Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
I och kring organisationer cirkulerar berättelser eller storytelling som skapas av människorna i verksamheten, där företagskultur och värderingar är kopplat till företagets identitet. Genom att använda bra storytelling i PR-arbetet, når du ut med dina budskap och kommunicerar med din publik på ett sätt som ett pressmeddelande inte skulle kunna.
Vad utmärker bra storytelling
Essensen i bra storytelling tar läsaren på en oförglömlig resa. Underhåller dem. Fyller berättelsen med karaktärer, textur och upp och nedgångar. Amerikanska forskare har analyserat över hundra reklamfilmer som sänts under Super Bowl Ad och drog slutsatsen att det var filmens struktur – oavsett innehåll – som avgjorde framgången. Dramaturgi brädade marknadsföringsknep. Vi verkar förprogrammerade att gilla berättelser mer än lösryckta fakta. Det är just det storytelling handlar om. Inte leverera sagor utan verkliga, emotionella berättelser. Journalister gillar bra berättelser. Därför kan storytelling med fördel användas i PR-arbetet och i dina relationer med media.
Vad utmärker bra storytelling
Essensen i bra storytelling tar läsaren på en oförglömlig resa. Underhåller dem. Fyller berättelsen med karaktärer, textur och upp och nedgångar. Amerikanska forskare har analyserat över hundra reklamfilmer som sänts under Super Bowl Ad och drog slutsatsen att det var filmens struktur – oavsett innehåll – som avgjorde framgången. Dramaturgi brädade marknadsföringsknep. Vi verkar förprogrammerade att gilla berättelser mer än lösryckta fakta. Det är just det storytelling handlar om. Inte leverera sagor utan verkliga, emotionella berättelser. Journalister gillar bra berättelser. Därför kan storytelling med fördel användas i PR-arbetet och i dina relationer med media.
Så applicerar du storytelling i ditt PR-arbete
Här är några generella råd:
- Lär känna din publik – Sluta aldrig att reflektera över vad du vill att din publik ska tycka och känna. Vilka berättelser fungerar hos dina målgrupper? Vad konsumerar dem? Vilken typ av innehåll svarar dem till?
- Se organisationen som en gruva med berättelser – Börja gräva och leta efter material i verksamheten som kan bli en bra berättelse. Det finns hur mycket som helst att hitta. Frågan är bara vart man ska börja. Ett tips är att börja med dig själv eller med de som startade verksamheten. Hur kom de upp med idén om denna verksamhet? De anställda kan också vara en guldgruva för en bra berättelse och glöm absolut inte bort dina kunders berättelser. Varje nöjd kund ger dig möjlighet att berätta om ditt företags framgång på ett annat sätt.
- Identifiera dina hjältar och hjältinnor – Som nämnt ovan, kan karaktärer i form av en hjälte och hjältinnor i företaget stärka berättelsen. Liksom de människor som köper produkten eller tjänsten. Hur ser det ut med investerare? Försäljare? Leverantörer? Sätt igång med ditt detektivarbete och börja identifiera huvudpersoner som liknar din målgrupp.
- Berätta en emotionell berättelse – För att PR-arbetet ska bli så framgångsrikt och bra som möjligt, är det en förutsättning att kunna skriva bra berättelser och vara en bra varumärkesberättare. Det är viktigt att ha koll på några tekniker kring storytelling. En av dessa handlar om att inte lasta in för många siffror och fakta i din berättelse. En annan handlar om att sikta mer mot hjärta än mot hjärna. En bra story, ska locka till skratt, eftertanke och inspiration – och leva länge.
Kontakta oss gärna
Vill du veta mer hur vårt PR-team kan hjälpa dig till att ta fram en bra story som stimulerar känslor, idéer och attityder för den tänkta målgruppen och som är förenliga med uppsatta PR-mål, så är du välkommen att höra av dig till oss.
- Lär känna din publik – Sluta aldrig att reflektera över vad du vill att din publik ska tycka och känna. Vilka berättelser fungerar hos dina målgrupper? Vad konsumerar dem? Vilken typ av innehåll svarar dem till?
- Se organisationen som en gruva med berättelser – Börja gräva och leta efter material i verksamheten som kan bli en bra berättelse. Det finns hur mycket som helst att hitta. Frågan är bara vart man ska börja. Ett tips är att börja med dig själv eller med de som startade verksamheten. Hur kom de upp med idén om denna verksamhet? De anställda kan också vara en guldgruva för en bra berättelse och glöm absolut inte bort dina kunders berättelser. Varje nöjd kund ger dig möjlighet att berätta om ditt företags framgång på ett annat sätt.
- Identifiera dina hjältar och hjältinnor – Som nämnt ovan, kan karaktärer i form av en hjälte och hjältinnor i företaget stärka berättelsen. Liksom de människor som köper produkten eller tjänsten. Hur ser det ut med investerare? Försäljare? Leverantörer? Sätt igång med ditt detektivarbete och börja identifiera huvudpersoner som liknar din målgrupp.
- Berätta en emotionell berättelse – För att PR-arbetet ska bli så framgångsrikt och bra som möjligt, är det en förutsättning att kunna skriva bra berättelser och vara en bra varumärkesberättare. Det är viktigt att ha koll på några tekniker kring storytelling. En av dessa handlar om att inte lasta in för många siffror och fakta i din berättelse. En annan handlar om att sikta mer mot hjärta än mot hjärna. En bra story, ska locka till skratt, eftertanke och inspiration – och leva länge.
Kontakta oss gärna Vill du veta mer hur vårt PR-team kan hjälpa dig till att ta fram en bra story som stimulerar känslor, idéer och attityder för den tänkta målgruppen och som är förenliga med uppsatta PR-mål, så är du välkommen att höra av dig till oss.
Relaterade inlägg
Varför Google AdWords-annonsering?
När Google lanserade sin tjänst för AdWords-annonsering för…
Läs hela