Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
I dagens exponentiella tidevarv står de flesta organisationer inför många, stora och genomgripande förändringar. Att få hela organisationen med sig i den digitala transformationen ställer höga krav på starkt ledarskap. Hur gör man då för att lyckas med sitt förändringsarbete?
Effektivt förändringsarbete
Som ledare behöver du formulera en tydlig vision över hur ni ska se ut och agera när förändringen är genomförd. Samtidigt krävs det ett klart varför för att få igång processen som säkert består av både morötter och hot. All förändring bygger på delaktighet, förtroende och förmågan att lyssna ordentligt till allas behov i processen. Det finns ett antal nyckelbegrepp för dig som ledare att utnyttja i varje fas av processen.
Effektivt förändringsarbete
Som ledare behöver du formulera en tydlig vision över hur ni ska se ut och agera när förändringen är genomförd. Samtidigt krävs det ett klart varför för att få igång processen som säkert består av både morötter och hot. All förändring bygger på delaktighet, förtroende och förmågan att lyssna ordentligt till allas behov i processen. Det finns ett antal nyckelbegrepp för dig som ledare att utnyttja i varje fas av processen.
1. Lyssna
Du kan säkert känna dig sugen på att prata, entusiasmera och påverka. Motstå frestelsen. Försök att lyssna och lyssna från hjärtat.
2. Fråga
Bra frågor får folk att tänka. Ingenting inspirerar så mycket som att upptäcka storheten i sitt eget svar. Så ställ provokativa och reflekterande frågor.
3. Våga
Få inte panik när saker och ting går fel. Uppmuntra annorlunda idéer. Lär av misstagen tillsammans och se det som en del i utvecklingen mot den gemensamma visionen.
4. Uppmuntra
Ge dina medarbetare klara beslutsunderlag. Uppmuntra dem att prova nya kreativa angreppssätt. Erbjud resurser och släpp dem fria.
5. Fira
Var uppmärksam på alla små förändringar och fira varje liten framgång. Fokusera på vilket beteende som gjort att man lyckats.
2. Fråga
Bra frågor får folk att tänka. Ingenting inspirerar så mycket som att upptäcka storheten i sitt eget svar. Så ställ provokativa och reflekterande frågor.
3. Våga
Få inte panik när saker och ting går fel. Uppmuntra annorlunda idéer. Lär av misstagen tillsammans och se det som en del i utvecklingen mot den gemensamma visionen.
4. Uppmuntra
Ge dina medarbetare klara beslutsunderlag. Uppmuntra dem att prova nya kreativa angreppssätt. Erbjud resurser och släpp dem fria.
5. Fira
Var uppmärksam på alla små förändringar och fira varje liten framgång. Fokusera på vilket beteende som gjort att man lyckats.
4. Uppmuntra
Ge dina medarbetare klara beslutsunderlag. Uppmuntra dem att prova nya kreativa angreppssätt. Erbjud resurser och släpp dem fria.
5. Fira
Var uppmärksam på alla små förändringar och fira varje liten framgång. Fokusera på vilket beteende som gjort att man lyckats.
Relaterade inlägg
Så påverkas kommunikationsbranschen av GDPR
I nästan 20 år har personuppgiftslagen, PUL, styrt…
Läs hela