Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.
Skapa en kanalkarta
En tydlig kanalkarta hjälper dig skapa en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper.
Webbplatsen
Webbplatsen är navet i all din kommunikation och det är hit du vill driva trafiken. Förutom hygienfaktorer som information om dina produkter och tjänster, bör du ha ett nyhets- och bloggflöde som uppdateras kontinuerligt, samt någon form av leadsgenererande funktioner. Bloggen är ett smart sätt att hålla sajten levande för att ranka högre på Google.
Landningssidor
För att skapa konverteringar använder du dig av landningssidor. Varje content offer ska ha en egen landningssida med en övertygande rubrik och brödtext som beskriver fördelarna med att ladda ner ditt material. Sidan ska även innehålla ett formulär som hjälper dig att samla in relevant information om användaren, så som namn, e-postadress och företag. Läs våra fem tips för att skapa en riktigt bra landningssida.
E-postmarknadsföring
Digitala utskick är ett kostnadseffektivt sätt att nå kunder i en av deras mest använda kanaler – inkorgen. I ett nyhetsbrev kan du regelbundet kommunicera nyheter, kampanjer och andra erbjudanden direkt till målgruppen och på så sätt hålla relationen varm.
Med hjälp av automatiserade utskick sparar du både tid och pengar, samtidigt som du får bättre resultat av e-postmarknadsföringen. Genom att sätta upp händelsestyrda mejl kan du leda besökare från behov till beslut mer effektivt, utan manuell bearbetning.
Influencer marketing
Influencers är vår tids filmstjärnor och har oändliga möjligheter att påverka sina följare. Genom att anlita en noggrant utvald influencer och synas i hans eller hennes kanaler kan du öka kännedomen om ditt varumärke och få fler kunder. Det är en viktig kanal inom inbound marketing, eftersom innehållet når en stor publik och driver trafik till din webbplats.
Sociala medier
Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Listan kan göras lång. Men var finns dina följare någonstans? Sociala medier är en utmärkt kanal för att bygga både varumärke och relationer med dina prospects, kunder och ambassadörer. Här kan du även dela nyheter, blogginlägg och erbjudanden för att driva trafik till webbplatsen.
Annonsering
Alla sökmotorer och sociala medier drivs av algoritmer som styr vilket innehåll som ska visas för varje användare. Det har blivit allt svårare att växa organiskt och för att verkligen nå ut med dina inbound marketing-kampanjer måste du komplettera med annonsering. Använd Google Ads och sponsra dina inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn!
Dags att testa inbound?
För dig som vill veta mer om inbound marketing har vi skapat en sida med allt det viktigaste som du hittar här. Du kan också ladda ner vår nya e-bok om inbound marketing. Eller så slår du oss bara en signal så berättar vi mer.
Relaterade inlägg
SEO 2020: Din optimala guide för att synas
Syns du inte, finns du inte brukar det heta. Men vi vågar påstå att syns du inte på Google, finns du inte. SEO är ett heltidsjobb. För att underlätta för dig som inte har det i din rollbeskrivning har vi samlat viktiga trender och optimeringsråd i ett inlägg. Håll till godo!
TikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de senaste åren tagit världen med storm. Men vad finns det för B2B-företag att hämta i en app fylld med dansade ungdomar, smarta lifehack och lustiga katter? Svaret är – väldigt mycket.
Uppmärksamhet är utmaningen – kreativitet är lösningen
En av de största utmaningarna för att lyckas med kommunikationskampanjer är inte brist på data – det är att fånga och hålla kvar målgruppens uppmärksamhet. Och svaret finns inte i störst budget eller mest avancerad teknik, utan i något mer grundläggande: Kreativitet.