Lyckas med TikTok – 5 handfasta tips för B2B-företag
Funderar ditt B2B-företag på att ge sig ut på TikTok, men har svårt att veta vilket innehåll som ska publiceras? Vi har samlat fem viktiga aspekter att tänka på innan du äntrar den hypade plattformen.
1. Skapa innehåll som engagerar
I TikTok-flödet går det fort och ditt innehåll är bara en snabb scroll från att försvinna. När det kommer till videos på Tik-Tok gäller det att omedelbart fånga uppmärksamheten och verkligen bjuda på något som engagerar. Kom direkt till poängen och försök att publicera content som får användarna att stanna upp.
Innehållsidé
Om ditt B2B-företag till exempel arbetar inom industrin, kan du ta med tittarna på en exklusiv rundvisning av din produktion. Hur ser det egentligen ut när din produkt tillverkas och vilka är människorna som arbetar i produktionen? Håll ett högt tempo och var inte rädd för att visa humor.
2. Var transparent och personlig
Mycket av TikToks framgång bygger på transparens. Här har alla samma möjligheter att lyckas vilket har gjort att de personliga och ofiltrerade klippen gynnats. Fortsätt i samma fotspår och visa upp den personliga sidan av ditt företag. Både de bra och mindre bra aspekterna av verksamheten bör få plats på plattformen.
Innehållsidé
Hälsa på inne på vd:ns kontor. Vad har hen för spännande krukväxter i fönstret och hur gick det egentligen till den gången när hen missade affärsflyget till Singapore? Våga blanda personlighet med både humor och allvar. Visa att medarbetarna på ditt företag är människor precis som alla andra.
3. Utbilda och bjud på kunskap
TikTok har blivit en kanal för snabb kunskap och oavsett om du söker information om hur du bäst rengör en ugn, lagar billig mat eller sover bekvämt, finns den kompetensen här. Hoppa på kunskapståget och bjud på tips och tricks kopplade till din verksamhet.
Innehållsidé
Erbjuder ditt B2B-företag en teknisk plattform som underlättar försäljningen för dina kunder? Berätta om okända inställningar och visa med hjälp av en skärminspelning hur användarna kommer åt dem.
4. Hitta partnerskap och skapa en community
Inom B2C kallas de ofta för influencers, profiler som genom sina digitala kanaler promotar företag i utbyte mot pengar. Inom B2B talar man i stället om ambassadörer, profiler som på ett mer genuint och uppriktigt sätt promotar företag genom sin expertis.
Innehållsidé
Har du en kund eller partner som är lite extra engagerad i produkterna från ditt företag? Uppmana hen att publicera en video på sin egen kanal, där hen berättar om sina erfarenheter. Dela sedan videon på ditt företags egna konto och uppmuntra fler att göra samma sak. Snart har du skapat en egen community.
5. Led tittarna till konvertering
Även om mycket av närvaron på TikTok handlar om att bygga varumärke, är det fortfarande viktigt att tänka på konvertering. I slutändan vill du ju trots allt att tittarna ska ta sig vidare till din webbplats för att kanske fylla i ett kontaktformulär eller lägga en beställning.
Innehållsidé
Ge tittarna på TikTok ett exklusivt erbjudande eller en särskild kampanjkod att nyttja när de köper dina produkter. Sprid koden genom en video där du samtidigt teasar om exempelvis en ny produkt eller en ny kollektion.
10 B2B-företag att inspireras av på TikTok
Är du mer nyfiken på TikTok?
Läs vårt blogginlägg om den hypade plattformen här.
Relaterade inlägg
B2B i sociala medier – kanaler att ha koll på 2022
Facebook, LinkedIn och Instagram är klassiska trotjänare när det kommer till B2B-kommunikation i sociala medier, men vad finns det för andra intressanta kanaler? Vi har undersökt uppstickarna som du borde titta närmare på 2022.
Slow cooking i reklamverkstan ger bäst resultat
Inom kommunikation lever drömmen om den perfekta leveransen. Eller rättare sagt, en del verkar fortfarande tro att den är möjlig. Att kommunikationsbyrån kan leverera enligt den heliga treenigheten Snabbt, Bra och Billigt. Men som vi lärt oss är detta en omöjlighet, du kan bara få två av dessa parametrar samtidigt. En måste bort.
Sverige Bästa Branschblogg 2022
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.