Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet

23 March, 2019

Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?

MarTech = marknadsföringsteknologi

MarTech är en sammanslagning av marketing och technology. Ännu ett buzzword att lägga på minnet för oss som jobbar med marknadsföring. Inom MarTech samlas plattformar och verktyg som gör det lite enklare att lyckas med digital, automatiserad och datadriven kommunikation. Troligtvis använder du redan minst ett sådant verktyg, till exempel Google Analytics, Ranktrail eller Apsis. Marknaden har fullkomligt exploderat de senaste åren och det som tidigare var ett snårigt buskage har blivit en enorm djungel. Det har sina för- och nackdelar. Det finns fler smarta lösningar än någonsin, men det har också blivit mycket svårare att hitta rätt verktyg.

Fem frågor att ställa dig när du ska välja MarTech

Låt gärna valet av MarTech-lösning få ta lite tid. Genom att analysera dina behov noggrant får du ett bättre underlag för ditt val. Här är fem frågor som du kan ställa till dig själv för att kunna sortera bland de många alternativen på marknaden.

  • Vilka behov vill jag lösa med verktyget/plattformen?

Varför vill du ha en MarTech-lösning? Lista dina behov och försök specificera de funktioner som du vill ha ut av verktyget eller plattformen. Med en tydlig kravlista får du möjlighet att ställa olika leverantörer mot varandra och säkerställa att lösningen lever upp till dina förväntningar. Därmed slipper du också tråkiga överraskningar när du upptäcker att en funktion inte finns med eller begränsas av ett API.

  • Hur mycket är jag villig att investera?

Ju fler avancerade funktioner och användare du behöver, desto dyrare brukar lösningen också bli. Försök uppskatta resultaten du hoppas uppnå och ställ deras värde i förhållande till kostnaden för verktyget. Är det värt att lägga 20% av marknadsföringsbudgeten på teknik som underlättar vår digitala annonsering? Vilken mängd arbete kräver det av mig och mina kollegor för att vi ska lyckas? När beräknas investeringen betala sig? Om det känns övermäktigt kanske det finns andra, billigare alternativ – och i många fall kan du förhandla med leverantören om kostnad och bindningstid.

  • Kan verktyget/plattformen integreras med andra lösningar som jag använder?

Vilka andra program använder du idag? Går det att integrera programmen på ett smidigt sätt? Idag är det många verktyg som är möjliga att koppla samman för att få ut så mycket som möjligt av varje lösning. Slack och Trello är två verktyg som många använder internt och som enkelt kan integreras med många MarTech-lösningar.

  • Hur hanterar verktyget/plattformen GDPR?

Många marknadsföringsverktyg samlar in och analyserar data, ibland i form av personuppgifter. Men det är du som användare som ansvarar för att uppgifterna hanteras på rätt sätt enligt GDPR. Läs på ordentligt så att du vet vilken information som gäller och uppdatera din personuppgiftspolicy.

  • Hur långsiktig är den här lösningen för min verksamhet?

En fördel med många MarTech-lösningar är att du hyr licensen mot en årlig eller månatlig betalning. Det finns ofta olika paket att välja mellan, vilket gör det enkelt att upp- eller nedgradera abonnemanget efter behov. Ibland får du även chansen att prova på delar av verktyget genom en gratis testperiod för att känna in om det är en lösning för dig. Men det betyder inte att du ska tänka kortsiktigt i valet av plattform eller verktyg. Trender kommer och går även inom marknadsföring och ibland är det värt att ta chansen. Men glöm inte att det ofta innebär en stor investering, både i tid och pengar, att skaffa ett marknadsföringsverktyg. Är det här en lösning som ni kan växa med och använda i många år framöver?

Vi hjälper dig gärna ta nästa steg med din kommunikation. Varmt välkommen att höra av dig!
Amanda Ekenberg
Copywriter
+46 40 631 62 31
amanda.ekenberg@navigator.se
Vi hjälper dig gärna ta nästa steg med din kommunikation. Varmt välkommen att höra av dig!
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

5 steg för framgångsrika B2B-webinars

12 May, 2019

B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags webbplats, men för att de ska bli köpmogna behövs det mer än hårda fakta och siffror kring dina produkter och lösningar. Det kräver en relation. Ett sätt att utveckla relationer och förtjäna dina målgruppers förtroende är att öppna upp för en dialog. B2B-webinars är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att kommunicera innehåll som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects.

Läs hela

Konvertera mera! Så fungerar lead generation

6 May, 2019

Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.

Läs hela

Så gör du för att komma igång med inbound marketing

29 Apr, 2021

Att komma igång med inbound marketing är oftast inte så svårt som du tror. Och troligtvis genomför du redan idag en hel del aktiviteter som faller under begreppet inbound marketing. Det viktigaste är att du hittar en bra struktur för ditt arbete och att du skapar logiska flöden som är lätta att följa och mäta. I det här blogginlägget beskriver vi vad du gör för att komma igång med inbound marketing.

Läs hela