- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
För att göra det lättare för dig som marknadsförare att navigera i AI-djungeln har vi tagit fram Navigators AI-skola. En artikelserie där vi undersöker på branschens ledande AI-verktyg. Hur fungerar dem? Vad ska de användas till? Och framför allt, är de värda att lära sig?
I AI-skolans första artikel undersökte vid copywriting-programmet Jasper AI och näst på tur är bildprogrammet Midjourney.
Detta är Midjourney
Midjourney är ett program som använder sig av generative AI för att skapa bilder utefter användarnas instruktioner. Midjourney drivs av ett oberoende forskningslaboratorium i San Francisco och den första beta-version av programmet lanserade i juli 2022. Programmet har fått stor uppmärksamhet och är idag en av de mest populära AI-tjänsterna för bilder.
I denna artikel testar vår copywriter Klara och vår art director Fredrik programmet, och delar med sig av sina intryck. Häng med!
Vårt första intryck
När vi besöker midjourney.com möts vi av en stor svart ruta som snart börjar fyllas med kod. Efter ett tag dyker texten Midjourney upp och koden formas till ett öga. Längst ner i högra hörnet hittar vi en knapp som säger ”Join the Beta”. Vi klickar på knappen och hamnar på en sida som ber oss logga in med vårt Discord-konto. Eftersom ingen av oss har ett Discord-konto börjar vi med att skapa ett innan vi till slut kan ansluta oss till Midjourney.
Uppstart och registrering
Väl inne, inser vi att vi har ramlat rakt in i chattprogrammet Discord som vi båda är helt obekanta med. Miljön är kolsvart och till vänster hittar vi ingångar till en mängd olika chattrum. Vi känner oss helt bortkomna och gör det som alla förvirrande människor gör 2023, frågar Google.
Efter en 10 minuter lång Youtube-video börjar saker sakta klarna. Vi blir informerade om att Midjourney styrs helt genom Discord och att de olika funktioner nås via chatt. När Midjourney lanserades kunde vissa funktioner användas gratis, men pågrund av hög efterfrågan ligger allt nu bakom en betalvägg. Vi tecknar upp oss på det billigaste månadsabonnemanget för 8 dollar som ger oss 200 bildgenereringar i månaden.
Test 1: Produktbild
Efter att vi har betalat för tjänsten har vi möjlighet att i ett privat chattfönster kommunicera med Midjourneys bot utan att samtidigt se alla andras prompts och bilder. Vi öppnar upp den privata chatten med Midjourney och funderar ut en bildidé. Vi leker med tanken att vi ska lansera en ny laptop och behöver en bild på laptopen tillsammans med en ödla. Vi skriver:
A photorealistic image of a laptop with a green lizzard laying on top sleeping
Snyggt Midjourney! Ödlan ser verkligen realistisk ut och så gör även laptopen. Dock tycker vi inte om att ödlan kommer ut från skärmen på två bilderna, det var inte det vi bad om.
Under bilderna ger Midjourney nu oss tre val; att spara ner bilderna, att skapa nya versioner av någon av bilderna eller att skapa fyra helt nya bilder. Vi väljer att skapa fyra helt nya bilder.
Oj vad hände här? En laptop helt utan skärm och sedan en ödla som går igenom en skärm? Nej detta blev lite väl tokigt. Dock har Midjourney denna gång lyckats fånga upp ordet ”sleeping”. På andra bilden, som faktiskt är riktigt snygg, sover ödlan ovanpå laptopen precis som vi skrev. Ett rätt av fyra helt enkelt!
Test 2: Porträttbild
Efter två test med djur känner vi oss redo att skapa bilder med människor. Vi skriver i chatten:
Portrait of a senior man sitting on a bus wearing a golden crown, blurred background
Wow, detta ser ju riktigt snyggt och realistisk ut. Vi gillar bilderna men vi tycker att de känns lite mörka samtidigt som mannen ser ut att vara hämtad direkt från Sagan om ringen. Hur kan vi göra dessa bilder ännu bättre?
Vi bestämmer oss för att skriva en ny prompt och denna gång är vi ännu mer specifika i hur mannen ska se ut samt inkluderar ordet daylight för att få ett bättre ljus. Vi skriver:
Portrait of a contemporary man without beard and dressed in suit, sitting on a bus wearing a golden crown, blurred background, daylight
Men titta, det här blev ju riktigt bra! Sagon om ringen-looken är borta och mannen ser definitivt mer alldaglig ut. Ljuset är också bättre och bilden känns inte alls lika mörk. Detta är verkligen en bild vi skulle kunna använda i en kampanj eller annons. Bra jobbat, Midjourney!
Test 3: Akvarellmålning
Efter att ha skapat enbart fotorealistiska bilder, vill vi som ett sista test prova något annat. Vi har tidigare läst att Midjourney ska vara bra på olika typer av konststilar så denna gång väljer vi att rikta in oss på vattenfärg. Vi funderar ut en bra prompt och skriver:
A watercolored painting of a portrait of woman using her smartphone, blurred urban landscape background
Snyggt! Det känns som Midjourney kan det här med konst. Det ser verkligen ut som en riktig vattenfärgsmålning och vi gillar att vattendropparna syns. På bild två håller tjejen dessvärre i två mobiler istället för en, men de övriga tre bilderna ser bra ut. Vi gillar vad vi ser!
Omdöme
Midjourney är ett bra program för att skapa bilder i olika stilar och teman. Det som dock förstör upplevelsen är programmets användarvänlighet. Om du är ny på Discord och inte tidigare rört dig i den typen av miljö är det väldigt svårt att förstå hur du ska göra.
Sedan när du väl kommit i gång blir det lättare, och du förstår hur du kan vrida och vända på dina prompts för att skapa olika resultat. Vi hade dock önskat att det gick att prompta direkt på befintliga bilder utan att hela tiden behöva börja om från början. Bäst verkar programmet vara på att skapa bilder i särskilda stilar och teman, speciellt fantasy och surrealism.
Fördelar
- Häftiga och realistiska resultat
- Bra på att skapa bilder i olika teman och stilar
- Kan skapa ikoner och illustrationer
- Bra pris (från 1000 kr/år)
Nackdelar
- Inte särskilt användarvänligt
- Svårt att lära sig
- Långsamt
- Begränsad funktionalitet
Slutgiltigt betyg
Midjourney är ett program där du som marknadsförare verkligen kan utforska din kreativitet och skapa häftiga bilder snabbt. Programmet tar dock en tag att lära sig och vill du skapa riktigt bra bilder krävs det att du lägger ner tid på att förstå hur du ska utforma dina prompts.
För oss fungerar Midjourney bäst som ett idégenereringsverktyg där vi kan snabb kan utforska olika tanker och idéer. Vi tror att programmet behöver lite mer tid för att verkligen fungera bra och för just nu känns det ibland lite som ett lotteri.
Betyg: 3/5
Vill du lära dig mer om AI?
Läs de andra delarna i vår AI-skola här.
Relaterade inlägg
Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser…
Läs hela