Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?

17 September, 2021

Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.

 

Skapa en kanalkarta

En tydlig kanalkarta hjälper dig skapa en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper.

Webbplatsen

Webbplatsen är navet i all din kommunikation och det är hit du vill driva trafiken. Förutom hygienfaktorer som information om dina produkter och tjänster, bör du ha ett nyhets- och bloggflöde som uppdateras kontinuerligt, samt någon form av leadsgenererande funktioner. Bloggen är ett smart sätt att hålla sajten levande för att ranka högre på Google.

Landningssidor

För att skapa konverteringar använder du dig av landningssidor. Varje content offer ska ha en egen landningssida med en övertygande rubrik och brödtext som beskriver fördelarna med att ladda ner ditt material. Sidan ska även innehålla ett formulär som hjälper dig att samla in relevant information om användaren, så som namn, e-postadress och företag. Läs våra fem tips för att skapa en riktigt bra landningssida.

E-postmarknadsföring

Digitala utskick är ett kostnadseffektivt sätt att nå kunder i en av deras mest använda kanaler – inkorgen. I ett nyhetsbrev kan du regelbundet kommunicera nyheter, kampanjer och andra erbjudanden direkt till målgruppen och på så sätt hålla relationen varm.

Med hjälp av automatiserade utskick sparar du både tid och pengar, samtidigt som du får bättre resultat av e-postmarknadsföringen. Genom att sätta upp händelsestyrda mejl kan du leda besökare från behov till beslut mer effektivt, utan manuell bearbetning.

Influencer marketing

Influencers är vår tids filmstjärnor och har oändliga möjligheter att påverka sina följare. Genom att anlita en noggrant utvald influencer och synas i hans eller hennes kanaler kan du öka kännedomen om ditt varumärke och få fler kunder. Det är en viktig kanal inom inbound marketing, eftersom innehållet når en stor publik och driver trafik till din webbplats.

Sociala medier

Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Listan kan göras lång. Men var finns dina följare någonstans? Sociala medier är en utmärkt kanal för att bygga både varumärke och relationer med dina prospects, kunder och ambassadörer. Här kan du även dela nyheter, blogginlägg och erbjudanden för att driva trafik till webbplatsen.

Annonsering

Alla sökmotorer och sociala medier drivs av algoritmer som styr vilket innehåll som ska visas för varje användare. Det har blivit allt svårare att växa organiskt och för att verkligen nå ut med dina inbound marketing-kampanjer måste du komplettera med annonsering. Använd Google Ads och sponsra dina inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn!

Whitepaper inbound marketing

Dags att testa inbound?

För dig som vill veta mer om inbound marketing har vi skapat en sida med allt det viktigaste som du hittar här.  Du kan också ladda ner vår nya e-bok om inbound marketing. Eller så slår du oss bara en signal så berättar vi mer.

Vill du ha hjälp att komma igång med inbound marketing får du gärna höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
0733439913
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad är Threads och behöver mitt företag ha ett konto?

17 Jan, 2024

I mitten av december lanserade Instagram Threads i Sverige och under julhelgen gick appen varm i mångas telefoner. Men hur fungerar den omtalade appen, och är det lönt att som företag registrera ett konto på Threads? Navigator förklarar.

Läs hela

Hur lekfull kan du vara inom B2B?

27 Mar, 2024

I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.

Läs hela

Så lyckas du med inbound marketing

9 Mar, 2021

Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete och kontinuerlig uppföljning för att lyckas. Genom att ta ett strategiskt grepp från första början blir det enklare för hela organisationen att strukturera arbetet, fördela era resurser effektivt och skapa rätt sorts innehåll. I det här blogginlägget beskriver hur du gör för att lyckas med inbound marketing.

Läs hela