Navigators AI-skola: Vi testar Rytr
Har du funderat på att testa AI men har svårt att veta var du ska börja? Ta det lugnt, i vår AI-skola undersöker och utvärderar vi branschens ledande AI-verktyg. I dagens artikel testar vi programmet Rytr, som låter dig skapa kreativa texter på nolltid.
För att göra det lättare för dig som marknadsförare att navigera i AI-djungeln har vi skapat Navigators AI-skola, en artikelserie där vi utforskar branschens ledande AI-verktyg. Hur fungerar de? Vad ska de användas till? Och framför allt, är de värda att lära sig?
I AI-skolans tidigare avsnitt har vi tittat närmare på copywriting-programmet Jasper AI, bildprogrammet Midjourney, designprogrammet Flair AI, videoprogrammet Synthesia samt bildprogrammet Gencraft. Denna gång testar vi textprogrammet Rytr.
Detta är Rytr
Rytr är ett program där du med hjälp av AI kan skapa texter. Programmet innehåller en mängd olika mallar där du själv kan välja att skapa text för allt från mejl till sociala medier och bloggar. Rytr kan köras direkt via webbläsaren men kan också installeras som en plug-in till exempelvis Word, WordPress och Outlook.
I den här artikeln testar vår copywriter Klara och vår digitala strateg Sara programmet och delar med sig av sina tankar. Häng med!
Vårt första intryck
När vi surfar in på Rytr.me möts vi av en ljus sida med orange detaljer. Sidan deklarerar att detta är den bästa tjänsten för AI-writing och meddelar att programmet kan skapa texter för alla möjliga ändamål. Scrollar vi ner möts vi av citat och recensioner från kunder som prisar programmet.
Vi tittar på en instruktionsfilm och läser om programmets olika funktioner. Det verkar seriöst, modernt och genomtänkt. Vi bestämmer oss för att testa!
Registrering och uppstart
Det är enkelt att registrera sig på Rytr. Vi kan välja att antingen skapa ett konto via vår mailadress eller direkt via våra konto på Facebook, LinkedIn eller Google. Vi väljer det senare alternativet, och efter bara några sekunder är vi inne i programmet.
Rytr erbjuder tre olika prisnivåer: en “free plan” som ger dig möjlighet att generera 10 000 ord per månad, en “saver plan” för 100 kr/månad som ger 100 000 ord och en “unlimited plan” för 323 kr/månad som ger obegränsat antal ord. För vårt test väljer vi gratisplanen!
Test 1: Produktnamn för rullskridskor
Under Rytrs “Create”-flik får vi upp en ruta där vi uppmanas fylla i önskat språk, tone of voice och use case. Här finns det mycket att välja mellan. Programmet erbjuder ett 30-tal språk, ett 20-tal tonaliteter och ett 40-tal uses cases.
Vi börjar testa use caset “Product name” och fyller i följande information:
Vi trycker “Ryte for me,” och programmet börjar genast fylla det närliggande dokumentet med text. Efter en stund har följande förslag dykt upp på skärmen:
Förslagen är roliga och passar absolut in på produkten. Dock blir vi förvånade över att de är skrivna på engelska och inte på svenska, som vi angav. Vi provar att generera igen och får följande förslag:
Förslagen är fortfarande på engelska i stället för svenska. Kanske tyckte Rytr helt enkelt att produkten för enhörningen skulle ha ett engelskt namn. Oavsett är namnen ganska bra, och vi skrattar särskilt åt förslaget “Three-Legged Magic Rollers”.
Test 2: Annons för sociala medier
Till nästa test vill vi utmana programmet med en lite längre text. Som use case väljer vi nu “Facebook, Twitter, LinkedIn Ads” och fyller i följande information:
Vi trycker “Ryte for me” och följande text uppenbarar sig på skärmen:
Vi läser igenom förslagen. För att vara skrivna av AI tycker vi att de är bra. programmet har verkligen fångat känslan av “critical” som vi valde som tone of voice, och även produkten och dess olika aspekter har fångats upp på ett bra sätt. På det stora hela känner vi oss nöjda med förslagen!
Test 2.2 – Utveckla texter
Förutom att skapa texter direkt via prompter, har Rytr även fler andra funktioner. Några av dem handlar om att utveckla särskilda delar av den text som har skrivits. I dokumentet kan man markera ett ord, mening eller stycke och välja att antingen förkorta, förlänga eller förändra.
Vi använder den första meningen i den första annonsen och ber programmet förkorta den.
Förkorta? Nej, den här meningen blev ju till och med längre än den första, och är dessutom ännu mer komplicerad. Inte alls som vi tänkt!
Test 3: Intervjufrågor
Som ett sista test väljer vi att prova use caset “Interview Questions.” Vi fyller i följande information:
Vi trycker “Ryte for me” och får följande förslag:
Vi läser igenom frågorna. De flesta känns välformulerade och genomtänkta, och skulle absolut gå att använda i en fokusgrupp eller enkät.
Vi testar att ändra frågornas ton of voice till “humorous” och får följande förslag:
Frågorna är definitivt humoristiska men känns inte riktigt relevanta i sammanhanget. De som handlar om funktion och design är bra, men de andra känns väldigt utflippade.
Omdöme
Rytr är ett modernt och snyggt program som är enkelt att förstå och lära sig. Det innehåller många olika use cases, språk och tonaliteter vilket gör det enkelt att snabbt skapa olika typer av texter. Det känns som de olika inställningarna faktiskt gör skillnad, och när vi testar samma prompt med olika tonaliteter märker vi skillnad.
Som många andra AI-program fungerar Rytr troligtvis bäst för idégenerering och för att snabbt komma i gång med en text. Av de olika use cases som vi testar tycker vi att kortare texter och rubriker, exempelvis för sociala medier, fungerar allra bäst. Vi är förvånade över hur väl programmet hanterar svenska, texterna är sällan grammatiskt haltande.
Fördelar
– Enkelt att använda
– Många olika språk, tonaliteter och use cases
– Fungerar på svenska
– Alla genererade texter sparas i ett arkiv
Nackdelar
– Ibland något långsamt och buggigt
– Specialfunktioner fungerar så där
– Dyrt, om man vill använda programmet obegränsat
Slutsats
Rytr är ett omfattande och intuitivt program för textgenerering. Det går snabbt att komma igång, och det är enkelt att ta fram prompts. Programmet innehåller många olika språk, funktioner och use cases vilket gör det mångsidigt. Resultatet är också över förväntan. Om du är en marknadsförare som arbetar med att skapa mycket korta texter för sociala medier, e-handel och hemsidor, tror vi att detta program kan underlätta och effektivisera ditt skrivande.
Betyg: 4 av 5
Vill du lära dig mer om AI?
Läs de andra delarna i vår AI-skola här.
Relaterade inlägg
Navigators AI-skola: Vi testar Synthesia
Har du funderat på att testa AI men har svårt att veta var du ska börja? Ta det lugnt, i vår AI-skola undersöker och utvärderar vi branschens ledande AI-verktyg. I dagens artikel testar vi programmet Synthesia, där du kan skapa videos med levande AI-avatarer.
Snabbhet i strategin – nyckeln till framgång i en föränderlig värld
I en värld där förändring är det enda konstanta, är det inte längre tillräckligt att ha en välformulerad strategi och en solid affärsmodell. Det handlar snarare om förmågan att agera snabbt och att kunna fatta rätt beslut i rätt tid.
Så påverkas kommunikation och marknadsföring av AI
Generativ Artificiell Intelligens (AI) är en spännande teknik som revolutionerar olika områden, inklusive kommunikation och marknadsföring. Genom att använda avancerade algoritmer och maskininlärning gör generativ AI det möjligt för datorer att skapa unikt innehåll som bilder, text och musik. Något som tidigare varit begränsat till mänsklig kreativitet.
I det här blogginlägget kommer vi att titta närmare på generativ AI. Vad är det, hur fungerar det, och framför allt, hur förändrar det landskapet för alla oss som jobbar med kommunikation och marknadsföring?