Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Att sticka ut med gerillaaktiviteter

Blogg// Att sticka ut med gerillaaktiviteter

23 feb, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
Gerillamarknadsföring kan beskrivas som en kreativ och okonventionell marknadsföringstaktik. Det som kännetecknar gerillaaktiviteter är att de är överraskande och väcker direkt uppmärksamhet. Ofta sker aktiviteterna på oväntade platser.
Att sticka ut med gerillaaktiviteter
Denna typ av marknadsföring handlar om att sticka ut utan att betala dyra pengar. Istället krävs resurser i form av tid, engagemang och kreativitet. För företag kan det vara en god idé att ägna sig åt gerillamarknadsföring, inte minst om man har en tajt budget. Av förekommen anledning passar en sådan typ av aktivitet bra oavsett företagets storlek.
Den virala effekten
I den digitaliserade värld där vi befinner oss blir vi dagligen överösta med reklam och kraven för att nå igenom bruset har blivit allt högre. För företag som behöver hitta nya sätt att nå igenom mängden innehåll som sprids kan gerillamarknadsföring därför vara värt att lägga ner tid på. Fördelen med lyckade gerillaaktiviteter är att de snabbt kan få viral spridning på nätet och via sociala medier. På så sätt har dagens digitala plattformar underlättat för företag som gör oväntad och kreativ reklam, genom att informationen enkelt kan spridas och delas i många kanaler samtidigt.
Vikten av god planering
Som med all marknadsföring finns där även risker med gerillamarknadsföring. En risk är att budskapet man önskar nå ut med missförstås. Se därför till att lägga ner mycket tid på planeringen av en gerillaaktivitet. Sätt gärna ihop en grupp av personer i företaget med olika kompetenser för att bolla idéer och säkra att budskapet är förståeligt. Se till att aktiviteten och dess mål är väldefinierat för att undvika missuppfattning. Och viktigast av allt, försäkra er om att aktiviteten inte strider mot lagen.
Omtalad gerillamarknadsföring
Det finns en mängd välkända exempel på gerilla-aktiviteter som fått stor spridning. Några av dem är: Schweiziska klocktillverkaren IWC >> Företaget utmanade genom att sätta sina klockmotiv på säkerhetshandtag i bussar. Dumb ways to die >> Digital kampanj från Metro Trains Melbourne vars syfte var att förmedla betydelsen av att ta det försiktigt i vardagen. Volkswagens pianotrappa >> Syftet var att uppmana folk att ta trapporna istället för andra alternativ.

Föregående inlägg

Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer medvetna kunder, digitalisering och…

Läs hela

Nästa inlägg

Idag räcker det inte längre med att ”bara” utveckla och erbjuda bra…

Läs hela

Relaterade inlägg

3 fördelar med att anlita en copywriter

Idag produceras det mer text än någonsin. Alla…

Läs hela
Världen år 2025 – hur ser den ut?

Solen är vår primära energikälla. Sjukdomar som demens…

Läs hela
Sökordsbaserad marknadsundersökning

Varje sekund görs det 55 000 Google-sökningar i…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator