Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
De senaste åren har microcopy seglat upp som ett buzzword. Inte så konstigt med tanke på att vi flera gånger om dagen stöter på mer eller mindre goda exempel på fenomenet. Microcopy är, precis som det låter, copywriting för små format som appar, knappar och formulär. Texter som hjälper användaren att interagera med ett gränssnitt och hitta informationen och funktionerna som hen söker efter. Eftersom microcopy syftar till att förbättra användarens upplevelse av siten eller appen kallas det ibland UX writing.
Microcopy förbättrar kundupplevelsen
UX bygger på att ge användaren den bästa möjliga upplevelsen. Därför är det som UX writer viktigt att känna empati och göra sin research för att kunna sätta sig in i användarens behov, utmaningar och drivkrafter. Ett gott exempel är Klarna. När de släpper nya uppdateringar gör de inte som alla andra och listar buggar som fixats, funktioner som tillkommit och annat som troligtvis inte intresserar någon. Istället skriver de kort och gott:
Microcopy förbättrar kundupplevelsen
UX bygger på att ge användaren den bästa möjliga upplevelsen. Därför är det som UX writer viktigt att känna empati och göra sin research för att kunna sätta sig in i användarens behov, utmaningar och drivkrafter. Ett gott exempel är Klarna. När de släpper nya uppdateringar gör de inte som alla andra och listar buggar som fixats, funktioner som tillkommit och annat som troligtvis inte intresserar någon. Istället skriver de kort och gott:
”Fixat några buggar här, skruvat lite på designen där. Så, nu ska allt vara smoooth.”
Väger orden på guldvåg
Låt dig inte luras av den lilla mängden text. De flesta som arbetar med textförfattande vet att det sällan är svårt att skriva långt. Utmaningen ligger snarare i att skriva kortfattat, men ändå lyckas förmedla allt man vill ha sagt. I microcopyns värld räknas varje stavelse. Inte bara för att utrymmet ofta är begränsat, utan också för att användaren är otålig. Det beror på att användarnas förväntningar på hur fort deras behov ska uppfyllas har förändrats. Den som tycker att det är för komplicerat eller tar för lång tid kommer lämna siten eller appen. Därför är det otroligt viktigt att microcopyn får den tid och omsorg den behöver.
Det allra bästa är om designern och copywritern arbetar tillsammans för att sätta budskapen och utifrån dem utforma designen. Då ökar sannolikheten att kunden känner sig sedd och hittar det hen letar efter. Det är också viktigt att förstå var i beslutsprocessen som kunden befinner sig. En användare som söker efter ett hotellrum jämför garanterat flera olika hotell och är inte helt redo att boka ännu. Istället för call to actions som lyder ”Boka rum” kan det vara bättre att skriva ”Se om rummet är ledigt” för att öka chansen att användaren klickar sig vidare.
Inte bara vad du säger, utan hur du säger det
Bra microcopy bygger alltså på en förståelse för vad användaren vill ha. Och riktigt bra microcopy säger det med varumärkets röst. Ordvalen och tonaliteten måste ligga i linje med företagets övriga kommunikation. MailChimp är ett företag som är riktigt duktiga på UX och microcopy. De är också välkända för sin tone of voice. Den är rolig, men inte fånig. Självsäker utan att vara kaxig. Hjälpsam, men inte dominerande. Och det leder fram till fantastiska verk som detta:
”High fives! Your mail is in the send queue and will go out shortly.”
Här hade det såklart räckt med meddelandet ”E-mail sent”. Men det hade ju inte varit vare sig roligt, självsäkert eller hjälpsamt.
Inte bara vad du säger, utan hur du säger det
Bra microcopy bygger alltså på en förståelse för vad användaren vill ha. Och riktigt bra microcopy säger det med varumärkets röst. Ordvalen och tonaliteten måste ligga i linje med företagets övriga kommunikation. MailChimp är ett företag som är riktigt duktiga på UX och microcopy. De är också välkända för sin tone of voice. Den är rolig, men inte fånig. Självsäker utan att vara kaxig. Hjälpsam, men inte dominerande. Och det leder fram till fantastiska verk som detta:
”High fives! Your mail is in the send queue and will go out shortly.”
Här hade det såklart räckt med meddelandet ”E-mail sent”. Men det hade ju inte varit vare sig roligt, självsäkert eller hjälpsamt.
Relaterade inlägg
Varumärkesstrategier i vardagen
Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och…
Läs helaVuxenlärande – en nyckel till framgångsrik förändring
Att få till stånd en bred och varaktig…
Läs helaVinn förtroende genom samarbete med influencers
Företag kan också skapa synlighet genom och nå…
Läs hela