kommentarer föra fram era budskap. Det kan exempelvis handla om en attitydundersökning som lyfter fram frågor som är relevanta till ert erbjudande. Genom att genomföra en sådan visar ni att ni har stor kunskap och att ni bryr er om era kunders utmaningar.
3. Haka på befintligt nyhetsflöde
Genom att ge en ny vinkel och kunskap om någonting som är aktuellt och som det rapporteras om i media får ni möjlighet att bli en del av den nyhetsrapporteringen och etablera er som experter inom området som ni pratar om.
4. Tävlingar och utmärkelser
Att skapa en egen tävling eller utmärkelse kan ge flera möjligheter till publicitet. Utöver att ge publicitet skapar det även bilden av er som en auktoritet inom det område ni delar ut pris. Dessutom är det en möjlighet att skapa nya kontakter med potentiella kunder och stärka relationen med befintliga.
5. Ta ställning i en fråga
Genom att våga ta ställning kan man skapa utrymme i nyhetsrapporteringen. Det bör vara i en fråga som är relevant för ert företag och som ni har trovärdighet att tala om.
4. Tävlingar och utmärkelser
Att skapa en egen tävling eller utmärkelse kan ge flera möjligheter till publicitet. Utöver att ge publicitet skapar det även bilden av er som en auktoritet inom det område ni delar ut pris. Dessutom är det en möjlighet att skapa nya kontakter med potentiella kunder och stärka relationen med befintliga.
5. Ta ställning i en fråga
Genom att våga ta ställning kan man skapa utrymme i nyhetsrapporteringen. Det bör vara i en fråga som är relevant för ert företag och som ni har trovärdighet att tala om.
Relaterade inlägg
Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?
Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en ”set it…
Läs helaBloggsamarbete och sociala medier – vad säger lagen?
Idag använder nästan alla någon form av sociala…
Läs helaSEO för B2B, del 4: Förtroende
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela