7 tips – så skriver du en bra rubrik för B2B
Att skriva en bra rubrik är en konst, särskilt inom B2B där målet med en text ofta är att attrahera en redan kunnig målgrupp. Det spelar ingen roll hur intressant eller spännande din text är, utan en bra rubrik är risken stor att den inte blir läst överhuvudtaget.
Om du ofta skriver texter vet du hur svårt det kan vara att komma på en bra rubrik. Rubriken sätts ofta i textens slutskede och ibland kan det kännas omöjligt att komma på den där korta lilla textsnutten som ska agera krona på verket. Inom B2B är kravet på rubriker om möjligt ännu högre, och det gäller att snabbt fånga den ofta pålästa mottagarens uppmärksamhet.
I denna artikel ger vi dig våra bästa tips på hur du skriver slagkraftiga rubriker för B2B som lockar till vidare läsning.
1. Var tydlig
En bra rubrik ska vara tydlig och direkt. Undvik missförstånd och fokusera på att ge en klar bild av vad läsaren kan förvänta sig av innehållet.
Exempel
Istället för: “Tips för skrivande”
Prova: “Konkreta tips för B2B-skrivande”
2. Håll det kort
Idag har människor ofta ont om tid. En koncis rubrik som snabbt kommunicerar innehållet har större chans att fånga läsarens uppmärksamhet.
Exempel
Istället för: “Så blir du bättre på att skapa marknadsföring för B2B”
Prova: “Så förbättrar du din B2B-marknadsföring”
3. Väck nyfikenhet
En bra rubrik kan också väcka nyfikenhet genom att lova nya kunskaper eller insikter. Genom att använda en oväntad vinkel kan du få läsaren att vilja veta mer och fortsätta läsa.
Exempel:
“Den nya revlutionerande tekniken som skapar content på nolltid”
4. Använd siffror
Siffror i rubriker skapar struktur och ger en tydlig förväntan på innehållet. Det passar särskilt bra för B2B-läsare som ofta söker konkret och användbar information.
Exempel
“7 steg till en framgångsrik B2B-kampanj”
5. Använd kraftfulla ord
Starka ord som “upptäck”, “hemlighet”, “förbättra” och “snabbt” kan göra rubriken mer engagerande och handlingsdrivande.
Exempel:
“Upptäck hemligheten bakom vår framgångsrika B2B-kampanj”
6. Ställ en fråga
Frågor engagerar läsaren direkt och väcker nyfikenhet. Se till att frågan är relevant för din målgrupps problem och intressen.
Exempel:
“Hur kan AI förändra din marknadsföring?”
7. Anpassa för SEO
Inkludera relevanta sökord i dina rubriker för att förbättra sökmotoroptimeringen (SEO). När din målgrupp sedan söker information om ämnet på nätet, blir det lättare för dem att hitta dig.
Exempel:
“Tio konkreta tips om Inbound marketing”
Genom att tillämpa dessa tips kan du skapa rubriker som inte bara fångar uppmärksamheten, utan också ökar sannolikheten för att ditt innehåll blir läst. Kom ihåg att alltid testa olika varianter och analysera resultaten för att kontinuerligt förbättra dina rubriker.
Lycka till!
Relaterade inlägg
Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).
Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?
Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.
Hetaste trenderna inom sociala medier för B2B 2024
Nyligen släppte Hubspot sin ”Global Social Media Trend Report” som innehåller årets trender på social medier. Vi har tittat närmare på rapporten och plockat ut de mest intressanta trenderna för dig som jobbar med marknadsföring inriktat på B2B.