Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.
Skapa en kanalkarta
En tydlig kanalkarta hjälper dig skapa en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper.
Webbplatsen
Webbplatsen är navet i all din kommunikation och det är hit du vill driva trafiken. Förutom hygienfaktorer som information om dina produkter och tjänster, bör du ha ett nyhets- och bloggflöde som uppdateras kontinuerligt, samt någon form av leadsgenererande funktioner. Bloggen är ett smart sätt att hålla sajten levande för att ranka högre på Google.
Landningssidor
För att skapa konverteringar använder du dig av landningssidor. Varje content offer ska ha en egen landningssida med en övertygande rubrik och brödtext som beskriver fördelarna med att ladda ner ditt material. Sidan ska även innehålla ett formulär som hjälper dig att samla in relevant information om användaren, så som namn, e-postadress och företag. Läs våra fem tips för att skapa en riktigt bra landningssida.
E-postmarknadsföring
Digitala utskick är ett kostnadseffektivt sätt att nå kunder i en av deras mest använda kanaler – inkorgen. I ett nyhetsbrev kan du regelbundet kommunicera nyheter, kampanjer och andra erbjudanden direkt till målgruppen och på så sätt hålla relationen varm.
Med hjälp av automatiserade utskick sparar du både tid och pengar, samtidigt som du får bättre resultat av e-postmarknadsföringen. Genom att sätta upp händelsestyrda mejl kan du leda besökare från behov till beslut mer effektivt, utan manuell bearbetning.
Influencer marketing
Influencers är vår tids filmstjärnor och har oändliga möjligheter att påverka sina följare. Genom att anlita en noggrant utvald influencer och synas i hans eller hennes kanaler kan du öka kännedomen om ditt varumärke och få fler kunder. Det är en viktig kanal inom inbound marketing, eftersom innehållet når en stor publik och driver trafik till din webbplats.
Sociala medier
Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Listan kan göras lång. Men var finns dina följare någonstans? Sociala medier är en utmärkt kanal för att bygga både varumärke och relationer med dina prospects, kunder och ambassadörer. Här kan du även dela nyheter, blogginlägg och erbjudanden för att driva trafik till webbplatsen.
Annonsering
Alla sökmotorer och sociala medier drivs av algoritmer som styr vilket innehåll som ska visas för varje användare. Det har blivit allt svårare att växa organiskt och för att verkligen nå ut med dina inbound marketing-kampanjer måste du komplettera med annonsering. Använd Google Ads och sponsra dina inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn!
Dags att testa inbound?
För dig som vill veta mer om inbound marketing har vi skapat en sida med allt det viktigaste som du hittar här. Du kan också ladda ner vår nya e-bok om inbound marketing. Eller så slår du oss bara en signal så berättar vi mer.
Relaterade inlägg
Slow cooking i reklamverkstan ger bäst resultat
Inom kommunikation lever drömmen om den perfekta leveransen. Eller rättare sagt, en del verkar fortfarande tro att den är möjlig. Att kommunikationsbyrån kan leverera enligt den heliga treenigheten Snabbt, Bra och Billigt. Men som vi lärt oss är detta en omöjlighet, du kan bara få två av dessa parametrar samtidigt. En måste bort.
Lyckas med dina sociala medier 2022 – 5 viktiga faktorer
Äntligen 2022! Nytt år betyder nystart och för många är det nu dags att kicka i gång årets marknadsföringsaktiviteter. Att finnas på sociala medier tycks vara självklart, men hur skapas en lyckad närvaro? Vi på Navigator har djupdykt i det nya årets trender och tittat närmare på vilka faktorer du behöver ha koll på för att lyckas med dina sociala medier 2022.
Det fantastiskt omätbara
Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.