Humor – nyckeln till ett starkare varumärke
Efter en lång period präglad av pandemi, krig och ekonomisk osäkerhet, är människor nu mer än någonsin i behov av glädje och positiva upplevelser. Skratt, leenden och andra ljusglimtar i vardagen påverkar inte bara vårt humör, men också hur vi relaterar till företag och varumärken.
Mer glädje i vardagen
Idag söker sig människor alltmer till humorn, något glatt och lättsamt som får dem att glömma den dystra världen utanför. Men trots att det finns ett ökat behov av glädje i vardagen, visar en studie från Oracle (2022) att många företagsledare drar sig för att använda humor i sina kommunikationsstrategier. Studien visar att hela 95 % av företagen är rädda för att använda humor i sin interaktion med kunder. En rädsla som kan vara helt obefogad.
Humorns kraft i kommunikation
Humor är mer än bara ett sätt att få människor att skratta, det är ett kraftfullt verktyg som kan skapa starkare band mellan varumärken och kunder. I Oracles studie uppgav hela 88 % att de söker efter nya upplevelser som får dem att skratta och le. 80% uppgav också att de skulle återkomma till ett varumärke som använde humor, och 72 % sa att de skulle välja ett sådant varumärke framför ett som inte gör det.
Humor ökar lojaliteten
Att undvika humor i sin kommunikation och i stället satsa på tydliga, faktabaserade budskap är vanligt, och kan kännas som ett säkert kort. Men studien visar att detta förhållningssätt kan ha motsatt effekt, lojaliteten hos kunderna riskerar nämligen att minska om ett företag väljer bort humor. I studien uppgav 41 % att de skulle lämna ett varumärke om det inte fick dem att skratta eller le regelbundet.
Och det är inte bara lojaliteten som stärks av ett humoristiskt tilltal. De humoristiska budskapen kan också påverka kundernas köpbeteende. Enligt studien spenderar 63 % av kunderna mer pengar på ett varumärke som använder humor än på ett som inte gör det. Dessutom uppgav 91% att de föredrar varumärken som använder humor i sin kommunikation.
Våga vara rolig
Att från en dag till en annan kasta sig ut och presentera alla budskap med humor är såklart svårt, och det krävs både timing och mod för att lyckas med en humoristisk kampanj. Men i en tid där människor alltmer söker sig till glädje och premierar varumärken som erbjuder underhållande upplevelser, är det viktigare än någonsin att våga testa humor i sin kommunikation.
Börja småskaligt, kanske genom ett humoristiskt inlägg på sociala medier, och se hur budskapet tas emot. Att använda humor kräver både fingertoppskänsla och målgruppsinsikt, men när det väl lyckas kan det innebära stora vinster för ditt varumärke. Så vad väntar du på? Våga ta steget och skapa kommunikation som inte bara informerar – utan också underhåller.
3 företag att inspireras av:
Pressbyrån – Pressbyrån gillar att utmana och leka med det traditionella. Deras senaste kampanj för kanelbullensdag är ett starkt bevis på hur humor leder till uppmärksamhet.
McDonald’s – McDonald’s har länge varit kända för att använda humor för att nå ut med sitt budskap. Kampanjen #RaiseYourArches är bara ett exempel.
Lidl – Ingen kan väl ha missat Lidls humoristiska och träffsäkra innehåll på Instagram? Genom att ständigt hålla sig à jour med omvärlden hittar varumärket ständigt nya humoristiska sätt att nå ut.
Relaterade inlägg
Det fantastiskt omätbara
Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.
Lyft texten från skiss till polerad pärla
Att skriva en text kan vara enkelt… men också väldigt svårt. Ibland kan man få kämpa med formuleringarna även i ett enkelt mail, eller till ett inlägg på sociala media. Mer komplexa texter, som en artikel, en rapport eller rentav en bok kan ta lång tid i anspråk. Tänk så skönt när du äntligen har satt sista punkten. Nu är texten färdig, redo att publiceras.
Fel. Det är nu det verkliga arbetet börjar.
Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?
Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.