När är det dags att uppdatera företagets webbplats? I samma stund som du ställer dig frågan är en bra tumregel.
Uppdaterade och välfungerande webbplatser är en förutsättning för alla företag, lika viktigt oavsett om ni arbetar inom b2c, b2b eller andra områden. Potentiella kunder behöver bara några sekunder för att skapa sig en uppfattning om företaget första gången de besöker webbplatsen. Webbplatsen är ert digitala ansikte utåt och för många suspects är den det allra första mötet med företaget. Tyvärr är det inte ovanligt att hitta b2b-webbplatser som är stela, oinspirerande och knappt uppdaterade sedan… 1995?
B2b-webbplatser ska driva sälj
Att ha en bra webbplats är inte längre bara ett måste för att företaget ska finnas online. Webbplatsen ska ha konverteringspunkter och komplettera säljprocessen. För de flesta b2b-företag är syftet med webbplatsen att generera leads och hjälpa suspects och prospects framåt i sina köpprocesser. Läs det här inlägget om du vill veta mer om hur du kan bestämma och konkretisera vad ni ska ha webbplatsen till.
B2b-webbplatser ska driva sälj
Att ha en bra webbplats är inte längre bara ett måste för att företaget ska finnas online. Webbplatsen ska ha konverteringspunkter och komplettera säljprocessen. För de flesta b2b-företag är syftet med webbplatsen att generera leads och hjälpa suspects och prospects framåt i sina köpprocesser. Läs det här inlägget om du vill veta mer om hur du kan bestämma och konkretisera vad ni ska ha webbplatsen till.
Dags att uppdatera? Här är checklistan!
Vi har samlat 18 frågor till b2b-företag som funderar på om det är dags att uppdatera sin webbplats. Svarar du nej på fler än fem av frågorna är det dags att se över den site ni har idag.
-
Speglar sajten ert varumärke?
Företagets vision, kundlöfte och kärnvärden ska lysa genom i design, content och funktioner.
-
Finns det konverteringspunkter?
Merparten av era undersidor och landningssidor ska ha minst en konverteringspunkt. Det kan vara en LÄS MER-länk eller en Call to action-knapp. Som b2b-företag vill du sträva efter att så ofta som möjligt samla in intressanta besökares kontaktuppgifter. Att använda ”gated content”, dvs innehåll som användarna når genom att lämna ifrån sig kontaktuppgifter, är ett bra sätt att öka antalet leads i CRM-systemet.
-
Är det enkelt att uppdatera eller addera content?
Att kontinuerligt fylla på sajten med nytt content är bra för både användarna och sökmotorerna. Sajten ser levande och uppdaterad ut och innehållets publiceringsdatum är en av parametrarna Googles spindlar nosar efter.
-
Kan besökarna snabbt förstå vad ni gör?
Det är inte längre bara startsidan som ska svara på vad ert företag erbjuder. Med sökoptimerat innehåll kan alla undersidor bli besökarens ingång till sajten. Förutom innehållet på sidan så bör även huvudmenyn, footern och eventuella sidokolumner visa vad verksamheten handlar om.
-
Är innehållet skrivet för användaren?
Det är vanligt att se b2b-webbplatser packade med information om företagets historia, styrelse och produktdetaljer redan på startsidan. Är detta initialt intressant för potentiella kunder? Nja. En ordentlig informationshierarki gör det lättare att sålla fram den allra viktigaste informationen.
-
Är sajten lättnavigerad och intuitiv?
Denna fråga hänger ihop med förra frågan och informationshierarkin. Dålig navigering är frustrerande och kan resultera i att besökarna väljer att lämna sidan. Underlätta navigeringen genom att använda beskrivande menynamn, hålla antalet huvudmenyval till max 7 (hellre 5), utveckla sajtens sökfunktion och låta logotypen fungera som en till-startsidan-knapp.
-
Är webbplatsen SEO-anpassad?
Alla webbplatser måste sökmotoranpassas. Det här tåls att upprepas: alla webbplatser måste sökmotoranpassas. En webbplats utan SEO-strategi dyker inte upp hos Google och missar en viktig trafikkälla. Det gäller inte bara att ha en strategi, själva sajten måste erbjuda vissa tekniska SEO-element, så som metabeskrivningar och feed-funktioner.
-
Har ni kopplat in Google Analytics?
Genom att addera en Google Analytics-kod i HTML-koden kan ni börja utvärdera hur väl sajten fungerar. Lär dig hur ni kan följa användarna i det här blogginlägget.
-
Är webbplatsen responsiv?
Det är 2017 och alla borde svara ja!
-
Har ni gjort er av med allt Flash-baserat innehåll?
Flash dog ut 2015 och har ersatts av bland annat HTML5. Flash försämrar sidans prestanda och hör inte hemma på en modern webbplats.
-
Har ni delningsknappar till sociala medier?
Se till att delningsknappar till Facebook, LinkedIn, Twitter och andra sociala medier är väl synliga, oavsett var på webbplatsen användaren befinner sig.
-
Har webbplatsen en modern design?
Designtrender kommer och går men vissa kommer nog inte åter på ett bra tag. En duktig webbdesigner har bra koll på vilka hållbara designlösningar som kan funka för just ditt företag och bransch. Men designen kommer ganska sent i processen: efter att målsättningen, contentplaneringen och strukturen är satta.
-
Har sajten en snygg URL-struktur?
Enkla och deskriptiva URL:er hjälper både användaren och sökmotorerna att hitta rätt information. URL:erna ska vara ”rena” från onödiga tecken och beskriva innehållet på varje sida.
-
Är era kontaktformulär enkla att fylla i?
Kontaktformulär kan ibland kännas stolpiga men är smarta sätt att samla in kontaktuppgifter eller ge användaren enkla sätt att kontakta företaget. Snygga och bra formulär ska vara rena och egentligen efterfråga så lite information som möjligt. Namn och mailadress brukar vara de viktigaste uppgifterna att samla in. Alla övriga fält, som jobbtitel, telefonnummer, land eller fysisk adress, är onödiga tillägg som få användare är intresserade att lämna ifrån sig. Varje extra steg i ett kontaktformulär är ett steg närmare ett förlorat intresse hos besökaren. Självklart har vi redan skrivit ett blogginlägg om hur du skapar ett bra kontaktformulär som konverterar =)
-
Finns det contentflöden?
Se punkt 7. Ett contentflöde, till exempel en blogg, är ett utmärkt sätt att addera nytt, sökoptimerat innehåll till webbplatsen. B2b-bloggar kan användas som kunskapshubbar där företaget kan visa sitt thought leadership inom sitt område.
-
Samlar ni in leads via webbplatsen?
Se webben som en extra säljare! Lead generation handlar om att nära kundrelationen och stödja suspects och prospects sina beslutsprocess. Skapa både gratis och låst innehåll som ger besökarna ett mervärde. Använd formulär för att locka dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter.
-
Har ni ett modernt bildspråk?
Sajtens bildspråk är en viktig faktor i din webbdesign. Foton, videos, illustrationer och ikoner är olika element som tillsammans sätter tonen för webbplatsens utseende. Idag ser vi sällan små, enkla bilder och grafiskt material tar över mer och mer.
-
Laddar sidorna snabbt nog?
Laddar sidorna segt är det lätt att tappa besökarnas intresse. Besökarna förväntar sig snabba sidor där de inte behöver vänta på att ta del av innehållet. Dålig laddhastighet är också dåligt ur ett SEO-perspektiv.
Förhoppningsvis svarar du ja på de allra flesta av de ovanstående frågorna. Om inte så tycker vi att du ska höra av dig till oss!
Håll dig uppdaterad
Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation och marknadsföring ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Sanna Dehlin
Digital strategist
Marketing and communications
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se
Kontakta oss gärna
Vi på Navigator har gedigen kunskap och erfarenhet av att arbeta med b2b-webbplatser. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer.
-
Speglar sajten ert varumärke?
Företagets vision, kundlöfte och kärnvärden ska lysa genom i design, content och funktioner.
-
Finns det konverteringspunkter?
Merparten av era undersidor och landningssidor ska ha minst en konverteringspunkt. Det kan vara en LÄS MER-länk eller en Call to action-knapp. Som b2b-företag vill du sträva efter att så ofta som möjligt samla in intressanta besökares kontaktuppgifter. Att använda ”gated content”, dvs innehåll som användarna når genom att lämna ifrån sig kontaktuppgifter, är ett bra sätt att öka antalet leads i CRM-systemet.
-
Är det enkelt att uppdatera eller addera content?
Att kontinuerligt fylla på sajten med nytt content är bra för både användarna och sökmotorerna. Sajten ser levande och uppdaterad ut och innehållets publiceringsdatum är en av parametrarna Googles spindlar nosar efter.
-
Kan besökarna snabbt förstå vad ni gör?
Det är inte längre bara startsidan som ska svara på vad ert företag erbjuder. Med sökoptimerat innehåll kan alla undersidor bli besökarens ingång till sajten. Förutom innehållet på sidan så bör även huvudmenyn, footern och eventuella sidokolumner visa vad verksamheten handlar om.
-
Är innehållet skrivet för användaren?
Det är vanligt att se b2b-webbplatser packade med information om företagets historia, styrelse och produktdetaljer redan på startsidan. Är detta initialt intressant för potentiella kunder? Nja. En ordentlig informationshierarki gör det lättare att sålla fram den allra viktigaste informationen.
-
Är sajten lättnavigerad och intuitiv?
Denna fråga hänger ihop med förra frågan och informationshierarkin. Dålig navigering är frustrerande och kan resultera i att besökarna väljer att lämna sidan. Underlätta navigeringen genom att använda beskrivande menynamn, hålla antalet huvudmenyval till max 7 (hellre 5), utveckla sajtens sökfunktion och låta logotypen fungera som en till-startsidan-knapp.
-
Är webbplatsen SEO-anpassad?
Alla webbplatser måste sökmotoranpassas. Det här tåls att upprepas: alla webbplatser måste sökmotoranpassas. En webbplats utan SEO-strategi dyker inte upp hos Google och missar en viktig trafikkälla. Det gäller inte bara att ha en strategi, själva sajten måste erbjuda vissa tekniska SEO-element, så som metabeskrivningar och feed-funktioner.
-
Har ni kopplat in Google Analytics?
Genom att addera en Google Analytics-kod i HTML-koden kan ni börja utvärdera hur väl sajten fungerar. Lär dig hur ni kan följa användarna i det här blogginlägget.
-
Är webbplatsen responsiv?
Det är 2017 och alla borde svara ja!
-
Har ni gjort er av med allt Flash-baserat innehåll?
Flash dog ut 2015 och har ersatts av bland annat HTML5. Flash försämrar sidans prestanda och hör inte hemma på en modern webbplats.
-
Har ni delningsknappar till sociala medier?
Se till att delningsknappar till Facebook, LinkedIn, Twitter och andra sociala medier är väl synliga, oavsett var på webbplatsen användaren befinner sig.
-
Har webbplatsen en modern design?
Designtrender kommer och går men vissa kommer nog inte åter på ett bra tag. En duktig webbdesigner har bra koll på vilka hållbara designlösningar som kan funka för just ditt företag och bransch. Men designen kommer ganska sent i processen: efter att målsättningen, contentplaneringen och strukturen är satta.
-
Har sajten en snygg URL-struktur?
Enkla och deskriptiva URL:er hjälper både användaren och sökmotorerna att hitta rätt information. URL:erna ska vara ”rena” från onödiga tecken och beskriva innehållet på varje sida.
-
Är era kontaktformulär enkla att fylla i?
Kontaktformulär kan ibland kännas stolpiga men är smarta sätt att samla in kontaktuppgifter eller ge användaren enkla sätt att kontakta företaget. Snygga och bra formulär ska vara rena och egentligen efterfråga så lite information som möjligt. Namn och mailadress brukar vara de viktigaste uppgifterna att samla in. Alla övriga fält, som jobbtitel, telefonnummer, land eller fysisk adress, är onödiga tillägg som få användare är intresserade att lämna ifrån sig. Varje extra steg i ett kontaktformulär är ett steg närmare ett förlorat intresse hos besökaren. Självklart har vi redan skrivit ett blogginlägg om hur du skapar ett bra kontaktformulär som konverterar =)
-
Finns det contentflöden?
Se punkt 7. Ett contentflöde, till exempel en blogg, är ett utmärkt sätt att addera nytt, sökoptimerat innehåll till webbplatsen. B2b-bloggar kan användas som kunskapshubbar där företaget kan visa sitt thought leadership inom sitt område.
-
Samlar ni in leads via webbplatsen?
Se webben som en extra säljare! Lead generation handlar om att nära kundrelationen och stödja suspects och prospects sina beslutsprocess. Skapa både gratis och låst innehåll som ger besökarna ett mervärde. Använd formulär för att locka dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter.
-
Har ni ett modernt bildspråk?
Sajtens bildspråk är en viktig faktor i din webbdesign. Foton, videos, illustrationer och ikoner är olika element som tillsammans sätter tonen för webbplatsens utseende. Idag ser vi sällan små, enkla bilder och grafiskt material tar över mer och mer.
-
Laddar sidorna snabbt nog?
Laddar sidorna segt är det lätt att tappa besökarnas intresse. Besökarna förväntar sig snabba sidor där de inte behöver vänta på att ta del av innehållet. Dålig laddhastighet är också dåligt ur ett SEO-perspektiv.