Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Fler och fler väljer att starta en företagsblogg. Fördelarna är många. Med rätt innehåll kan du bjuda din målgrupp på relevant kunskap, bygga varumärket och förbättra din placering på Google i förhållande till konkurrenterna. Nedan listar vi de vanligaste misstagen hos företagsbloggar.
1. Fel ämnen
Ett vanligt misstag är att man inte undersöker vad målgruppen söker efter på Google. Genom att ta reda på sökvolymen för dina viktigaste områden är det möjligt att spara tid och resurser. Det finns olika verktyg för detta, bland annat Ranktrail som vi på Navigator använder oss av. Du kan t.ex. lägga in dina viktigaste ämnen som du tänkt skriva om i bloggen för att se hur många som söker på just dessa. På så sätt skriver du endast om sådant som läsaren är intresserad av.
1. Fel ämnen
Ett vanligt misstag är att man inte undersöker vad målgruppen söker efter på Google. Genom att ta reda på sökvolymen för dina viktigaste områden är det möjligt att spara tid och resurser. Det finns olika verktyg för detta, bland annat Ranktrail som vi på Navigator använder oss av. Du kan t.ex. lägga in dina viktigaste ämnen som du tänkt skriva om i bloggen för att se hur många som söker på just dessa. På så sätt skriver du endast om sådant som läsaren är intresserad av.
2. Otillräcklig frekvens
Läsare av privatbloggar förväntar sig en hög publiceringstakt, gärna en till tre gånger per dag. Denna förväntan finns oftast inte på företagsbloggar. Men för att bli hittad på Google och för att behålla intresset hos läsarna bör man uppdatera minst en gång i veckan.
3. Avsaknad av bilder
Rätt bilder lockar till läsning och ger en bild av hur företaget är. Om de döps rätt hjälper de också till att förbättra sökresultatet på Google. Tänk på att bilderna bör ha en tydlig koppling till er verksamhet och era produkter och/eller tjänster.
4. Brist på länkar
Ett vanligt misstag är att man glömmer bort att länka till andra platser. Andra väljer bort detta eftersom de inte vill att läsaren ska lämna sidan. Men att länka till sidor som har hög auktoritet på Google gör att din blogg anses mer relevant.
5. Dålig planering
Ansvaret för företagsbloggen kan lätt hamna mellan stolarna. När tiden blir knapp är risken stor att bloggen nedprioriteras och att publiceringsfrekvensen sjunker. Men genom att arbeta utifrån en redaktionell plan kan du enkelt planera arbetet och minska risken för missförstånd. I den redaktionella planen definieras bland annat ämnen, ansvarsfördelning och datum för publicering av blogginläggen.
Vill du ha hjälp?
Navigator hjälper dig att komma igång med din företagsblogg. Vi skapar bloggen, tar fram en redaktionell plan och kan även hjälpa till med den löpande produktionen av inlägg. Varmt välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer.
3. Avsaknad av bilder
Rätt bilder lockar till läsning och ger en bild av hur företaget är. Om de döps rätt hjälper de också till att förbättra sökresultatet på Google. Tänk på att bilderna bör ha en tydlig koppling till er verksamhet och era produkter och/eller tjänster.
4. Brist på länkar
Ett vanligt misstag är att man glömmer bort att länka till andra platser. Andra väljer bort detta eftersom de inte vill att läsaren ska lämna sidan. Men att länka till sidor som har hög auktoritet på Google gör att din blogg anses mer relevant.
5. Dålig planering
Ansvaret för företagsbloggen kan lätt hamna mellan stolarna. När tiden blir knapp är risken stor att bloggen nedprioriteras och att publiceringsfrekvensen sjunker. Men genom att arbeta utifrån en redaktionell plan kan du enkelt planera arbetet och minska risken för missförstånd. I den redaktionella planen definieras bland annat ämnen, ansvarsfördelning och datum för publicering av blogginläggen.
Vill du ha hjälp?
Navigator hjälper dig att komma igång med din företagsblogg. Vi skapar bloggen, tar fram en redaktionell plan och kan även hjälpa till med den löpande produktionen av inlägg. Varmt välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer.
5. Dålig planering
Ansvaret för företagsbloggen kan lätt hamna mellan stolarna. När tiden blir knapp är risken stor att bloggen nedprioriteras och att publiceringsfrekvensen sjunker. Men genom att arbeta utifrån en redaktionell plan kan du enkelt planera arbetet och minska risken för missförstånd. I den redaktionella planen definieras bland annat ämnen, ansvarsfördelning och datum för publicering av blogginläggen.
Vill du ha hjälp?
Navigator hjälper dig att komma igång med din företagsblogg. Vi skapar bloggen, tar fram en redaktionell plan och kan även hjälpa till med den löpande produktionen av inlägg. Varmt välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer.
Relaterade inlägg
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är…
Läs helaBra storytelling som redskap för ditt PR-arbete
I och kring organisationer cirkulerar berättelser eller storytelling som…
Läs hela