Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.
Skapa en kanalkarta
En tydlig kanalkarta hjälper dig skapa en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper.
Webbplatsen
Webbplatsen är navet i all din kommunikation och det är hit du vill driva trafiken. Förutom hygienfaktorer som information om dina produkter och tjänster, bör du ha ett nyhets- och bloggflöde som uppdateras kontinuerligt, samt någon form av leadsgenererande funktioner. Bloggen är ett smart sätt att hålla sajten levande för att ranka högre på Google.
Landningssidor
För att skapa konverteringar använder du dig av landningssidor. Varje content offer ska ha en egen landningssida med en övertygande rubrik och brödtext som beskriver fördelarna med att ladda ner ditt material. Sidan ska även innehålla ett formulär som hjälper dig att samla in relevant information om användaren, så som namn, e-postadress och företag. Läs våra fem tips för att skapa en riktigt bra landningssida.
E-postmarknadsföring
Digitala utskick är ett kostnadseffektivt sätt att nå kunder i en av deras mest använda kanaler – inkorgen. I ett nyhetsbrev kan du regelbundet kommunicera nyheter, kampanjer och andra erbjudanden direkt till målgruppen och på så sätt hålla relationen varm.
Med hjälp av automatiserade utskick sparar du både tid och pengar, samtidigt som du får bättre resultat av e-postmarknadsföringen. Genom att sätta upp händelsestyrda mejl kan du leda besökare från behov till beslut mer effektivt, utan manuell bearbetning.
Influencer marketing
Influencers är vår tids filmstjärnor och har oändliga möjligheter att påverka sina följare. Genom att anlita en noggrant utvald influencer och synas i hans eller hennes kanaler kan du öka kännedomen om ditt varumärke och få fler kunder. Det är en viktig kanal inom inbound marketing, eftersom innehållet når en stor publik och driver trafik till din webbplats.
Sociala medier
Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Listan kan göras lång. Men var finns dina följare någonstans? Sociala medier är en utmärkt kanal för att bygga både varumärke och relationer med dina prospects, kunder och ambassadörer. Här kan du även dela nyheter, blogginlägg och erbjudanden för att driva trafik till webbplatsen.
Annonsering
Alla sökmotorer och sociala medier drivs av algoritmer som styr vilket innehåll som ska visas för varje användare. Det har blivit allt svårare att växa organiskt och för att verkligen nå ut med dina inbound marketing-kampanjer måste du komplettera med annonsering. Använd Google Ads och sponsra dina inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn!
Dags att testa inbound?
För dig som vill veta mer om inbound marketing har vi skapat en sida med allt det viktigaste som du hittar här. Du kan också ladda ner vår nya e-bok om inbound marketing. Eller så slår du oss bara en signal så berättar vi mer.
Relaterade inlägg
Klyschornas konung slår till igen
Det svenska alfabetet har 29 bokstäver. Svenska Akademiens Ordbok på 39 band innehåller över 500 000 ord. Exakt hur många svenska ord som är i omlopp vet ingen. Utöver dessa tillkommer hela tiden en massa nya ord för att beskriva en föränderlig värld. Det svenska språket är otroligt rikt och har allt som krävs för att klä en människas tankar i ord.
Sverige Bästa Branschblogg 2023
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.
Så lyckas du med inbound marketing
Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete och kontinuerlig uppföljning för att lyckas. Genom att ta ett strategiskt grepp från första början blir det enklare för hela organisationen att strukturera arbetet, fördela era resurser effektivt och skapa rätt sorts innehåll. I det här blogginlägget beskriver hur du gör för att lyckas med inbound marketing.