Välkommen till Navigators julkalender 2018. Varje dag fram till och med dopparedagen lägger vi ut ett nytt tips på hur du blir en bättre kommunikatör. Du kan även följa vår kalender på Navigators Facebook och Navigators Instagram. Nedräkningen har börjat 🙂   Att byta miljö eller arbetssätt gör stor skillnad för kreativiteten hos de flesta människor. Prova att byta rum, rita eller skriva för hand eller gå en promenad när du ska kläcka nästa grymma idé! Den första meningen är viktig för att fånga läsaren, men för många skribenter blir den ett sätt att formulera vad resten av texten ska handla om. Jag brukar prova att stryka den när texten är klar. Nästan alltid blir det en vassare, mer kraftfull inledning som väcker intresse. Tidplanen är ett av de viktigaste verktygen för att lyckas och kräver god insyn i projektet. Innan vi skapar tidplanen går vi igenom projektet för att identifiera risker och hinder, så att vi har garderat oss för eventuella förseningar. Planen berör alla som är involverade i projektet och det är viktigt att både vi och kunden följer den om projektet ska bli framgångsrikt och färdigt i tid. En persona är en fiktiv karaktär som beskriver behov, mål, attityder och beteendemönster för ett segment av din målgrupp. Det är ett verktyg som hjälper dig förstå din målgrupp, så att du kan fatta bättre beslut och kommunicera vassare. Läs mer om hur du skapar en persona på vår blogg. Det kan vara riktigt klurigt att hitta bilden med rätt motiv och rätt känsla. Det bästa är att anlita en fotograf, men ibland räcker varken tiden eller pengarna till. Då är det tur att det finns bildbanker. Jag använder mig mest av Getty och Johnér. De har stora och varierade bibliotek med bilder till rimliga priser. Välj typsnitt med omsorg. Kursiva och sirliga typsnitt är svåra att läsa, även om de kan vara fina att titta på. Långa rubriker passar bäst med lättläst typsnitt. Målgruppsanalysen är nyckeln inom Inbound Marketing. Börja brett, genom att läsa rapporter som exempelvis Svenskarna och internet. Gräv sedan djupare genom att göra intervjuer alternativt enkätundersökningar med dina kunder. Och sist men inte minst, titta på din data i Analytics. När du har en bra bild av vem din målgrupp är blir det enklare att välja och även välja bort kanaler. Var sparsmakad med effekter och olika finish när du designar. Jag går alltid på känsla. Våga lita på att ”less is more” och känn efter när det är dags att sluta. 3 tips när du ska skriva för sociala medier:
1. Skapa ett gap mellan bild och textens rubrik. Utelämna viss information som kittlar mottagarens nyfikenhet till att läsa mer.
2. Använd listor och siffror. De är snabblästa och stimulerar nyfikenheten.
3. Koka sås! Reducera din text, om och om igen… Det bästa med att ta fram bra innehåll är att det kan leva länge. Återvinn genom att dela på nytt eller paketera om tillsammans med annat innehåll. Det är bara kreativiteten som sätter gränserna. Dessutom kan vi lova att ditt arbete blir effektivare än någonsin förut! Gå på så många seminarier och föreläsningar som du kan för att inspireras, lära dig nya saker och träffa spännande människor. Följ personer som du beundrar i sociala medier för daglig inspiration och användbara tips. Innehållet i ett nyhetsbrev ska vara intressant och relevant för läsaren. Ägna inte ett ord mer än 10-20 procent åt att försöka sälja något. Lägg istället fokus på innehåll som bjuder på kunskap eller inspiration. Med en tydlig kravspecifikation rörande design och funktionalitet blir det enklare för våra designers och utvecklare att skapa en riktigt bra webbplats. Vi hjälper dig gärna med idéer!
  • Makromål är övergripande mål med webbplatsen. Exempelvis att användare ska göra köp, boka tid, lämna kontaktuppgifter eller be om offert.
  • Mikromålen bryter ner makromålen i delmål. Om makromålet är att generera leads kan ett mikromål vara att få besökarna att ladda ner case eller white papers. Ett annat mål kan vara öka antalet prenumeranter på nyhetsbrevet.
Läs mer om att sätta mål för att skapa konvertering. Prova, prova, prova innan du bestämmer dig. Vad händer om du gör så här istället? Eller tvärtom? Du vet inte förrän du testar! Att vårda sina relationer är särskilt viktigt när du står inför en kris. Det kan finnas många orsaker till krisen, men det som ofta är mest avgörande för skadans omfattning är hur du kan hantera krissituationen. Genom rak och tydlig kommunikation ökar chanserna att behålla förtroendet. Ladda ner vår e-bok om krishantering för att lära dig mer. Flytta fokus från produktfördel till konsumentnytta genom att byta ut ”vi har…” till ”du får…” för att behålla läsarens intresse. Du, din, ditt och dina är också bra ord att ha med sig! Den perfekta julfilmen handlar om en kvinnlig journalist eller advokat som är singel och har ett problem att lösa. Hon har ofta en ond chef som så småningom visar sig vara god. Och det är aldrig skånsk vinter. Här har du sex filmer som vi tittar på i jul. Alla finns på Netflix:
1. Julgåvan
2. A Christmas Prince
3. Once Upon a Holiday
4. A Wish for Christmas
5. The Spirit of Christmas
6. Merry Kissmas
*Dålig på ett bra sätt Min absolut främsta drivkraft är att jag älskar att träffa människor. Se till att skapa bra stämning i rummet. Våga vara människa och visa att du bryr dig. Var mer intresserad av andra än av dig själv. Håll koll på bakgrunden och försök att rensa den. Se till så att det exempelvis inte sticker upp en pinne bakom motivets huvud. Stor bländare ger snygg oskarp bakgrund vilket lyfter ut objektet från bakgrunden. Den bästa designen är den enkla. Keep it simple! Vi har tagit fram en briefmall för att vårt samarbete ska bli så bra som möjligt. Med en tydlig uppdragsbeskrivning vet vi vad vi ska göra och du vet vad du får. Läs gärna vårt blogginlägg om att göra en bra brief. Taggad på att göra underverk under 2019? Kickstarta din kreativitet med våra fem idégeneratorer! Se till att boka in en produktionsledare till dina möten för att njuta av sötsaker (i dubbel bemärkelse). God jul önskar vännerna på Navigator!