- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Allt mer omfattande
Ett första konstaterande är att årsredovisningarna blir allt tjockare. Det beror till viss del på att det är fler regler att förhålla sig till men till största delen beror det på att många bolag lägger mer kraft och energi på framvagnen och använder fler bilder, illustrationer och förklarande infografer. Detta för att målgruppen ska få en tydlig bild av verksamheten och kunna ta till sig alla viktiga fakta och budskap på ett lättillgängligt sätt.
”Idag är det inte ovanligt att ett helt uppslag vigs åt en snygg bild med ett stort citat och en kort text som exempelvis beskriver visionen, syftet eller bolagets affärsidé”, beskriver Niclas Bergenblad, Creative Director på Navigator.
Lättare att ta till sig
Det ökade fokuset på lättillgänglighet gör att designen behöver vara väl genomtänkt och allt som kan upplevas som komplicerat bör stöttas eller underlättas med hjälp av förenklande grafik. Även språket påverkas. Det gäller att skriva och beskriva så att alla förstår.
”Årsredovisningen är en publikation som man ofta skummar igenom för att skapa sig en snabb, översiktlig bild av bolaget. Därför är det extra viktigt att skriva tydliga rubriker och ingresser, att texter delas upp med hjälp av mellanrubriker och att bilder och illustrationer har beskrivande bildtexter”, konstaterar Niclas.
Bredare målgrupp
Att beskriva tydligt är inte minst viktigt eftersom årsredovisningen ska tilltala många. De flesta företag och organisationer har idag breddat perspektivet från att enbart försöka tilltala kapitalmarknaden till att inkludera även medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter som målgrupper för årsredovisningen. Det är inte ovanligt att man ser årsredovisningen som en av verksamhetens viktigaste varumärkesbärare som bidrar till att bygga långsiktigt förtroende för bolaget både utåt och inåt.
Konkreta tips
Sveriges kommunikatörer har tagit fram en lista med fem tips för dig som arbetar med årsredovisning som vi gärna slår ett slag för och som du hittar här ”5 tips för dig som arbetar med årsredovisning”. Som komplement till denna adderar vi gärna ytterligare tre tips med fokus på design och lättillgänglighet.
- Tänk långsiktigt – Utveckla gärna årsredovisningen över tid där du har en tydlig målbild för varje steg och kanske speglar verksamheten utifrån olika perspektiv från år till år. Ett år kanske du adderar utförliga kundcase. Ett annat år kanske du för in intervjuer med medarbetare från olika delar av verksamheten.
- Testa tillgängligheten – Utse gärna en referensgrupp inom bolaget som du stämmer av modeller, illustrationer och texter med för att säkerställa att det är tydligt och lättillgängligt.
- Ta hjälp utifrån – Samarbeta gärna med en kommunikationsbyrå som kan hjälpa dig att ytterligare utveckla din årsredovisning. Även om du inte vill lägga ut hela produktionen så finns det stora vinster med att få hjälp med exempelvis designupplägg, genomgång av texter eller skapande av illustrationer.
Smidig och säker process
Varje år tar vi på Navigator fram mellan fem och tio årsredovisningar och hållbarhetsredovisningar för våra kunder. Vi har en process som gör både det kreativa arbetet och den praktiska processen smidig och säker. Här hittar du några exempel.
Förra året vann vi på Navigator pris tillsammans med Alligator Bioscience för att ha tagit fram ”Sveriges Bästa Årsredovisning” enligt Nasdaq, Sveriges Finansanalytikers Förening, FAR och Sveriges kommunikatörer. Läs juryns motivering.
Om du vill ha hjälp med att lyfta din årsredovisning till nästa nivå! Kontakta oss gärna.
Relaterade inlägg
Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?
I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin…
Läs helaKonsten att bygga förtroende som företag
Förtroende. Den kanske viktigaste komponenten i alla relationer….
Läs hela