Så lyckas du med smarta mål
Att sätta mål kan låta enkelt, men det är ofta lättare sagt än gjort. Det gäller att välja ett mål som är nog högt, men samtidigt realistiskt. Vad som uppfyller detta kan vara svårt att veta, särskilt om det handlar om att sätta mål för helt nya marknadsaktiviteter. Då är det lätt att det blir baserat på rena gissningar. Så för att göra det enklare för dig bjussar vi i det här inlägget på sex konkreta steg för att sätta smarta mål.
Vad är smarta mål?
Innan vi går in på stegen kör vi en snabb genomgång av vad smarta mål är, och vad det kommer ifrån.
Det var en gång en konsult och fd. chef för företagsplanering på Washington Water Power Company som hette George T. Doran. År 1981 publicerade han ett paper med titeln There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Dorans insikt var att alla företag måste uppnå mål, men att fastställda mål ofta är för diffust beskrivna för att få en meningsfull inverkan. Hans menade också att mål inte är vaga ting, snarare är de mätbara saker som måste uppnås för att flytta en organisation framåt.
SMART är en akronym för de fem grundpelarna för hur ett mål ska formuleras.
I papret presenterar Doran en modell kring vad som blev det första övertygande sättet att definiera, mäta och i slutändan uppnå mål – S.M.A.R.T goals. Smarta mål är alltså kriterier som förbättrar chanserna för att lyckas med att uppnå mål. SMART är en akronym för de fem grundpelarna för hur ett mål ska formuleras: Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timebound som på svenska ofta översätts till:
Specifikt
Målet ska vara tydligt och konkret. Ju mer specifikt målet är, desto bättre. Beskriv det så specifikt som om det redan vore genomfört.
Mätbart
Målet ska gå att mäta i tid, kvantitet eller kvalitet. Tanken är att om målet inte går att mäta, går det inte heller att avgöra om du gör framsteg.
Accepterat
För att målet ska accepteras gäller det att det att arbeta mot ett mål som är utmanande men samtidigt möjligt att uppnå.
Realistiskt
Var ärlig mot dig själv, du vet vad du och ditt team kan klara av. Tänk också igenom eventuella hinder som ni kan måste övervinna längs vägen.
Tidsatt
Sätt en deadline för när målet ska vara uppnått. Stora övergripande mål kan behöva delas upp i mindre delmål.
6 steg för att sätta smarta mål
1. Sammanfatta ditt mål
Det första steget är att kort beskriva målet och vad det innebär. Att tvinga dig själv att skriva ner det kommer att göra det mer tydligt och konkret.
2. Kategorisera målet
De flesta marknadsförare behöver göra en av tre saker: få fler besökare till sajten, få fler besökare att konvertera till leads eller få fler leads att konvertera till kunder. Att utgå från en av dessa tre kategorier gör det enklare att drilla ner djupare och hitta rätt strategi.
3. Addera ett reellt värde
Nu är det dags att sätta ett reellt värde att arbeta mot. Låt oss säga att målet är att öka antalet leads från er sajt med 10%. Vad innebär det då i faktiska siffror? Utgå från nuvarande snitt för antal besökare på sajten varje månad och konverteringsfrekvens för besökare till leads. När du vet dessa siffror blir det tydligare vad som krävs för att nå målet.
4. Sätt ett slutdatum
Du har säkert hört det förut, men ett mål är bara en dröm tills du har satt en deadline. Bestäm dig för hur mycket tid du tror att det kommer att ta för att nå målet, det hjälper dig också att räkna ut hur offensiv du behöver vara med dina marknadsföringsinsatser.
5. Avsätt tid varje vecka
Självklart skulle vi alla älska att se stor tillväxt under korta perioder, men kommer du kunna lägga ned de timmar som krävs? Är det 1 timma, 3 timmar, 5 timmar eller över 10 timmar i veckan? Att vara realistisk med hur många timmar du kan avsätta och anpassa målsättningen efter det ökar chanserna för att dröm blir verklighet.
6. Bli medveten om hinder
Det kommer alltid att finnas saker som kan hindrar oss från att nå målet. Tänk igenom och lista alla potentiella hinder redan nu. Att bli medveten om vilka hindren är gör att du kan börja planera för sätt att komma runt dem, istället för att använda dem som en ursäkt längre fram.
Lär dig mer om inbound marketing
Vill du veta mer om hur du ska använda dina smarta mål, har vi en del tips i vårt whitepaper om inbound marketing, som kan vara värt att ladda ner.
Relaterade inlägg
Must Win Battles, en strategiskt kraftfull metod för långsiktig tillväxt och framgång
I en alltmer konkurrensutsatt värld där företag ständigt strävar efter tillväxt och hållbar framgång, är det avgörande att ha en tydlig riktning och fokusera på de mest kritiska utmaningarna. En av de mest kraftfulla metoderna för att uppnå detta är konceptet ”Must Win Battles” (MWB). Det handlar om att identifiera och fokusera på ett fåtal avgörande strider, som om de vinns, kommer att ha en transformativ effekt på företagets framtid. Denna strategi har hjälpt många företag att fokusera sina resurser och energier på det som verkligen betyder något, vilket i sin tur skapar bestående tillväxt och konkurrensfördelar.
Håll varumärkesstrategin levande
En av grundpelarna i Navigators verksamhet är varumärkesstrategi. Att i nära samarbete med våra uppdragsgivare förstå och beskriva själen i ett företag, allt för att kunna förflytta varumärket i önskad riktning. Precis som med träning tar det tid och energi att bygga ett varumärke, och det är ett arbete som ständigt måste upprätthållas. Gör man inte det kan det gå väldigt fel.
Så funkar AI och så kan du kan nyttja det som marknadsförare
Om du inte har bott under en sten de senaste månaderna har du säkert hört talas om Chat GPT. Den AI-baserade chatboten som kan ge dig allt från middagsrecept till fullskaliga faktatexter och Excelformler. Men hur kan du som marknadsförare utnyttja tekniken som just nu är på allas läppar? Vi har undersökt saken.