Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?

17 June, 2021

De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).

 

Nya system ser dagens ljus

Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.

Stort i USA, växer i Sverige

I USA använder mer än 65 procent av företagen någon form av system för automatisering. Ju mer marknaden breder ut sig, desto lägre blir kostnaden för att använda dem. Intresset växer sig större även på svenska marknaden och vi ser att flera av våra kunder är på jakt efter det system som kan svara upp mot deras behov bäst.

Vad kännetecknar ett inbound marketing-system?

De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Vanligtvis tänker vi på ’kampanjer’ som en tidsbestämd engångsföreteelse, till exempel ett erbjudande, som kommuniceras ut i linjär form till kunder och prospects. Inom marketing automation ska det istället ses som ett kommunikationsflöde som triggas av att mottagaren agerar på något online. Email står i centrum för detta kommunikationsflöde, men ett marketing automation-system är mer än bara ett eposthanteringssystem. Det innehåller fler funktioner och kan kopplas till fler kanaler, till exempel sociala medier och sms. De flesta system erbjuder möjligheten att skapa landningssidor. Dessutom kan kommunikationsflödena göras mycket komplexa genom segmentering, personalisering, triggers, med mera.Systemenen är molnbaserade och de flesta innehåller följande funktioner:

  • Epostmarknadsföring
  • Skapa och anpassa landningssidor
  • Lead management
  • Lead scoring
  • Mätning och analys

Vad ska du tänka på när du väljer?

Det finns en uppsjö mjukvaror för marketing automation och det kan vara svårt att veta hur man ska utvärdera vilket system som passar de egna behoven bäst. Några parametrar att ta i beaktande:

Integrering med CRM-system

Systemet bör kunna integrera MA-systemet med era befintliga system, CRM-systemet. Många av systemen har inbyggda CRM-system och det är enkelt att hantera kontakter. System utan egna CRM brukar kunna integreras med det egna via tredjepart.

Användarvänlighet

Marketing automation är en komplex process där content-strategin ska samsas med bland annat segmentering, mätning, lead generering och CRM-hantering. Att verktyget känns användarvänligt och intuitivt är en förutsättning för att fortsätta använda verktyget. De flesta mjukvaror erbjuder olika former av testperioder eller demovisningar som kan ge en inblick i verktyget innan beslutet fattas.

Kostnad och omfång

Många system på marknaden har relativt låga kostnader för sina basic-erbjudanden. Dessa är ofta kraftigt begränsade, till exempel i antal kontakter eller antal mail man kan skicka mer månad. Mer komplexa kommunikationsflöden, riktade åt större målgrupper, har en högre prislapp och kräver större kapacitet och noggrannare beräkningar för att veta att investeringen kan räknas hem.

Resurser och kompetenser

Inbound marketing kräver samarbete mellan flera interna funktioner. Både marknad, sälj och kundservice ska engageras för bästa möjliga resultat. Ju fler som involveras i arbetet, desto bättre är förutsättningarna för att lyckas skapa relevant, engagerande och attraktivt innehåll för användaren oavsett var på kundresan som hen befinner sig.

Interna roller

Hur ska arbetsfördelningen se ut internt? I uppstartsskedet av en kampanj brukar det vara en bra idé att involvera både marknad, sälj och kundservice för att kläcka idéer och utvärdera hur stort underlag ni har. Därefter kan marknadsavdelningen ta vid för att producera innehållet och så småningom dela det i era utvalda kanaler. I ett nästa skede är det viktigt att fördela arbetet på ett effektivt sätt mellan avdelningarna, exempelvis genom att sätta tydliga riktlinjer för när marknadsavdelningen ska lämna över leads till säljarna.

Hur kan en byrå användas i arbetet?

Inbound marketing kräver sin beskärda del förarbete och produktion. Det tar sin lilla tid att komma igång och få allt på plats och sedan kräver själva produktionen både kreativitet och resurser. Det kan alltså vara skönt att få avlastning från en kommunikationsbyrå som bistår med sin strategiska och kreativa kompetens. För många är det en trygghet att ha sin byrå med sig redan i onboarding-processen och sedan se byrån som sin förlängda marknadsavdelning. Byrån kan integreras i hela eller delar av inbound marketing-arbetet, beroende på hur stor den egna kapaciteten är. Men för att det gemensamma arbetet ska bli framgångsrikt brukar det vara bra att ha ett nära samarbete med frekvent kontakt och uppföljning av arbetet, inte minst om byrån framför allt bistår i contentskapandet.

System på marknaden

Som byrå kan vi såklart även hjälpa till att identifera vilken plattform som är bäst för just dig och ditt företag. Därför har vi noga utvärderat 7 olika system för marketing automation. Systemen vi har tittat på är:

  1. Hubspot
  2. Marketo
  3. ActOn
  4. Salesforce/Pardot
  5. ActiveCampaign
  6. Apsis lead/pro
  7. Mailchimp

I detta blogginlägg “Vilket är bästa systemet för inbound marketing?” kan du läsa hela vår utvärdering. Och slutligen kan vi avslöja att HubSpot var det system som vi tycker uppfyller behoven bäst när ett företag är på jakt efter ett effektivt verktyg för inbound marketing och marketing automation. Varför? Det kan du också läsa i blogginlägget ovan.

Whitepaper inbound marketing

Vill du ha hjälp att komma igång med inbound marketing får du gärna höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
0733439913
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

LinkedIn som tillväxtmotor – så bygger du en framgångsrik närvaro

4 Apr, 2025

LinkedIn har på senare år utvecklats från en renodlad nätverksplattform till en kraftfull kanal för B2B-marknadsföring, employer branding och leadsgenerering. Med över 1 miljard användare globalt är LinkedIn en plattform där företag kan bygga varumärke, attrahera nya kunder och skapa affärsmöjligheter. Men hur maximerar man sin närvaro på LinkedIn? I detta inlägg går vi igenom steg för steg hur du kan arbeta med din företagsprofil, personliga profil, organiskt innehåll, annonsering och social selling.

Läs hela

Så bygger du ett oförglömligt B2B-varumärke – insikter från LinkedIn

21 Feb, 2025

Ett omfattande forskningsprojekt från B2B Institute, LinkedIn och MediaScience visar att 81 % av B2B-annonserna på LinkedIn misslyckas med att fånga tillräcklig uppmärksamhet eller skapa varaktig varumärkesigenkänning. Studien använde en kombination av biometriska mätningar för att analysera hur människor faktiskt reagerar på B2B-reklam på LinkedIn – inte bara vad de tycker.

Läs hela

Viktiga mätvärden för nyhetsbrev – så optimerar du dina utskick

25 Feb, 2025

Nyhetsbrev är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut till kunder och bygga relationer. För att verkligen få ut det mesta av dina utskick behöver du veta vad i dem som fungerar – och vad som inte gör det. I den här artikeln går vi igenom de viktigaste mätvärdena för nyhetsbrev och hur du optimerar dem.

Läs hela