Med HubSpot mot oändligheten och vidare

Av Ola Larsén den 3 June, 2024

Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.

Fler automatiserade funktioner

Genom åren har vi på Navigator som Solution Partner ”onboardat” och hjälpt en lång rad av våra kunder in i HubSpots expanderande universum. Vi har stöttat dem genom att sätta upp flöden för MQL och SQL, implementera funktionalitet för lead scoring och skapa engagerande SEO-optimerat innehåll i blogginlägg och på landningssidor för att bygga närvaro och generera konverteringar.

Men idag är HubSpot mycket mer än ”bara” en effektiv plattform för Inbound marketing och ett intuitivt CRM-system. De senaste årens intensiva utveckling av viktiga funktioner har gjort systemet långt mer avancerat än så och för de företag som väljer att utnyttja möjligheterna kan HubSpot tillföra stora värden som primär källa för organisationens datadrivna insikter.

Med HubSpot får du många sofistikerade verktyg för att spåra kunder och potentiella kunder online och samla in data och dra slutsatser som gör dig än mer relevant i dina interaktioner. Du får hjälp att hantera GDPR och andra dataskyddsinitiativ så att du kan fokusera på att skapa effektiva användarresor – från besökarens första möte med dig, t.ex. på sociala medier, till hur hon eller han interagerar med olika och omvandlas till ett säljfärdigt lead.

Och med HubSpots AI-funktionalitet kan du automatiskt generera och autoposta inlägg på sociala medier från dina skapade bloggartiklar? Det är bara några av flera nya coola funktioner på plattformen. Självklart finns det mer.

Nu även ett avancerat CMS

De flesta erfarna användare har koll på att du kan använda plattformen för att skapa vad som kan beskrivas som ”virtuella målsidor” som ger besökaren intrycket att de befinner sig på hemsidan men i realiteten befinner sig inne i HubSpots välkontrollerade värld. Det gör det möjligt för företaget att spåra alla interaktioner besökare gör, t.ex. vad de laddade ner, vad de registrerade sig för, hur de kom dit från början och vad de gjorde efter att de laddat ner något.

Nu finns det möjlighet att ta det ännu ett steg längre genom att HubSpot arbetat vidare med sitt CMS. Redan idag har vi på Navigator flera kunder som är på god väg att överge sina traditionella webbplattformar, oavsett om det är Optimizely, Ubraco eller WordPress till förmån för Hubspot CMS.

Varför väljer de den vägen? Hubspot CMS är långt ifrån det bästa CMS:et på marknaden. Hemligheten ligger i den övergripande plattformsuppbyggnaden. HubSpot skapades ursprungligen för att kunna skräddarsy en effektiv Inbound marketing med generering av leads och andra typer av konverteringar. När man nu även har ett heltäckande CMS kan HubSpot erbjuda full kontroll över hela kundresan med möjlighet att samla in data i alla led.

Hantering av produkter och tjänster

HubSpot har dessutom fler ess i rockärmen. Det kanske mest framstående är HubDB (Hubspot Database). Med HubDB kan du även lägga till produkt- och tjänstenivån i ekvationen, så att du kan kartlägga, uppdatera och underhålla all produktinformation i direkt anslutning till ditt Hubspot CMS. I stället för att ha flera IT-system (inte sällan från flera leverantörer) kan du nu ha ett samlat system för all information kopplat till din marknadsföring och försäljning.

För de flesta marknadsförare låter detta som ljuv musik men det finns dock några varningsklockor att lyssna in. Den första är att HubSpot CMS fortfarande är en aning omoget, vilket innebär att vissa lösningar måste utvecklas för att passa individuella kravspecifikationer. Den andra är att uppsättningarna ibland behöver kompletteras med unikt utvecklade API:er för att t.ex. införliva data från andra externa källor.

Varför HubSpot?

Sammanfattningsvis, vilka är då våra lärdomar och vilka tips kan vi ge till dig som funderar på att införa HubSpot som verktyg i din organisation?

  • HubSpot CMS är en kraftfull, flexibel plattform för att skapa och hantera dina webbplatser, bloggar, målsidor, lättanvända applikationer och e-postmarknadsföring samtidigt som hjälper dig att dra nytta av datadrivna insikter.
  • Optimerade lead-flöden gör att du kan skapa popup-uppmaningar och formulär så att relevant innehåll erbjuds kunderna vid rätt tid och plats så att du optimerar dina konverteringar från besökare till lead och från lead till kund.
  • HubSpot erbjuder smarta sätt att hantera både retargeting och remarketing i en och samma lösning.
  • HubDB gör det möjligt att skapa sidor från strukturerad data, som är lättare att underhålla och uppdatera i realtid och genom att använda innehållsredigeraren i HubDB- kan du ta fram anpassade moduler för att hämta och återanvända data på flera ställen.

 

Slutsatserna är viktigast

Idag står AI i centrum i nästan allt vi gör som garant för att kommande iterationer i HubSpot kommer att bli ännu mer kraftfulla. Men kom ihåg, det finns en gräns för vad data i sig kan åstadkomma. Det viktiga är hur du tolkar, analyserar och använder datan som underlag för förbättring och förändring av dina aktiviteter på marknaden.

Vill du veta mer om HubSpot?

Känner du att HubSpot kan vara något för ditt företag? Välkommen att höra av dig till oss på Navigator. Vi är certifierad partner till HubSpot sedan många år tillbaka och berättar gärna mer om hur Inbound marketing kan bidra till bättre kundrelationer och fler affärer. Genom vårt onboarding-program hjälper vi dig igång och kan även fungera som din förlängda marknadsavdelning och skapa innehåll till kampanjer samtidigt som vi hjälper dig att dra nytta av alla möjligheter i HubSpot.

Vill du ha hjälp igång med HubSpot eller vill veta mer om fördelarna? Hör av dig.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se

Relaterade inlägg

5 steg för framgångsrika B2B-webinars

12 May, 2019

B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags webbplats, men för att de ska bli köpmogna behövs det mer än hårda fakta och siffror kring dina produkter och lösningar. Det kräver en relation. Ett sätt att utveckla relationer och förtjäna dina målgruppers förtroende är att öppna upp för en dialog. B2B-webinars är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att kommunicera innehåll som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects.

Läs hela

Vad är ToFu, MoFu & BoFu?

28 Mar, 2019

Många är förvirrade kring betydelsen av ToFu, MoFu och BoFu. De låter som tre vegetariska alternativ i livsmedelsbutiken, men har såklart en helt annan betydelse. I alla fall inom marknadsföring. Förkortningarna representerar de olika faserna av köpresan; toppen, mitten och botten av säljtratten. Eller Top of the Funnel, Middle of the Funnel och Bottom of the Funnel. I det här inlägget tittar vi närmare på varför de är viktiga att känna till, och vilken typ av innehåll som krävs i respektive fas för att maximera konverteringen.

Läs hela

Lyckas med TikTok – 5 handfasta tips för B2B-företag

7 Dec, 2022

Funderar ditt B2B-företag på att ge sig ut på TikTok, men har svårt att veta vilket innehåll som ska publiceras? Vi har samlat fem viktiga aspekter att tänka på innan du äntrar den hypade plattformen.

Läs hela