Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
De senaste åren har LinkedIn utvecklats till ett riktigt bra verktyg för allt fler företag. Från att ha handlat mest om social närvaro och rekrytering är LinkedIn idag det starkast etablerade nätverket för dig som är verksam inom B2B. Vad bör du då gära som företag på LinkedIn?
10 tips för företag på LinkedIn
Hur ska du vara aktiv för att attrahera leads och stärka din profil som kunskapsledare in din bransch? Här följer några användbara tips för dig som vill få ut så mycket som möjligt av din företagssida och närvaro på LinkedIn.
10 tips för företag på LinkedIn
Hur ska du vara aktiv för att attrahera leads och stärka din profil som kunskapsledare in din bransch? Här följer några användbara tips för dig som vill få ut så mycket som möjligt av din företagssida och närvaro på LinkedIn.
1. Optimera för att generera leads
Din företagssida på LinkedIn kan vara ett bra verktyg för att attrahera prospects och leads till din webbplats. Berätta vilken typ av kunder du arbetar med och vad du kan hjälpa dem med. Visst är det trevligt med en bild på företagets medarbetare men den gör ett dåligt jobb när det gäller att attrahera trafik till webbplatsen. Använd bannern till att promota er senaste e-bok eller ert nyhetsbrev.
2. Använd sidorna för showcase
Om du och ditt företag har fler än en produkt, flera tjänster eller flera varumärken är showcase-sidorna utmärkta. Lägg lite tid på att strukturera din portfölj och skapa ett attraktivt innehåll visar på bredden i ditt erbjudande. Detta kan skapa både korsförsäljning till befintliga kunder och nyförsäljning gentemot prospects.
3. Sök prospects proaktivt
En av de bästa funktionerna med LinkedIn är den avancerade sökfunktionen som kan vara en bra tillgång för dina säljare. Du kan segmentera utifrån en lång rad variabler och filtrera för att få fram precis de du söker. Börja med att skapa en tydlig profil för din önskekund och för in attributen i LinkedIn.
4. Var engagerad i grupper
Grupperna på LinkedIn är en av kärnfunktionerna. I vissa branscher är antalet grupper stor och aktiviteten frekvent, inom andra finns det bara några få om ens någon och aktiviteten inte så stor. Börja med att identifiera hur det ser ut inom de branscher du är verksam. Välj ut och gå med i någon till att börja med. Finns det ingen kan det vara intressanta att starta en själv, kanske tillsammans med någon branschorganisation.
5. Utveckla en innehållsstrategi
Det är lika viktigt att ha en strategi för innehållet på LinkedIn som för alla andra kanaler. Genomtänkt och kvalitativt innehåll som är relevant och engagerande för dina målgrupper kommer automatiskt att få fler likes, delningar och interaktioner. Det är viktigare att göra kvalitativa inlägg än att ha hög kvantitet. Allra bäst är det om du har en blogg på eller utanför din webbplats och delar dessa på LinkedIn. Då genererar och styr du trafik till rätt plats. Det finns inget självändamål att få folk att stanna på LinkedIn, det är bättre att de besöker din webbplats och läser vad du har att säga där.
6. Använd LinkedIn Pulse
Sedan några år tillbaka är det möjligt för dig som är medlem på LinkedIn att skapa långa inlägg i artikelform som publiceras på plattformen LinkedIn Pulse. Det är du som person, inte ditt företag, som publicerar men detta ger dig en stor möjlighet att bidra till byggandet av ditt företag som kunskapsledare i er bransch. Inläggen är dessutom sökbara vilket gör det möjligt att täcka upp för viktiga sökord.
7. Uppmuntra medarbetarna
Troligtvis är de flesta av dina medarbetare redan på LinkedIn. Annars är det dags nu. Genom att lära dem hur man skapar en bra profil, deltar i grupper och skriver inlägg på LinkedIn Pulse kan du stärka din närvaro i kanalen. Tipsa dem gärna kontinuerligt om när ditt företag gör inlägg på LinkedIn så att de kan vara med och gilla och dela.
8. Inkludera video och bilder
Bilder och filmer är lika viktiga på LinkedIn som på Facebook, Instagram och Twitter även om innehållet bör vara mer affärsmässigt orienterat och spegla ditt företags värderingar på ett professionellt sätt. Enligt LinkedIns egen statistik genererar inlägg med bilder 98 procent högre engagemang än de utan.
9. Sökordsoptimera din företagssida
Precis som du har en sökordsstrategi för din webbplats bör du också har en likadan för dina texter på LinkedIn. I sektionen ”Specialiteter” kan du lägga till de viktigaste sökorden för din sida. Men kom ihåg att här har du bara ett begränsat antal tecken på dig så välj de vassaste orden du behöver bli hittad på.
10. Mät dina framgångar
LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn.
Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
2. Använd sidorna för showcase
Om du och ditt företag har fler än en produkt, flera tjänster eller flera varumärken är showcase-sidorna utmärkta. Lägg lite tid på att strukturera din portfölj och skapa ett attraktivt innehåll visar på bredden i ditt erbjudande. Detta kan skapa både korsförsäljning till befintliga kunder och nyförsäljning gentemot prospects.
3. Sök prospects proaktivt
En av de bästa funktionerna med LinkedIn är den avancerade sökfunktionen som kan vara en bra tillgång för dina säljare. Du kan segmentera utifrån en lång rad variabler och filtrera för att få fram precis de du söker. Börja med att skapa en tydlig profil för din önskekund och för in attributen i LinkedIn.
4. Var engagerad i grupper
Grupperna på LinkedIn är en av kärnfunktionerna. I vissa branscher är antalet grupper stor och aktiviteten frekvent, inom andra finns det bara några få om ens någon och aktiviteten inte så stor. Börja med att identifiera hur det ser ut inom de branscher du är verksam. Välj ut och gå med i någon till att börja med. Finns det ingen kan det vara intressanta att starta en själv, kanske tillsammans med någon branschorganisation.
5. Utveckla en innehållsstrategi
Det är lika viktigt att ha en strategi för innehållet på LinkedIn som för alla andra kanaler. Genomtänkt och kvalitativt innehåll som är relevant och engagerande för dina målgrupper kommer automatiskt att få fler likes, delningar och interaktioner. Det är viktigare att göra kvalitativa inlägg än att ha hög kvantitet. Allra bäst är det om du har en blogg på eller utanför din webbplats och delar dessa på LinkedIn. Då genererar och styr du trafik till rätt plats. Det finns inget självändamål att få folk att stanna på LinkedIn, det är bättre att de besöker din webbplats och läser vad du har att säga där.
6. Använd LinkedIn Pulse
Sedan några år tillbaka är det möjligt för dig som är medlem på LinkedIn att skapa långa inlägg i artikelform som publiceras på plattformen LinkedIn Pulse. Det är du som person, inte ditt företag, som publicerar men detta ger dig en stor möjlighet att bidra till byggandet av ditt företag som kunskapsledare i er bransch. Inläggen är dessutom sökbara vilket gör det möjligt att täcka upp för viktiga sökord.
7. Uppmuntra medarbetarna
Troligtvis är de flesta av dina medarbetare redan på LinkedIn. Annars är det dags nu. Genom att lära dem hur man skapar en bra profil, deltar i grupper och skriver inlägg på LinkedIn Pulse kan du stärka din närvaro i kanalen. Tipsa dem gärna kontinuerligt om när ditt företag gör inlägg på LinkedIn så att de kan vara med och gilla och dela.
8. Inkludera video och bilder
Bilder och filmer är lika viktiga på LinkedIn som på Facebook, Instagram och Twitter även om innehållet bör vara mer affärsmässigt orienterat och spegla ditt företags värderingar på ett professionellt sätt. Enligt LinkedIns egen statistik genererar inlägg med bilder 98 procent högre engagemang än de utan.
9. Sökordsoptimera din företagssida
Precis som du har en sökordsstrategi för din webbplats bör du också har en likadan för dina texter på LinkedIn. I sektionen ”Specialiteter” kan du lägga till de viktigaste sökorden för din sida. Men kom ihåg att här har du bara ett begränsat antal tecken på dig så välj de vassaste orden du behöver bli hittad på.
10. Mät dina framgångar
LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn.
Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
4. Var engagerad i grupper
Grupperna på LinkedIn är en av kärnfunktionerna. I vissa branscher är antalet grupper stor och aktiviteten frekvent, inom andra finns det bara några få om ens någon och aktiviteten inte så stor. Börja med att identifiera hur det ser ut inom de branscher du är verksam. Välj ut och gå med i någon till att börja med. Finns det ingen kan det vara intressanta att starta en själv, kanske tillsammans med någon branschorganisation.
5. Utveckla en innehållsstrategi
Det är lika viktigt att ha en strategi för innehållet på LinkedIn som för alla andra kanaler. Genomtänkt och kvalitativt innehåll som är relevant och engagerande för dina målgrupper kommer automatiskt att få fler likes, delningar och interaktioner. Det är viktigare att göra kvalitativa inlägg än att ha hög kvantitet. Allra bäst är det om du har en blogg på eller utanför din webbplats och delar dessa på LinkedIn. Då genererar och styr du trafik till rätt plats. Det finns inget självändamål att få folk att stanna på LinkedIn, det är bättre att de besöker din webbplats och läser vad du har att säga där.
6. Använd LinkedIn Pulse
Sedan några år tillbaka är det möjligt för dig som är medlem på LinkedIn att skapa långa inlägg i artikelform som publiceras på plattformen LinkedIn Pulse. Det är du som person, inte ditt företag, som publicerar men detta ger dig en stor möjlighet att bidra till byggandet av ditt företag som kunskapsledare i er bransch. Inläggen är dessutom sökbara vilket gör det möjligt att täcka upp för viktiga sökord.
7. Uppmuntra medarbetarna
Troligtvis är de flesta av dina medarbetare redan på LinkedIn. Annars är det dags nu. Genom att lära dem hur man skapar en bra profil, deltar i grupper och skriver inlägg på LinkedIn Pulse kan du stärka din närvaro i kanalen. Tipsa dem gärna kontinuerligt om när ditt företag gör inlägg på LinkedIn så att de kan vara med och gilla och dela.
8. Inkludera video och bilder
Bilder och filmer är lika viktiga på LinkedIn som på Facebook, Instagram och Twitter även om innehållet bör vara mer affärsmässigt orienterat och spegla ditt företags värderingar på ett professionellt sätt. Enligt LinkedIns egen statistik genererar inlägg med bilder 98 procent högre engagemang än de utan.
9. Sökordsoptimera din företagssida
Precis som du har en sökordsstrategi för din webbplats bör du också har en likadan för dina texter på LinkedIn. I sektionen ”Specialiteter” kan du lägga till de viktigaste sökorden för din sida. Men kom ihåg att här har du bara ett begränsat antal tecken på dig så välj de vassaste orden du behöver bli hittad på.
10. Mät dina framgångar
LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn.
Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
6. Använd LinkedIn Pulse
Sedan några år tillbaka är det möjligt för dig som är medlem på LinkedIn att skapa långa inlägg i artikelform som publiceras på plattformen LinkedIn Pulse. Det är du som person, inte ditt företag, som publicerar men detta ger dig en stor möjlighet att bidra till byggandet av ditt företag som kunskapsledare i er bransch. Inläggen är dessutom sökbara vilket gör det möjligt att täcka upp för viktiga sökord.
7. Uppmuntra medarbetarna
Troligtvis är de flesta av dina medarbetare redan på LinkedIn. Annars är det dags nu. Genom att lära dem hur man skapar en bra profil, deltar i grupper och skriver inlägg på LinkedIn Pulse kan du stärka din närvaro i kanalen. Tipsa dem gärna kontinuerligt om när ditt företag gör inlägg på LinkedIn så att de kan vara med och gilla och dela.
8. Inkludera video och bilder
Bilder och filmer är lika viktiga på LinkedIn som på Facebook, Instagram och Twitter även om innehållet bör vara mer affärsmässigt orienterat och spegla ditt företags värderingar på ett professionellt sätt. Enligt LinkedIns egen statistik genererar inlägg med bilder 98 procent högre engagemang än de utan.
9. Sökordsoptimera din företagssida
Precis som du har en sökordsstrategi för din webbplats bör du också har en likadan för dina texter på LinkedIn. I sektionen ”Specialiteter” kan du lägga till de viktigaste sökorden för din sida. Men kom ihåg att här har du bara ett begränsat antal tecken på dig så välj de vassaste orden du behöver bli hittad på.
10. Mät dina framgångar
LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn.
Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
8. Inkludera video och bilder
Bilder och filmer är lika viktiga på LinkedIn som på Facebook, Instagram och Twitter även om innehållet bör vara mer affärsmässigt orienterat och spegla ditt företags värderingar på ett professionellt sätt. Enligt LinkedIns egen statistik genererar inlägg med bilder 98 procent högre engagemang än de utan.
9. Sökordsoptimera din företagssida
Precis som du har en sökordsstrategi för din webbplats bör du också har en likadan för dina texter på LinkedIn. I sektionen ”Specialiteter” kan du lägga till de viktigaste sökorden för din sida. Men kom ihåg att här har du bara ett begränsat antal tecken på dig så välj de vassaste orden du behöver bli hittad på.
10. Mät dina framgångar
LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn.
Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
10. Mät dina framgångar LinkedIn har en helt okej analytiksdel där du kan mäta vilka av dina insatser som ger bäst effekt. Klicka på fliken Analytics så får du koll på antalet klick, likes, kommentarer, delningar, följare och andra typer av engagemang som din sida och dina inlägg ger. I Google Analytics kan du kontinuerligt följa hur stor del av din trafik som kommer från just LinkedIn. Du kommer att bli förvånad hur många som hittar dig via LinkedIn om du har jobbat hårt på att optimera dina insatser i kanalen. Det här vara alla tips från oss den här gången. Hör av dig om du vill ha hjälp med att komma igång med din företagssida. Lycka till!
Relaterade inlägg
B2B i sociala medier – kanaler att ha koll på 2022
Facebook, LinkedIn och Instagram är klassiska trotjänare när…
Läs hela