Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Företag kan också skapa synlighet genom och nå ut med sina budskap genom att samarbeta med personer med stora egna kanaler. På PR-språk kallas dessa för influencers och ett sådant samarbete är en effektiv väg att gå om man vill nå en specifik målgrupp med ett uttalat intresse. Influencers har ofta ett mycket stort förtroende hos sina följare och samarbeten ger möjlighet att både stärka varumärket och driva försäljning.
Vem ska man samarbeta med?
För att hitta rätt samarbetspartners krävs en noggrann genomgång av branschens influencers och föregångare. Det kan också vara aktuellt att söka sig utanför branschen för att hitta spännande frontfigurer. Bloggare, kända personer och ägare av stora sociala medie-konton är exempel på influencers som ofta kan vara aktuella för samarbeten. När man väl har en möjlig samarbetspartner är det viktigt att gå igenom dennes tidigare uttalanden för att ta reda på om personen är lämplig som talesperson.
Vem ska man samarbeta med?
För att hitta rätt samarbetspartners krävs en noggrann genomgång av branschens influencers och föregångare. Det kan också vara aktuellt att söka sig utanför branschen för att hitta spännande frontfigurer. Bloggare, kända personer och ägare av stora sociala medie-konton är exempel på influencers som ofta kan vara aktuella för samarbeten. När man väl har en möjlig samarbetspartner är det viktigt att gå igenom dennes tidigare uttalanden för att ta reda på om personen är lämplig som talesperson.
Vanliga kampanjämnen för samarbeten
Tävlingar
Att engagera publiken med tävlingar är ett bra och relativt enkelt sätt att samarbeta med influencers. Det kan till exempel handla om utlottning av produkter eller att generera nya idéer till företaget.
Test av produkter
Varutester är vanliga i samarbeten mellan företag och influencers. Influencerns förtroendekapital gör att testresultatet uppfattas som mer trovärdigt än många andra typer av produktrecensioner.
Produktplacering
Kollektioner, sortiment och specifika produkter som tas fram tillsammans med influencern får en extra stark koppling till influencerns personliga varumärke.
Varumärkesambassadör
Att skapa djupgående samarbeten och engagera influencers som varumärkesambassadörer gör att företaget hörs med hjälp av ”fler röster”. Varumärkesambassadörer kan till exempel diskutera samhällsfrågor utifrånföretagets kunskap och värderingar, eller träda fram som en trogen kund som tipsar sina följare om varumärket.
Relaterade inlägg
Fem trender inom digital marknadsföring
Vilka trender inom digital marknadsföring tar fart 2016?…
Läs helaStor kraft med strategisk kommunikation
Begreppet strategisk kommunikation snurrar runt lite överallt, men…
Läs hela