Den ultimata KPI-modellen

Av Ola Larsén den 13 December, 2024

Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.

Fokusera på ett fåtal KPI:er

Att förstå hur du mäter framgång är avgörande för alla företag. Med rätt nyckelindikatorer (KPI:er) kan du analysera effektiviteten av dina aktiviteter och utvärdera dina prestationer mot uppsatta mål, oavsett om det handlar om att öka försäljningen, stärka kundnöjdheten eller påverka effektiviteten. Med rätt KPI:er ser du tydligt var du står och inom vilka områden du behöver fokusera dina insatser för att nå resultat … om du nu har rätt KPI:er det vill säga.

Det vanligaste misstaget som många gör är att du försöker mäta för mycket. Risken finns att du drunknar i data och det blir svårt att se om verksamheten utvecklas i rätt riktning. Fokusera på ett fåtal KPI:er som hjälper dig analysera hur väl dina marknadsföringsaktiviteter samverkar för att du ska nå dina övergripande affärsmål.

Flera faktorer spelar in

Vilka KPI:er ska man då välja? Vilken bransch du befinner dig inom, hur marknaden ser ut, hur konkurrenterna agerar och vilka egenskaper dina produkter och tjänster har, påverkar såklart vilka KPI:er du bör mäta. En viktig faktor som ofta förbises är marknadsmognad. Ju mognare din marknad är, desto viktigare blir det att mäta saker som TTL (trafik-till-lead-förhållande) och LTC (lead-till-kund-förhållande). På en mogen marknad blir tid en kostnad – ju längre tid det tar att konvertera, desto dyrare blir det. Oavsett vilket är det viktigt att kunna mäta hur dina marknadsföringsinsatser bidrar till företagets affärsmål över tid. Och det gör du lättast genom att utgå från en genomtänkt modell.

Den ultimata modellen

Modellen nedan ger dig insikter i hur väl din strategi fungerar och hur den bidrar till företagets övergripande affärsmål på ett samlat och överskådligt sätt.

I mitten av modellen finns ett huvudspår som består av varumärket samt webbplatsen. Parallellt med detta finns två ”spins” som stöttar huvudspåret. De kollektiva aktiviteterna leder sedan in i företagets affärsmål. Det är i den blå fyrkanten du mäter om dina marknadsföringsaktiviteter och mediainvesteringar har varit framgångsrika och skapar ROI. Som du ser innehåller webbplatsen även länkar till CRM-systemet som fungerar som företagets huvudsakliga plattform för leadgenerering genom olika MQL- och SQL-upplägg. Med utgångspunkt från den schematiska modellen blir det lättare att utvärdera vilka KPI:er som är relevanta för att mäta utvecklingen mot de övergripande affärsmålen.

Potentiella KPI:er

Nedan finns en karta över potentiella (inte alla) generiska KPI att mäta och rapportera om. Fundera över vilka som skulle vara relevanta för att mäta hur väl dina aktiviteter bidrar till affärsstrategin ur olika perspektiv.

Välj smart

När du sätter dina mål och KPI:er kan det vara bra att använda ett ramverk som ”SMART” så att det du väljer att mäta är specifikt, mätbart, uppnåeligt, relevant och tidsstyrt. Väv in dina marknadsinsikter, dina säljargument, affärsambitioner och nuvarande marknadsposition i mixen och ta fram mål och KPI:er som visar på verklig nytta.

Dina viktigaste insikter:

  • Arbeta med dina KPI:er ur ett holistiskt perspektiv.
  • Dina KPI:er är inte statiska – de förändras över tid och behöver uppdateras för att passa din nuvarande situation.
  • Använd ett ramverk liknande ”SMART” för att besluta vad som ska mätas och varför.
  • Välj en KPI-modell gör det enklare att definiera nödvändiga åtgärder och i förlängningen fatta smartare beslut.

Är du redan på god väg med dina KPI:er eller har du precis börjat? Vill du veta mer om hur vi använder modellen ovan i samarbete med våra kunder? Tveka inte att höra av dig.

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se

Relaterade inlägg

Med HubSpot mot oändligheten och vidare

3 Jun, 2024

Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.

Läs hela

Hur påverkar AI sökbeteendet?

19 Jun, 2024

Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen. Än finns funktionen bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.

Läs hela

Vad är ToFu, MoFu & BoFu?

28 Mar, 2019

Många är förvirrade kring betydelsen av ToFu, MoFu och BoFu. De låter som tre vegetariska alternativ i livsmedelsbutiken, men har såklart en helt annan betydelse. I alla fall inom marknadsföring. Förkortningarna representerar de olika faserna av köpresan; toppen, mitten och botten av säljtratten. Eller Top of the Funnel, Middle of the Funnel och Bottom of the Funnel. I det här inlägget tittar vi närmare på varför de är viktiga att känna till, och vilken typ av innehåll som krävs i respektive fas för att maximera konverteringen.

Läs hela